Topas Travel Topas Travel EngelskNorgeDansk Min Topas Rejse

VÆLG DESTINATION

Europa
Grønland
Mellem- og Nordamerika
Sydamerika
Oceanien
Afrika
Asien
Europa Asien Oceanien Afrika Sydamerika Mellem- og Nordamerika Grønland

Nyhedsbrev

Tilmeld nyhedsbrev

find din drømmerejse

Tidligste afrejsedato:
søg nu

FORUM

Her er du: Forsiden - Alt godt fra rygsækken - Hvad er dine oplevelser med højden?
Bruger
kaspervj
Nyt medlem
Skrevet: 05-10-2009 20:11:32
Hvad er dine oplevelser med højden?
Vi er nogle der har haft forskellige oplevelse med højdens påvirkning af kroppen "og Psyken"... interessant med nogle input om folks oplevelser fx over 3000 meter...!
Hvor?
Hva skete der?
Hvordan gik det?
Gode Råd?

Mvh kasper
Andreas.Topas
Nyt medlem
Skrevet: 09-11-2009 14:27:44
Hej Kasper

jeg har boet et halvt år i La Paz, Bolivia - i 3600 meters højde og har der fået nogle gode erfaringer.

Der er mange aspekter i højdesyge, det er meget individuelt hvordan man reagerer og der findes overraskende lidt forskning i konsekvenser af at opholde sig længe i højden.

Kort sagt: respektér de gode råd, at man ikke skal drikke alkohol, men til gengæld meget vand. Nyrerne arbejder på højtryk.

Jeg hører til de heldige, der akklimatiserer relativt let, men alle har svært ved at sove over 3-3500 M.o.h.

Man skal også huske, at der en en vis psykisk faktor i oplevelsen af højdesyge, man har lavet et forsøg - hvor man fortalte nogle, at de landede i 4000 meter og da de steg ud af flyet, følte de symptomer på højdesyge. I virkeligheden var de landet 100 meter over havets overflade - der brude altså ikke have været nogle symptomer.

to vigtige ting, der ikke står så mange steder men som sker for mange i Bolivia:

gravide bør undgå at få højdesyge, uanset hvilket stadie man er i. Der er en merrisiko for at abortere.

ALLE - uanset alder og kondition, bør anskaffe sig DVT-flysokker. De presser på venerne, der får blodet til at løbe op fra benene. Rigtig mange for DVT´er - altså blodpropper i benene, ved at opholde sig længe i højden. Jeg er blevet anbefalet af flere læger, aldrig at rejse i fly uden og det er ikke kun ældre mennesker. Jeg er 26.

hvad højdesyge er, er beskrevet fint på netdoktor - se nedenstående link:

skriv bare hvis du har flere spørgsmål.

www.netdoktor.dk
urth - Topas
Nyt medlem
Skrevet: 12-11-2009 16:39:28
Hej Kasper og Andreas

Spændene lille tråd i har opstartet her!

Et relevant emne for mange som ønsker at prøve kræfter med trekking eller bestigningsturene hos fx Topas.

Jeg vil dog lige slå fast, højdesyge forekommer yderst sjælden på Trekking ture i fx Nepal og på de mere normale trekking peak´s som tilbydes.
Det som kan ske, og som ofte kan give lidt problemer er symptomer på højdesyge. Der er stor forskel på af have en eller flere symptomer end at lide af akut højdesyge.

Symptomer på højdesyge ved fx trekking:

• Hovedpine
• Træt/uoplagt
• Ingen/eller lille appetit
• Dårlig søvn

Det vil være helt normalt at en eller flere i gruppen oplever disse symptomer. Ofte vil det opleves som kombination af flere symptomer.

Den bedste løsning på ”tilstanden” er hvile, væskeindtagelse og en evt. nedstigning til lavere højde.

Meget ofte er der taget højde for netop dette på trekkingturen, og en hviledag er indlagt i programmet til dette samt den videre akklimatisering.

Bjergbestigning i stor højde (7000-8000 meter) er en helt anden snak, og her er der utrolig mange faktorer som har påvirkning på opholdet.

Med venlig Hilsen
Urth
For at besvare dette indlæg skal du være logget ind
Log ind  |  Opret ny bruger

Tip en ven!

Topas Travel l Bakkelyvej 2 l 8680 Ry l Denmark l CVR: 17630008 l Telefon (+45) 8689 3622 l Fax (+45) 8689 3688
Topas er medlem af Danmarks Rejsebureau Forening l Tilsluttet rejsegarantifonden, reg. nr. 899
Når du bestiller en Topasrejse kan du betale med disse kort