Destinationer
Afrejse
Afrejse fra
Nulstil

New Zealand - Blog fra turleder i aktion.

Forfatter: Signe Kirkegaard Næssing
Ref. NZNH
New Zealand er for mig, et af verdens bedste rejsemål, når man drømmer om aktiv ferie og oplevelser ud over det sædvanlige.

Kiwiernes land byder på naturscener overalt: Kløfter, vandfald i rivende fart, klippekyster, sandstrande, regnskov, gletschere, sneklædte bjerge, søer, enge og grønne marker med græssende kvæg og får.

Det første hold gæster lander i Christchurch d. 15. december, og så starter vores eventyr først for alvor.

Min rejse til New Zealand starter dog allerede d. 8. december og jeg vil fra New Zealand skrive rejseblog frem til min hjemrejse d. 6. marts. Det bliver en blog om vores rejser, ture, indtryk, vejret, vandreture, kiwierne, maorierne, maden, overnatningerne og alle de små og store oplevelser 3 måneders rundrejse unægtelig vil byde på.

Jeg glæder mig meget til at se alle Topas’ere, som har valgt at tage en tur til den fantastiske ø her i vinter og foråret.

Følg blog her på denne side.

Med venlig hilsen

Signe Næssing – Turleder på vinterens New Zealand ture
Afsked med New Zealand

Tak for denne gang New Zealand. Det har været helt igennem fantastisk, at få lov til at dykke ned i din natur, dine mennesker, dine oplevelser, dit omskiftelige vejr (selv om vi har haft den bedste sommer nogensinde), de gode kaffesteder, de underlige ting, de anderledes og mærkværdige steder og alle de gode stunder.
Som altid har du budt på store og små oplevelser og givet gode minder, som jeg vil trække frem tit og ofte og nyde med stort velbehag.
Vi ses…
Blog d. 08.02.08: Stille tanker i Glenorchy

Vi kom til Glenorchy hen under aften. Det blæser lidt mere end vi har været vant til de sidste par dage, men vejret er stadig med os. Ikke en dråbe regn…
Der er pakket ud og pakket tøj på, for det er begyndt, at blive lidt koldt om aftenen. Men smilet er på alle ansigter, også hos dem, der bor i de såkaldte Gori-hytter. Der er en del af hytterne, som i den grad trænger til at blive malet – deraf navnet.

Jeg har siddet og studeret stjernehimlen, og tænkt på, at jeg er på den sidste runde inden Nina tager over med det sidste hold rejselystne gæster for denne gang i New Zealand.

- Det er med vemod jeg skal tage afsked med dette fantastiske land. Alle de oplevelser det byder på, alle de fine ting man oplever.
Det er bestemt ikke sidste gang jeg skal rundt til Guns, Wanaka, Cook og alle de andre helt unikke steder. Og det er en god tanke, når dagene langsomt, men sikkert går med oplevelser og dejligt samvær med rejselystne mennesker.
Det er svært at beskrive, hvad det er, der påvirker en så meget hernede. Jeg tror det er roen, kræften i bjergene og den tilstand, man helt automatisk bliver hensat i når man har været her et stykke tid. New Zealand har det hele. Dejlige mennesker, flot, flot udsigt, store grove bjerge, fine små søer, stort hav, gletscher, regnskov og meget, meget mere. Og det hele er samlet i en dejlig pakkeløsning, hvor man har tid og mulighed for at besøge det meste.
Blog d. 05.02.08: Sol over Guns Camp

3. hold må bestemt også betegnes som ”solskins holdet”. Vejret viser sig fra den allerbedste side, og solen bare smiler og smiler til os. Vi har brugt to dage i Wanaka med vandretur, byhygge, kaffe og god mad.
Nu er vi igen kommet til Guns Camp. Efter min mening et af de allerbedste ”pletter” på jorden. Guns er primitiv, charmerende og fuld af finurlige oplevelser.
Mad holdet er i skrivende stund i fuld gang med deres version af svensk pølseret. Andre hygger med bøger og snak, atter andre er ude og studerer fænomenet ”Guns Camp” med ”This way and that way brigde”, køleskabet i floden, strømskabet, de mange toast der hænger til tørre, de gamle komfurer, det store træ og alle de andre indslag man finder her.
Floden leverer en stille hjerterytme, og cikaderne spiller deres hidsige underlægnings tone til tid til tanker.

Madholdene har udfordret hinanden til golfturnering efter aftensmaden – ikke et stykke jord hernede er nogenlunde plant, og køllerne ligner en g-slalom-stav. Altså med andre ord: Lige odds for alle.
Sandfluerne giver os en pause lige nu, hvor det blæser en frisk brise, men lur mig om de ikke vender frygteligt tilbage når vinden lægger sig hen under aften…
Blog d. 03.02.08: Gletscher – til lands og i luften

Morgenen gav godt vejr til helikopter! Så hurtig morgenmad, og så afsti af sted på lift. 9 gæster var på tur på Fox gletscher med snelanding og smilet var stort da de vendte tilbage.
De fortjente det bestemt også. De skulle have været på lift eftermiddagen inden, og var kommet ind og sidde i helikopteren, da de aflyste pga. overskyet vejr.
Men nu har de fået turen.
Vi pakkede bussen, og satte af sted mod dagens første vandretur. En tur op til gletscher kanten. Det giver et godt billede, også at vandre op til den, når man har fløjet over den også. Fox Gletscher er 13 km lang, og som én kommenterede ”Det er godt nok en stor isterning”.
Herefter forsatte vores eventyr til Haast pass, som i tidernes morgen har været forbindingsled mellem Vestkysten og Otago. En god vandretur langs floden, med fantastiske træer og den beroligende lyd af vandet.
Et par timer mere i bussen, og så blev det igen fantastiske Wanaka.
Blog d. 29.01.08: St. Aunaud

Nelson here are we. Og denne gang i godt vejr. Vi startede dagen med vandretur. Audry sejlede os op til en ensomt beliggende hytte, hvorfra vi gik langs søen. Vi så sorte svaner, og var et smut op omkring Whisky Falls. En dejlig tur med godt vejr, og godt stræk til benene.
Efter frokost i shelteret, gik turen omkring Rimo Grove – En meget lille vinproducent, hvor vi smagte deres udsøgte dråber.
Efter besøget hos Montana er det en slående kontrast. Fra stor til lille.
Med vin i benene og en halv times kørsel var vi igen tilbage i Motueka og White Elephant.
Blog d. 25.01.08: Hanmer Springs

I morgen kommer tredje hold til New Zealand, og jeg er taget ud til Hanmer Springs, for at se hvordan der ser ud derude. Det er et område med hot pools, mange forskellige spa steder og ren turisme. Jeg har fundet et lille b&b, hvor jeg har verdens blødeste seng. Men det ligger fantastisk, og deres varanda er god til kaffe og tankevandring.
Igen i år, har New Zealand gjort en masse for mig. Og her hvor jeg skal i gang med sidste hold, må man lige tage et stykke tid for sig selv, og lige få sjælen til at opsuge det hele. Jeg har som sidst ikke den store lyst til at komme hjem, men ved at der hjemme venter mig nye eventyr, men det her land er så fantastisk. Menneskerne er helt igennem rare at være sammen med, og alt gå op i en højere enhed på den ene eller anden måde.
Shhh…. Helt roligt, sidder jeg og studere fuglene som arbejder med et eller andet i træet, og katten som dovent ligger og følger med i det. Kaffen er klar og jeg skal bare side her og være til…
Blog d. 23.01.08: Farvel :-(

Endnu et rigtigt fantastisk hold har været med rundt på vores tur. I skal have tak for alle de fine oplevelser vi har haft sammen. Også tak for jeres store hjælp, jeres dejlige humør, og jeres hjertevarme til alt og alle. Det har været så dejligt, at være sammen med jer!
Det har været godt, at få lov til at vise jer turen, og vi håber, at se jer igen et andet sted i verden.
Pas godt på jer selv, og tak for alle de gode solskinsdage.
Gode tanker fra Nina og Signe
Blog d. 21.01.08: Mt. Cook og helikopter

Når man kører det sidste stykke op til Mt. Cook bliver der som regel lidt stille i bussen. Udsigten er storslået!
Vi slog et sving ind omkring heliline, og mange var en tur i helikopter. Der har været en meget stor bushbrand i området omkring Cook, så vi kunne ikke alle komme af sted på samme tid, da de fleste helikoptere var travlt beskæftiget med at slukke branden. Men vi fik en fantastisk flyvetur med en helt vidunderlig udsigt. En stor oplevelse, og når man nu har en trang til helikoptere, så er en flyvetur altid fantastisk.
Desværre vender vi snart snuden mod Christchurch igen, og skal sende dette fantastiske hold hjem til Danmark igen.
Blog d. 19.01.08: Queenstown – skydive, river rafting og masser af kaffe

Whiiii hiiiiiii… Der er sprunget faldskærms tandemspring! Tre seje gik 4500 m i luften og fuldførte deres tanddem spring. Da de kom ned igen, var glæden og sejheden helt klart tydeligt at se. Godt gået!
Andre tog turen på vandet med en ordentlig omgang river rafting. Og de gik i den grad planken ud, da ”vores” båd kæntrede. Men alle overlevede og kom hjem i godt behold, og med endnu en stor oplevelse i bagagen.
Alt i mens turlederene fik testede samtlige kaffesteder i byen. Man må sige at kaffen er god i Queenstown. Vi var også så heldige, at være der på en lørdag – hvilket betød marked ved søen. Hyggelige boder, musik, massage, tarotkortlæsning og meget, meget andet kan nydes i adstadigt og afslappet tempo.
Blog d. 16.01.08: Milford Sound

Solen havde igen bestemt sig til at vise sig fra den gode side, og vi fik lov til at opleve cruiset på Milford Sound i det mest fantastiske vejr. Alle var på soldækket, nød udsigten og kaffen. Mange rigtig gode billeder er taget, og en fantastisk oplevelse kan skrives ind i dagbogen.
Et par stykker stod af ved undervands akvariet, og fik oplevelsen med derfra. En 12 m dyb tank er bygget, og igennem tommetyk glas kan man studerer havlivet på nært hold. Andre drak kaffe på den hyggelige cafe lige omkring hjørnet. En rigtig god kaffe må turlederen sige.
Hjem igen til Guns Camp og bål. Holdet er beriget med et par rigtige spejder drenge, som virkelig sætter pris på et godt bål! Så det har vi fået to dage i træk.
Blog d. 14.01.08: Wanaka

Wanaka ohh Wanaka. Et fantastisk by, hvor alt hvad der går stærkt kan lade sig gøre. Her er alle muligheder åbne, og man kan gøre alt fra at fiske til skydive.
Det er her de unge, rige og smarte hænger ud. Der er de bedste kaffebarer, grejbutikker og liv i gaderne.
Dagen i dag starter med en flot, flot vandretur ved Lake Diamont, hvor en overraskelse venter på toppen. Solen har været med os hele formiddagen, og vi fik udsigten over Lake Wanaka fra den bedste vinkel.
Lidt over frokost begyndte det at regne…. Og her kl. 16 regner det stadig. Men en halv fridag skal afsluttes på den mexicanske restaurant med de fantastiske margaritas og stærk mad. Det meste af holdet har meldt sig til. Nina og jeg faldt over stedet på sidste tur. Betjeningen er formiddabel, og meget afslappet. Maden lige tilpas stærk og så kan de noget helt specielt med magaritas og mojito.
Blog d. 11.01.08: Sufer sted og fantastisk kage

Vi lettede fra Motueka efter morgenmaden, og kørte mod Westport, og Cape Foulwind. Vejret var fantastisk. Solen smilede til os på vores vandretur fra fyrtøjet til sælkolonien. Der er så flot, så flot. Og man går langs kysten, og bare nyder den salte brise, og den uendelige udsigt.
Vandet er blåt, klipperne rå og barske, mågerne ligger højt over os, og kigger overlegent på de underlige vandre.
Vi slår et smut omkring sælkolonien, hvor de små babysæler lære at svømme i de små bassiner, og de store velvoksne ligger og slænger sig mageligt på de grove sten.
Vores tur slutter på Bay House. En restaurant, som egentligt i starten bare var et sted, hvor en suferdude bagte brød, som blev meget populært, og nu er en restaurant, som har haft en michelin stjerne. Deres kaffe er fantastisk. Deres kage får smagsløgene til at hvine af fryd. Man sidder ude på terrassen og kigger ud på de vilde bølger, mens man bare nyder at være til.
Blog d. 05.01.08: Andet hold ankommer

Så er det næste hold glade gæster ankommet til Christchurch. Heldigvis på en rigtig dejlig dag med solskin og en kølig brise. En hurtig indkvartering i vores camp, en frokost og en brief over hvad vi skal ud og se de næste mange dage, og så ind til byen for at handle bushman og solcreme.
Aftensmad på Robbies kl. 18, og ca 2 ½ time senere var stort set alle i seng. Man skal lige have rettet tiden ind, og få jorden til at dreje den rigtige vej efter den lange flyvetur.

Det er et hold med meget snak og grin. Og mange "gamle" topas'ere er også med.
Vi er klar til endnu et eventyr...
Blog d. 02.01.08: Retur til Christchurch

Så rejste første hold hjem. Der er meget stille nu. En stor, stor tak til alle for det gode humør, den store hjælp, den store empati, den store gejst, den store hygge, den store fornemmelse for, at vi alle er forskellige.
”- Af hele hjerte tak”.
Det har været en fantastisk tur. Vi har oplevet stort og småt, nogle oplevelser er oplevet alene, andre er oplevet i fælles flok. Det har været meget dejlig at være sammen med jer.
Både Nina og jeg har nydt det rigtig meget.
Vi sender begge en god, varm og larmende tanke til jer alle.
Vi håber, at se jer andre steder rundt i verden. I har været med til at berige vores liv de mange dage vi har delt i bus, natur og overnatningssteder.

schachmoller.blogspot.com kan I følge Torbens blog.

God vind fremover

Signe og Nina
Blog d. 30.12.07: Mt. Cook

Det har været sparsomt med internet de sidste par dage, så her kommer en opdatering på de sidste par dage.

Fra Motueka gik turen til Fox, hvor der blev fløjet vældig meget i helikopter. Faktisk så meget, at madholdet endte med at bestå af to personer… Men til gengæld var opvaskeholdet helt stort.
Fox var også vandretur ud til Fox gletscher på en helt igennem dejlig dag. Og gletscheris gør sig rigtig godt i Gingerwine. Og det ”popper” så dejligt, når man holder glasset op til øret.

Fra Fox til Glenorchy med stop i Queenstown, så der kunne handles frokost og aftensmad. Juleaften stod for døren dagen efter, og vi nød en fridag i Queenstown med masser af kaffe og hyggelig fællesspisning på The Captains om aftenen.

Fra Glenorchy gik turen til mit favoritsted: Guns Camp – en gammel arbejdslejr fra 1930, hvor man bor i små primitive huse med komfurer og gammeldags gas-brødrister.
Vi sejlede på Milford Sound, og fordi det havde regnet de sidste par dage, var vandfaldene helt overvældene. Der er så smukt, så smukt…
Blog d. 20.12.07: Motueka – Frugthave og fridag

Fridag.
Der er blevet roet kajak, gået ture, sovet, solet på græsset, læst, drukket kaffe, lavet mad, handlet. Altså med andre ord en rigtig fridag.
Nina og jeg kastede os på to gange cykler og trampede hele vejen fra Marahau til Motueka. En lille tur på ca. 20 km, der startede med en bakke uden ende, men heldigvis også med en lang nedkørsel og den mest fantastiske udsigt. Turen gik et stykke langs kysten, og derefter igennem et par frugtplantager. De plukker frugt hernede nu, og alle backpacker steder er fyldt til randen med unge mennesker, der hygger sig sammen om aftenen og plukker om dagen.
Vi skal videre her fra Motueka i morgen. Vi har haft tre rigtig gode dage hos det tyske værtspar Karin og George, og deres rigtig fine sted - White Elephant.
Blog d. 19.12.07: Abel Tasman

En dag uden pakning af bagage fra morgenstunden. Vi skal på Abel Tasman Cruise. Vi starter i båd fra Kaiteriteri, og sejler ca. 2 timer op til Onetahuti. Vi blev landsat, og gik den mest fantastiske tur langs med kysten over Bark Bay, Sandfly Bay, Frenchmans Bay og ned til Torrent Bay, hvor vi blev hentet af to watertaxis, og sejlet tilbage til Kaiteriteri, hvor Mark ventede på os. Vejret har været helt fantastisk, og alle har sunde kinde, og godt humør.
Madholdet handlede ind, og dagens menu stod på boller i karry/kokos…
Blog d. 16.12.07: Sol, hvaler og Kaikoura

Igen fantastisk vejr fra morgenstunden. Lige tilpas temperatur til at spise morgenmad udenfor. Opvasken blev taget, bussen pakket, og så af sted på eventyret.
Kaffepause hos Maggi, og efter ca. tre timer nåede vi kysten. Det er den mest fantastiske udsigt, når man kommer rundt i det sidste sving, og man ser havet, som bare smukt, blåt og stille blinker én i møde. Sælerne ligger og soler sig på de forrevet klippet, og med tanken om hvad havet gemmer kan gøre én helt stille og fascineret.
En hurtig frokost, og på med vandrestøverne. Vores vandretur tager os op på en kort tur langs kysten, og ender hos på de forrevne klipper ved sælkolonien.
Efter gåtur var det de store fisk vi skulle ud og kigge på. Hvalerne. Holdet så 4 kaskelothvaler og et par delfiner. Den store albatros kiggede også forbi. Det gjorde søsygen desværre også, og en lille del af holdet måtte lige have en rolig stund, da vi kom tilbage til vores campingplads.
Blog d. 15.12.07: Sol og gæster

Så kom der gæster. Og de havde heldigvis medbragt det gode vejr. Efter et par lange dage med regn og overskyede blev det ægte New Zealandsk godt vejr.
-resultatet kan aflæses i vores ansigtskulør…
Første dag er altid lidt tummelumsk når man har siddet så længe i en flyver, så efter et bad, lidt mad kørte vi ind til Christchurch et par timer. – Der blev handlet Bushman, solcreme og et par enkelte solhatte med bred skygge.
Et par timer i byen blev brugt, godt hjulpet på vej af kaffe. Hjem til campen igen, og så på Robbies for aftensmad. Der opstod en smule forvirring omkring hvem, der havde bestilt salaten. Men alle fik mad, og jeg er sikker på at ingen havde problemer med at sove.
Blog d. 13.12.07: Regn igen, men har fundet noget helt genialt

Regnvejret var igen tændt, da jeg vågnede… Øv altså… Men når man ligger helt godt i sin sovepose, med en pude, der er helt tilpas i højde og drøjde, og kan høre fuglene synge nok så lystigt på trods af regnen, så er det faktisk meget hyggeligt.
Jeg spænede ud i skyllen og sprang ind til alle de andre våde mennesker i køkkenet for at spise morgenmad. Der er ikke noget som et regnvejr, der kan bringe folk sammen. Med duggede ruder og kaffemaskinen på fuldt drøn blev der udvekslet mange gode råd og erfaringer om hvad man gør, når man overnatter i telt, og det åbenbart ser ud til at blive ved med at regne et par dage endnu.

Jeg tog igen bus 81 ind til centrum. Skal lige ordne de sidste par ting herinde, og startede (som altid) med en caffee Latte fra Starbucks. Skulle op i en speciel butik, som efter hvad rygterne siger, sælger groft brød. Jeg drejede rundt om hjørnet.. og her lå det. Copenhagen Bakery!!!
Og den er god nok. Det er dansk. Og det ikke kun wienerbrød. De sælger groft franskbrød, rugbrød, danske kager, småkager, sandwich med masser af salat, smørrebrød – de har det hele. Det tog mig næsten et kvarter at vælge hvilket rugbrød jeg skulle have. Fantastisk – det kommer til at redde denne våde dag. Et stykke rugbrød med ost, uhmmm
Det skal nydes, siddende i sengen, med thermokruset, fyldt med kaffe indenfor rækkevidde, og de sidste sider af Harry Potter.
Blog d. 12.12.07: Cabin-Anden på besøg, frokost med Nina

Vågnede til lyden af en bruser, der var tændt. Det regnede – meget. Ægte New Zealandsk regnvejr. Den slags, som bliver ved og ved og …
Lå et stykke tid og overvejede hvor længe jeg kunne tillade mig, at blive i sengen.

Ikke længe… For cabin-anden kom og bankede på. Cabin-anden er en halvtam and, der har kastet sin kærlighed på Riccartons Holiday Park. Og den tager en runde omkring morgenmadstid, hvor den står og skræpper op, og støder næbbet mod udvalgte døre. Her til morgen var det så åbenbart min tur.
Men det er nu meget hyggeligt. Så ud af sengen, og få åbnet døren, så Hr. And kunne smovse i de sidste tørre krummer af en riskiks. Han så slemt tilfreds ud med kiks og regnvejr.
Et hurtigt bad, en hurtig morgenmad og så ind og få cabinnumre af Pierre, så jeg kan få værelsesfordelingen på plads. Nu er der jo ikke mange dage til gæsterne ankommer.

Med bus nr. 81 ind til centrum, hvor Starbucks og Nina – den anden turleder, som skal med rundt – ventede. De laver altså den bedste kaffe på Starbucks. Det var heldigvis holdt op med at regne, og solen viste sig igen fra sin bedste side.
Vi fik gennemgået de sidste ting, drukket kaffen og smuttede ud for at finde et listigt sted at spise frokost. Nina kendte til en meget hyggelig cafe i en baggård, hvor de tilbød den mest fantastiske urtesalat. Den var superb.

Vi kørte tilbage til Riccartons, for at mødes med Mark – vores buschauffør. Bamsen ser ud som han plejer, og det var godt lige at høre, at han også havde haft et godt år. Han glæder sig til at komme af sted igen, sammen med de ”crazy danes”.
Bog d. 11.12.07

Sådan! Har nu spredt alle vores ting ud på et areal på størrelse med en mindre baghave. Kan se på det hele, at vi ikke kommer til at mangle hverken brødknive eller gafler…
En liste er lavet, og jeg er nu klar til at dykke ned i butikkerne med køkkengrej efter grydelåg, viskestykker, opvaskebørster osv.

Igen er vejret helt igennem godt. Høj sol og let brise. Skal måske også overveje et stk. solcreme. Man bliver hurtigt branket hernede.

Eftermiddagen skal bruges på at snuse rundt i alle de finurlige kroge af Christchurch, og tjekke turistkontoret for hvad de har af spændende sager.
Blog d. 10.12.07

Klokken er 2230, og jeg sidder i min sovepose med fødderne ud af døren. Thermokruset står fyldt med dampende varm kaffe, og jeg læner ryggen op af døren.
Mørket er ved at sænke sig over Christchurch. Natsværmerne og andre flyvende væsner bliver fanget i gårdlampens skær. Den lille sorte killing, og den store røde hankat leger tagfat på græsset udenfor min cabin. Vinden får palmetræerne til at spille en stille, beroligende melodi, og tiden går stille og roligt.
Jeg er kommet til New Zealand! Det er fantastisk at være her igen.
Jeg er lidt rundtosset efter den lange flyvetur, og har lidt svært ved at vende døgnet rigtigt. Men det kan en god nattesøvn sikkert klare.

Det regnede en smule da jeg landede, men efter et par timer fik solen magten, og jeg så Christchurch i bedste vejr-stil.

Julen har også her indtaget alt. Lidt underligt, at slentre rundt i 22 grader, blomsterne parker og høre høj julemusik, se juletilbud, og juledekorationer over det hele.
- En underlig tanke, at man er på den anden side af jorden, hvor det er sommer og dog alligevel december, med alt hvad det indebære af nisser, engle, pynt og rensdyr…
Topas Travel

Topas Travel l Bakkelyvej 2 l 8680 Ry l Denmark l CVR: 17630008 l Telefon (+45) 8689 3622 l Fax (+45) 8689 3688

Topas er tilsluttet:

REJSEGARANTIFONDEN

Reg. nr. 899
Når du bestiller en Topasrejse kan du betale med disse kort Webdesign & CMS by MCB