Hej Kasper
jeg har boet et halvt år i La Paz, Bolivia - i 3600 meters højde og har der fået nogle gode erfaringer.
Der er mange aspekter i højdesyge, det er meget individuelt hvordan man reagerer og der findes overraskende lidt forskning i konsekvenser af at opholde sig længe i højden.
Kort sagt: respektér de gode råd, at man ikke skal drikke alkohol, men til gengæld meget vand. Nyrerne arbejder på højtryk.
Jeg hører til de heldige, der akklimatiserer relativt let, men alle har svært ved at sove over 3-3500 M.o.h.
Man skal også huske, at der en en vis psykisk faktor i oplevelsen af højdesyge, man har lavet et forsøg - hvor man fortalte nogle, at de landede i 4000 meter og da de steg ud af flyet, følte de symptomer på højdesyge. I virkeligheden var de landet 100 meter over havets overflade - der brude altså ikke have været nogle symptomer.
to vigtige ting, der ikke står så mange steder men som sker for mange i Bolivia:
gravide bør undgå at få højdesyge, uanset hvilket stadie man er i. Der er en merrisiko for at abortere.
ALLE - uanset alder og kondition, bør anskaffe sig DVT-flysokker. De presser på venerne, der får blodet til at løbe op fra benene. Rigtig mange for DVT´er - altså blodpropper i benene, ved at opholde sig længe i højden. Jeg er blevet anbefalet af flere læger, aldrig at rejse i fly uden og det er ikke kun ældre mennesker. Jeg er 26.
hvad højdesyge er, er beskrevet fint på netdoktor - se nedenstående link:
skriv bare hvis du har flere spørgsmål.
www.netdoktor.dk