Topas Travel Engelsk Norsk Dansk Svenska Min Topas Rejse

Book rejse

Cykelferie på Cuba - Cuba Oriente og Havana

Status:

Turen er åben for booking.

Afrejse:

15.02.2015

Hjemkomst:

03.03.2015
 
DKK 23.970 ,-

Lignende ture

Indonesien
Bali - Cykelferie på Gudernes ø


Pakkeliste: Cuba - Cykelferie på Cuba - Cuba Oriente og Havana
Kontakt Topas

Cykelferie oversøisk

Cykelferie oversøisk
På de oversøiske cykelferier findes cyklerne på stedet. Det vil enten være almindelige cykler eller mountainbikes, alt efter hvad der i det pågældende land er muligt at skaffe.
Vi cykler rundt i de områder hvor vi bor og hvor også de lokale cykler. Kun i få tilfælde cykler vi fra sted til sted. Når vi skifter bosted foregår det med bus, båd, tog eller fly.
På alle rejser er der danske turledere, lokale guider og servicefolk. Vær opmærksom på, at cyklen på de oversøiske rejser mest er at betragte som et oplevelsesmiddel. Det betyder ikke, at du ikke får en god gang motion, men vi cykler rundt i smukke dale, og i lavlandet hvor folk bor, og ikke i bjergene, der oftest er ufremkommelige på cykel.

Tip en ven!

DRF Rejsegarantifonden
Print rejsen
Send til ven

personer synes godt om dette

         

Cykelferie på Cuba - Cuba Oriente og Havana

Ref. CUHO

Søde smukke piger, der gerne poserer for den danske fotograf.

Aftenstemning ved domkirken i Santiago

Man hygger sig i Santiago. Alt for få har et meningsfyldt arbejde.

De offentlige transportmidler er flittigt brugt - også her må cubanerne være tålmodige.

Naturen er enestående på vej på cykel til Baracoa.

Måske kunne man sælge nogle modne mangoer til danske cyklister.

Den ugentlige tøjvask i floden Yumuri. Cubanerne er, trods svære forhold, meget renlige.

Hesten er stadig et skattet transportmiddel i Cuba. Disse tre cowboys er måske mere på udflugt.

Smukkere strande finder man næppe. Og endnnu rene og uberørte.

Cacaobønner....

Masser af kokusnødder, desværre for cubanerne kniber det også her at få igangsat en industriel produktion...

Når man nu kun har én brugbar cykel i familien, men i skole skal man.

Og det er rigtigt dejligt hver morgen at opleve de cubanske børn og unge på vej til skole.

De smukke amerikanerbiler fra 40-50erne præger bybilledet også i Santiago.

Hovedfeltet er på vej ad sandede småveje.

En cykeldag, hvor man virkelig kan slappe af og nyde naturen.

Maden er allerbedst i de små private restauranter på landet.

En kort pause . Skal vi til højre eller venstre ?

Musikken er en integreret del af cubanernes hverdag.

Mellem tobaksmarker og tørrelader.

Intet er så godt som en god cubansk cigar.

Og bonden her lever i tæt kontakt med sine høns og kalkuner.

Den her hane kan også lide en god cigar.

Salsakursus - man må koncentrere sig.

Men pludselig går det hele meget nemmere.

De cubanske strande er unikke.

Hvordan ser fremtiden ud i Cuba.

Bacardi-familiens imposante bygning i Havana.

Køerne til de officielle kontorer er en del af bybilledet.

Man finder altid en brugbar reservedel.

En af de gamle revolutionære klar med dagens avis, Granma.

En af Havanas flotte pladser, der vidner om, at byen var en af den spanske kolonimagts vigtigste...

Den gamle bydel i Havana er restaureret og rummer et imponerende historisk og arkitetonisk skattekammer

Legende børn på Paseo del Prado i Havana

Overalt i gaderne repareres der på de flotte amerikanerbiler

Middag på en af Havanas gode private restauranter

En Mojito skal nydes på Hemmingways bar, La Bodegita del Medio

På vej hjem fra en manifestation på Havanas Strandpromenade, Malecoen

En flot klassisk trappe med et Fidel Castro citat på væggen

Tid til at snakke i Havanas slidte gader

Cuba er alt det, man forestiller sig - og mere til. Det er gammel kolonihistorie, gamle amerikanerbiler, hestevogne og så er det gadelivet med de små beværtninger ud til gaden, fyldt med gamle mænd med store cigarer og cubansk musik strømmende ud af højtalerne.
På denne cykelferie har vi kombineret det bedste af det østlige Cuba med den fortryllende hovedstad Havana. Rejsen tager sin begyndelse i Cuba Oriente, den østlige del af Cuba, som med Santiago-bugtens azurblå hav, Sierra Maestra bjergenes grønne tinder er et unikt og naturskønt område - sublimt for cykelture. Fra Holguin besøger vi med bus og på cykel Fidel Castros beskedne fødeby, Biran. Derefter går det mod Santo Domingo, for at se hvor Fidel og hans revolutionære kammerater gemte sig i Sierra Maestra bjergene. Efter Bayamo, som oser af revolutionær historie, drager vi mod øst. De næste dage bor vi på et af de mange hoteller på den smukke sydkyst med de flotte hvide strande - og selvfølgelig cykler vi fra sted til sted.
Herefter går turen til Santiago, Orientes hovedby, og Cubas næststørste. Efter nogle cykeldage i denne dejlige provinsby, hvor vi har rig mulighed for at stifte bekendtskab med Cubas bedste musik, drager vi videre til Baracoa, måske det mest eksotiske sted i Cuba.
Vi slutter rejsen af i hovedstaden Havana – en gammel koloniby som med sin helt særlige magi er et absolut must, når Cuba skal opleves. Med sine store boulevarder uden meget trafik, hyggelige beboelseskvarterer og den legendariske havnepromenade Maleconen, er Havana den perfekte cykelby. Vi bor i centrum, som for få år siden blev udnævnt til et World Heritage Site, og hvor renoveringen af de gamle kolonibygninger er i fuld gang.

  • Cykel og jeep til Comandancia la Plata, Fidel og Ches revolutionære base
  • Cykling til Bayamo og besøg i byens centrum
  • Cykelferie og badning på den flotte sydkyst
  • Dage i Santiago, Cubas næststørste by
  • Musikaftener på Casa de la Trova, musikkens hus
  • Cykel og færge til øen Cayo Granma
  • På vej til Baracoa passerer vi Guantanamo
  • Baracoa, den ældste by i Cuba
  • Cykelferie til Yumurifloden gennem kakao- og kokosplantager
  • Cykeltur rundt i Havana
  • Besøg på det lille men fantastiske Asger Jorn museum
  • Rundtur i Havana med Oldtimer (amerikanerbil)

Turbeskrivelse

Printvenlig version
Appetizer – se zoomudgave på maps.google.dk
Google Maps is a registered trademark of Google Inc. (TM)
Gratis Temaaften


Topas Travel tilbyder gratis temaaften om denne destination!
Dag 1. Danmark – Holguin

Afgang fra Danmark.
Bus til hotel i udkanten af Holguin, 15 km fra lufthavnen. Sen middag/sandwiches på hotel.
-/-/A
Dag 2. Biran, Fidel Castros fødeby

Efter morgenmad kører vi i bus mod flækken Biran, hvor Fidel Castro blev født og voksede op. Vi ser det lille museum og hans fødehjem. Fra Biran prøver vi for første gang cyklerne, kun en lille tur, inden turen går tilbage til Holguin. Efter vi er returneret til hotellet, kan vi nå en kort individuel tur i den spændende by inden aftensmaden.
M/F/A
Dag 3. Cykel og jeep til Comandancia la Plata

Den smukke og uvejsomme bjergkæde, der hæver sig op over det Caribiske Hav vest for Santiago, har med den cubanske revolution sikret sig en plads i den nyere historieskrivning. Det var her, Fidel, Raul, Che og de andre af de 82 rebeller gik i land fra den lille båd Granma. Kun 16 overlevede Batista troppernes angreb ved Algeria de Pio. Fidel og de andre overlevende flygtede op i bjergene og etablerede her oprørsstyrkerne, der et par år senere kunne indtage Santiago og Havana.
Sierra Maestra er i dag stadig næsten et uindtageligt område i hvert fald for os cyklister. De få veje, der går igennem området, er ofte stejle og altid hullede. Men vi skal opleve dette fantastiske naturområde, så efter cykelturen nede i det flade får vi en fascinerende busoplevelse til vi når til Santa Domingo, der under guerillakrigen var oprørslejr med forskellige værksteder. Herfra er der få, men barske, kilometer til fods til Comandancia de La Plata, Fidel Castros gamle oprørshovedkvarter. Vi er tæt på Cubas højeste bjerg, Pico Turquino (1.970 m). Beboerne i Sierra Maestra er typiske "campesinos" (bønder red.). De har lidt af hvert, et par køer, nogle høns, grise og geder. De dyrker lidt kaffe og grøntsager til eget brug. Lægen kommer på besøg til hest, og de rationerede madvarer bringes ud en gang om måneden. Børnene går også i skole her.
Efter morgenmad kører vi i bus/jeep til La Plata og herfra trekking til fods ad den stejle og snævre sti til Comandancia la Plata, hvor Fidel og co. fra 1956 havde base under kampen mod Batista-regimet. Bemærk! Denne tur er ikke mulig i fugtigt og regnfuldt vejr og er selvfølgelig under alle omstændigheder valgfri. Vi kører i jeeps retur til Hotel Villa Santo Domingo, hvor vi overnatter.
M/F/A
Dag 4. Cykling fra Bartolome Maso til et tronke (Antonio Maceo)

Efter morgenmaden kører vi i bus til Bartolome og herfra på cykel videre mod Bayamo. Undervejs får vi en sandwich. Bussen følger os, så også denne dag er der stor fleksibilitet med hensyn til, hvor mange kilometer man vil cykle. Vi slutter dagen af i Bayamo, hvor der bliver tid til at se lidt nærmere på byen, bl. a. har de en gågade, hvor man på kunstnerisk vis har udsmykket gadebilledet.
M/F/A
Dag 5. Cykeltur til Sydkysten øst for Santiago

Efter morgenmaden tager vi i bus videre udenom Santiago til det gode kyst- og badehotel Hotel Carisol. På vejen vil vi tage dagens cykeltur før eller efter (eller både og) ved Valle de la Prehistoria: Vellignende kæmpeskulpturer af mammutter, sabeltigre, neandertalmennesker m.fl. befolker den afsvedne savanne, som udgør en slående kontrast til de grønne bjerge i baggrunden.
M/F/A
Dag 6. Store Badedag

På denne dag er der ikke arrangeret fællesture af nogen art. Opholdet her er vores mulighed for en afslappende dag i smukke omgivelser lige ved havet. Selvfølgelig kan man herfra lave kortere eller længere cykelture. Turlederen vil altid været behjælpelig med gode råd og vejledning.
M/F/A
Dag 7. Med kurs mod Santiago

Efter morgenmad sætter vi os på cyklerne og kører mod Santiago de Cuba. En fin varieret vej langs kysten og mellem cubanske småbyer. Byen Santiago de Cuba, der ligger smukt i bugten ved Sierra Maestra bjergene, var Cubas hovedstad fra 1524-1549. Den ligger i dag temmelig isoleret - der er over 1.000 km til Havana - måske netop derfor er den så spændende. Turister er endnu et sjældent syn i dette område, der er det mest eksotiske Cuba. Mange forskellige folkeslag er kommet og er blevet blandet her. Det var hovedcentret for modtagelse og handel med slaverne og senere slog mange fra Haiti, både sorte og hvide, sig ned efter slaveoprøret i slutningen af 1700-tallet. Et yderst heldigt mix kan man vist roligt sige - de smukkeste folk i Cuba... Og det siger ikke så lidt. Santiago er Cubas næststørste by med 5.400.000 indbyggere og er omgivet af sukkerrørs- og kaffeplantager, som er baggrunden for al handel og industri. Men Cubas specielle situation er medvirkende årsag til, at Santiago på nuværende tidspunkt er en fattig by, dog med en gylden fremtid når og hvis osv. Santiago er ikke slidt - og storladen - som Havana, men en restaurering er nødvendig, og den er så småt sat i gang, men det går, som alt andet i Cuba, kun langsomt fremad.
Santiago er revolutionens vugge og bastion. Det var her, med det mislykkede angreb på Moncada kasernen den 26. juli, at det hele begyndte, og det var her på den smukke Domkirkeplads, Plaza Céspedes, Fidel Castro kunne overbringe de tusinder begejstrede fremmødte og resten af verden besked om, at Batistas styrker havde overgivet sig. Santiago rummer seværdige museer som Emilio Barcardi, Casa de Velázquez (byens grundlægger), Moncada Kasernen, og Museo del Carneval. Santiago har Caribiens bedste karneval. Hvert år i den varme julimåned fyldes byen af farverige optog, vuggende og smidige hofter, duften af rom og dans til den lyse morgen. Kendere påstår, at i Santiago finder man Cubas bedste og mest originale musik - og den kan opleves hele året.
Efter morgenmad sætter vi kurs mod Santiago de Cuba. Vi indlogeres på det udmærkede Hotel San Juan, der ligger ved højen og mindesmærket, hvor det sidste og afgørende slag mellem Spanien og USA udkæmpedes i 1898. Cubanerne havde byttet én kolonimagt med en anden.
M/F/A
Dag 8. Cykelferie på motorvejen! - og til øen Cayo Granma

Vi cykler ud ad byen ad motorvejen! (hvor i hele verden får du ellers lov og muligheder for det?) til fortet, El Morro, hvor vi tager en rundtur.
Herefter videre til Santiago-bugtens marina, hvor en lokal færge bringer os over til øen Cayo Granma. Her får vi frokost (seafood?) på restaurant El Cayo, der ligger smukt bygget på piller i bugten. Fra marinaen tilbage til hotellet på cykel i løbet af eftermiddagen. Middagen er individuel, og der er masser af restauranter og paladarer i Santiago.
M/F/
Dag 9. Cykel/bytur i Santiago

Vi arrangerer en fælles guidet cykeltur rundt i Santiago om formiddagen og stopper op ved nogle af byens seværdigheder; Revolutionspladsen, Moncada kasernen og Ifegenia kirkegården, hvor berømtheder fra revolutionerne ligger begravet side om side med Son og Salsaens mestre.
Eftermiddagen er fri til egne besøg i Santiago, der rummer flere museer og — efter cubanske forhold — gode indkøbsmuligheder.
M/-/A
Dag 10. På cykel på vej til Baracoa

I Baracoa hævder man hårdnakket, at det var her, at Christoffer Columbus den 27. okt. 1492 gik i land. Sandsynligvis var det på nordkysten, men pyt med det! Columbus beskrev Oriente (Østen) i Cuba således: “Tusinde tunger rækker ikke til at berette om det nye og smukke, jeg så". Baracoa var den første nye by i Cuba. Den blev grundlagt i 1512 af Diego Velazquez og var både hovedstad i en kort periode og basen for den spanske erobring af Cuba. Senere blev byen isoleret fra udviklingen, der foregik i Santiago og Havana. Trods begyndende turisme er Baracoa stadig isoleret. Den smukke slyngede vej over bjergene blev først åbnet i 1962. Før den tid kunne man kun komme hertil ad søvejen.
Baracoa ligger i bugten neden for El Yunque bjerget. Små maleriske lave huse og let snoede gader giver byen en tilbagelænet og venlig atmosfære. Det daglige liv er centreret omkring Parque Indenpendencia og Katedralen, der udvendig og indvendig må understøttes af primitive træafstivninger. Maleconen, Baracoas havnepromenade, ligger fortsat øde hen og vidner om de fantastiske muligheder denne perle af en by rummer, når økonomien engang bliver bedre. Men den dårlige økonomi kan ikke forhindre, at naturen udenfor Baracoa er noget af den smukkeste, mest eksotiske og uberørte, man finder noget steds. Langs de små veje og bugter med hvide uberørte stande ligger kokospalmerne i en tæt og flot mosaik, iblandet bugnende mango- og kakaotræer. Mange små og store rene floder fuldender billedet af en natur, der med fare for banaliteterne, må være så tæt på paradiset, som det er muligt.
I bus sætter vi kurs mod Cubas absolut østligste hjørne, Baracoa, hvor vi bliver de næste fire dage. Først nogle kilometer ad den smukkeste og mest øde motorvej i verden. Efter at vi er drejet fra motorvejen, kommer vi igennem et smukt opdyrket landskab med landsbyer, sukkerrør, grøntsager og frugttræer. De sidste kilometer til byen Guantanamo køres igen på en smuk og øde motorvej. Guantanamo med 120.000 indb. ligger noget isoleret i Oriente uden noget egentlig industri, men er en livlig handelsby. Den amerikanske flådebase og nu interneringslejr for de såkaldte illegale kombattanter ser vi i glimt på lang afstand fra landevejen. Ikke noget smukt syn! Efter Guantanamo møder vi igen havet, azurblåt og uberørt. Ikke en turist at se i miles omkreds i dette fantastiske område. I bus passerer vi de små velordnede byer, San Antonio del Sur og Imias. En fantastisk smuk tur langs med kysten og ad en vej, der oftest er kranset af røde og hvide nerier. Ved floden Rio Jojo drejer vi ind i landet. For de sejeste ryttere begynder dagens cykeltur her med 50 km til Baracoa, dagens endemål. Først over et par gode stigninger op i passet i 600 meters højde — denne gruppe spiser medbragte sandwich halvvejs oppe på bjerget. Resten af holdet gør holdt ved et skyggefuldt og stille sted. En picnic-lunch venter efterfulgt af et kølende bad i den fuldstændig rene flod. Og så kører bussen ellers over bakkerne, og alle cykler de sidste 27 km ned ad bakke og ad den flade vej til Baracoa. Hvad enten man vælger bjerget på cykel eller i bussen møder vi overalt cubanere, der forsøger at sælge frugt, økologisk kaffe ect. Vi hjælper både os selv og ikke mindst cubanerne (der er langt mellem turisterne) ved at købe af dem.
I den dejlige by Baracoa bor vi i de såkaldte Casa Particulare, privat udlejning (2-4 i hvert hus). Spisning hos værterne.
M/F/A
Dag 11. Baracoa - cykelferie/trekking/strandtur

Morgenmad hos værterne.
Baracoa er en by med masser af muligheder, f.eks. cykeltur til den lille fantastiske strand ved Maguana, vandring og trekking ved Mount El Yunque eller flodbådstur.
Vi arrangerer nogle fællesture, men der vil også være plads til individuel udfoldelse, og Baracoa er det helt ideelle udgangspunkt for det hele, og så er selve den lille by rigtig god bare at slentre rundt i og finde en beskeden café. Lige nu er byen lokal og beskeden, men om føje år vil Baracoa være sat i stand og gaderne vil summe af turister.
Selvfølgelig er der et godt musiksted i Baracoa, Casa de la Trova. Husorkesteret, 6 professionelle lokale mænd spiller hver aften de fantastiske cubanske rytmer.
M/-/A
Dag 12. Eksotisk cykeltur til floden Yumuri

Morgenmad hos værterne.
Fra morgenstunden cykler vi mod sydøst på vej ud af Baracoa. En tur der er svær at overgå i skønhed. På de første 7-8 kilometer er der pæne bakker, men gør blot som cubanerne, stå af og træk - og ta’ den med ro.
Flotte høje og slanke kokospalmer står tæt blandet med masser af andre træer, lave mangoer og kakaotræer.
Vi cykler videre til floden Yumuri, Verdens Ende, som cubanerne kalder det. Videre herfra er al færdsel forbudt. Militæret er her, hvor der kun er få hundrede kilometer til Haiti, på vagt mod - ja vistnok mange ting! Vi sejler og går op gennem den rene floddal og kan svømme og bade undervejs i det klare flodvand.
Frokost på tilbagevejen. Spisning hos værterne.
M/F/A
Dag 13. Baracoa på egen hånd

Morgenmad hos værterne.
En dag på egen hånd i Baracoa og omegn. Mange har helt sikkert været på spændende ture på dag 11, og der er med garanti masser af gode forslag til dagen!
Hele holdet spiser aftensmad sammen.
M/-/A
Dag 14. Bus til Santiago og fly til Havana

Vi ankommer til Havana og indlogeres på vores gode hotel.
M/-/A
Dag 15. Cykeltur rundt i Havana

Vi slutter turen i Havana, der engang var central for alle Spaniens sølvskibe i Caribien, og som under forbudstiden i USA blev den amerikanske mafias refugium.
Der er noget magisk ved Havana, og det er intet under, at Hemingway faldt for byen. Her er den nerve og sanselighed, han søgte i sine romaner.
Vi bor i centrum eller i det gamle Havana, som for få år siden blev udnævnt til World Heritage Site. Efter mange års forfald er renovationen af de gamle kolonibygninger i fuld gang.
Efter morgenmaden står cyklerne parat til os, og vi begiver os ud i den fascinerende by.
Havana er den perfekte cykelby med de store boulevarder uden meget trafik, de små slidte men hyggelige beboelseskvarterer og den legendariske havnepromenade Maleconen, der kranser byen af mod havet.
Asger Jorn udsmykkede i 1968 væggene i en tidligere bank. I dag er de smukt restaureret og åbnet for besøgende. På vores cykelrundtur i Havana besøger vi selvfølgelig dette “Lille Danmark”.
Pause og sandwich i en af byens små parker.
Eftermiddagen bruges til at udforske det gamle Havana, som for få år siden blev udnævnt til et World Heritage Site. Efter mange års forfald er renoveringen af de gamle kolonibygninger i fuld gang. Vi besøger en kaffebar, hvor man selv rister de cubanske bønner, derefter går turen til Havanas Rom-museum, hvor der også er muligheder for at lave de nødvendige indkøb.
Måske skulle man hen mod aften søge mod en af Hemmingways berømte bodegaer og få sig en mojito eller en daiqiri.
Middag på god restaurant i Havana.
M/F/A
Dag 16. I Oldtimer rundt i Havana

Vi slutter besøget i Havana og Cuba med en uforglemmelig byrundtur i de flotte amerikanerbiler fra 40 og 50'erne. Vi runder det gamle fort El Moro, kører ad den flotte strandvej, Malecon´en og videre til de elegante historiske kvarterer i Mirador og Playa.
Hen på eftermiddagen kører vi i bus til lufthavnen og afrejse mod Danmark.
M/-/-
Dag 17. Ankomst til København

Måltider

Inkluderede måltider er på de enkelte dage markeret med M (morgenmad), F (frokost), A (aftensmad). Er måltider ikke inkluderet, markeres disse med -
Overnatning

Undervejs på turen benyttes gode hoteller. I Baracoa såkaldte Particulare, indkvartering hos private, der har et værelse eller to.

OBS: På Cuba er alle hotel bookinger styret gennem statsejede rejsebureauer, der nogle gange inddrager private operatørers bookinger. Vi kan derfor ikke garantere at der ikke sker ændringer af overnatningssteder kort tid før eller under turen. Turlederen vil i så fald tilpasse programmet til den opståede ændring.
Klima

20-25 grader om dagen januar/februar/marts. Nattemperaturerne er 15-20 grader. I sommerhalvåret er det betydeligt varmere.
Visum

Visum til denne tur er påkrævet. Topas kan sørge for visum til Cuba for rejsende med dansk, svensk og norsk pas. Det koster DKK 350,-. I den forbindelse skal vi bruge en kopi af dit pas. Passet skal være gyldigt i mindst 3 måneder udover opholdet. Du får flere oplysninger på din personlige side "Min Topas Rejse", når du har booket turen.

Ved personlig henvendelse på Ambassaden i Kbh. er prisen DKK 180 (med forbehold for ændringer)

NB. Visumregler kan variere for andre nationaliteter end danske statsborgere, der rejser på dansk pas

Bemærk: Cuba indførte pr. 1. maj 2010 nye regler for rejsesygeforsikring for alle udlændinge samt cubanere med bopæl uden for landet. Forsikringskort eller certifikat skal forevises ved indrejse og være gyldigt under hele opholdet. Forsikringen skal dække udgifter til medicin- og lægebehandling. Forsikringen vil tillige kunne tilkøbes i lufthavnen, havnen eller marinaen.
Vaccinationer

Kontakt egen læge ca. 30 dage før afrejse. Du kan også finde relevant information på Seruminstituttets hjemmeside: www.ssi.dk
Valuta

I Cuba anbefales det kraftigt at medbringe EURO, da US Dollars pålægges en stor beskatning på grund af de to landes forhold.
Alle byerne har banker eller Casa de Cambio (vekselhuse). Nogle af hotellerne veksler også gerne.
Adgang til el

Det er en god ide at medbringe et multistik, da udformningen af de lokale stikkontakter kan variere fra den danske standard
Drikkepenge

Som rejsende i Cuba skal man regne med, at drikkepenge forventes. Beregn omkring 10 % i drikkepenge ved restaurantbesøg samt drikkepenge til guider o. lign.
Mobiltelefon

Der er normalt mobildækning i byerne.

Generelt ønsker vi ikke, at vores cykel- og vandreture skal afbrydes af mobilsnak, hvorfor vi henstiller til, at man tager hensyn, når man er i selskab med den øvrige del af gruppen.
Litteraturliste

Lonely planet
Politikens Insight Guides
Cuba - en Ø i Caribien, Brian Rasmussen en bog med mange fakta om landet. Ny bog fra 2011
"Cuba - utopi og virkelighed" af P. Molsgaard & L. Nordberg

Derudover er der lavet forskellige film omhandlende Fidel Castro og Che Guevara, som vil være interessante at se eller gense inden besøget i Cuba.
Deltagerprisen inkluderer

Fly København - Holguin, Havana - København Fly Santiago - Havana
Alle overnatninger i dobbeltværelser med bad/toilet
Dansktalende turleder
Måltider som er indikeret i turbeskrivelsen
Alle planlagte aktiviteter
Lokal transport
Leje af cykler
Mekanikerassistance
Bidrag til rejsegarantifonden
Deltagerprisen inkluderer ikke

Personlige lommepenge - herunder udgifter til drikkevarer
Afbestillingsforsikring og rejseforsikring
Rejseforsikring fra et godkendt forsikringsselskab (Se den cubanske ambassades hjemmeside for liste over godkendte selskaber)
Visum
Entreer til museer o. lign.
Lufthavnsafgift ved udrejse ca. DKK 175,-
Drikkepenge, beregn ca. DKK 450,-
Evt. enkeltværelsestillæg DKK 1.800,-
Gå til toppen og Book rejse
Topas Travel

Topas Travel l Bakkelyvej 2 l 8680 Ry l Denmark l CVR: 17630008 l Telefon (+45) 8689 3622 l Fax (+45) 8689 3688

Topas er tilsluttet:

REJSEGARANTIFONDEN


Reg. nr. 899
Når du bestiller en Topasrejse kan du betale med disse kort Webdesign & CMS by MCB
Dit Namn og Email adressen er ikke gyldig