Topas Travel Engelsk Norsk Dansk Svenska Min Topas Rejse

Book rejse

Marokko - på cykel fra Høje Atlas til Sahara

Status:

Turen er åben for booking Garanteret afgang

Afrejse:

04.11.2017

Hjemkomst:

14.11.2017
 
DKK 12.970 ,-

Status:

Turen er åben for booking Garanteret afgang

Afrejse:

17.02.2018

Hjemkomst:

27.02.2018
 
DKK 12.970 ,-

Status:

Turen er åben for booking. Åben for booking

Afrejse:

03.11.2018

Hjemkomst:

13.11.2018
 
DKK 12.970 ,-
Vi er en kreditværdig virksomhed baseret på Bisnodes kreditvurderingssystem. Vurderingen er foretaget ud fra en mængde forskellige beslutningsregler. Oplysningerne bliver opdateret dagligt via Bisnodes database. Kreditvurderingen af virksomheden er således altid aktuel.

Lignende ture

Italien
Sardinien - Trekking, mountainbike og havkajak
Nepal
På cykel med Himalaya i baggrunden
Andalusien Cykelferie
På cykel fra Sevilla til Granada
Portugal Cykelferie
På cykel fra Lissabon til Kap Skt. Vicente


Kontakt Topas

Tip en ven!

DRF Rejsegarantifonden
Print rejsen
Send til ven

personer synes godt om dette

         

Marokko - På cykel fra Høje Atlas til Sahara

Ref. MAMC

Der gøres klar til dagens cykeletape

Og så er det af sted

Høje Atlas er Nordafrikas højeste bjergkæde

Marokkos nationaldrik – frisk myntete med sukker

Solide firehjulstrækkere er med som følgebiler på cykelturen

Gennem smukke landskaber på mountainbike fra Høje Atlas til Sahara

Og efter frokost… Siesta!

Man kan roligt cykle to-og-to, uden at der bliver dyttet af en!

Den hyggelige by Agdz, hvor vi overnatter på dag 4

Forvent smukt men ujævnt terræn på turen

Altid godt humør i vores marrokanske team

Turen tager os forbi små, hyggelige berber landsbyer

Så er der frokost. Marrokansk mad i verdensklasse!

Vejret er som regel godt, men der kan komme en byge i ny og næ

Endelig kom der lidt underholdning til landsbyen!

Dromedarer på udkig efter lidt grønt at spise

Udsigten fra frokoststedet er såmænd helt ok

Rigelig gang i lappegrejet i områder med stikkende vegetation…

De smukke bjerge Djebel Bani

Morgenmad i det fri

Den gode affjedring på cyklerne er absolut nødvendig

En enkelt sø pryder landskabet i ørkenen

I pæn række på ensporet kamelsti

Her er det vist lettere at trække

Nu er vi der næsten – Sahara i horisonten

Mytiske Sahara skønhed og storhed overgår alle fantasier

Vi starter cykelturen i det nordlige Høje Atlas' landbrugsområde

Islamisk arkitektur med smukke detaljer

At gå på opdagelse i Marrakeshs ’medina’ er en fryd for øjet

Marokko er synonym med alverdens smage, dufte og farver

På Djemaa el-Fna pladsen i Marrakesh fløjter slangetæmmere om kap

Tid i Marrakesh til at opleve stemningen i byen

Der køres på top-tunede mountainbikes med fuld affjedring

I Skoura og Agdz overnattes i hyggelige, ombyggede kashbah -citadeller

Regnen ophører med en fantastisk regnbue grand finale

Vores teltlejr i den smukke palmeoase

Åbne vidder og luft under vingerne

Efter et besøg i oasen fortsætter cykelturen

Der er også vand herude, når bare man ved, hvor man skal lede

Passet over Djebel Saghro til dalen Draa Valley krydses til fods

Kun fire timers flyvning fra Danmark finde vi dette fantastiske landskab

Se gæsternes egne fotos for denne tur

Marokko - landet der gav Topas sin start og sit navn - har naturligvis en helt speciel plads i vores hjerter. På denne tur har vi skiftet 1973’ernes ekspeditionskøretøjer ud med top-tunede mountainbikes, men oplevelsesgejsten er den samme, når vi sætter ud på denne 11-dages cykeltur fra Marrakech over Høje Atlas bjergene til Sahara i Marokkos syd. Landskaber af flade, eroderede bjergtoppe, svajende palmelunde, dybe kløfter og udtørrede søer kulminerer ved ankomsten til Sahara og synet af den umådelige ørken, der strækker sig så langt øjet — og meget længere end din fantasi — rækker.

Vi cykler hovedsageligt på tosporede stier uden biltrafik og enkeltsporede stier med risiko (eller chance) for modgående dromedartrafik. Trænger du til en pause fra cyklen undervejs, er der altid mulighed for at få et lift i en af vores 4x4 følgebiler. På turen overnattes i små, berber-landsbyer, historiske kashbah (citadeller) og under stjernerne i luksuriøse teltlejre i ørkenens palmeklædte oaser.

  • Seks flotte, varierede og til tider udfordrende cykelture fra Marrakech via Høje Atlas til Sahara
  • Oplev Sahara – verdens varmeste ørken på størrelse med Kina
  • Tre overnatninger i luksuslejr under en tætpakket stjernehimmel
  • Duften af oliven på cykelturen i landbrugsområdet nord for Høje Atlas
  • På cykel og til fods over den mindre besøgte vulkanbjergkæde Jebel Sarhro
  • Morgenvandring i Agdzs smukke palmelund
  • Mulighed for en tur ombord på ’ørkenens skib’…dromedaren (tilkøb) i Erg Chigagas gyldne sandmiler
  • Smuk køretur gennem Draa dalen med utællelige palmelunde og kashbah
  • En dag i Marokkos farverige og pulserende storby Marrakech inden hjemrejsen
  • Sand mellem tæerne på vandring i Saharas rødlige sandmiler
  • Slangetæmmere, akrobater, musikere og spåkoner på Djemaa el-fna pladsen i Marrakech
  • Smil, tilråb og ’high-fives’ fra berberlandsbyernes nysgerrige børn
  • Overnatning i stemningsfyldte, historiske kashbahs
  • Find dig selv helt derude, hvor kragerne ikke længere vender!

Turbeskrivelse

Printvenlig version
Dag 1. Ankomst Marrakech, Marokko

Vi flyver til Marrakech. Ved ankomsten til Marrakech indkvarteres vi på et godt hotel i den nye bydel, og resten af dagen bruges på at forberede de næste dage på cykel. Afhængigt af ankomsttidspunktet bliver der måske allerede i dag tid til at indsnuse lidt af stemningen i denne livlige millionby, som ligger smukt på den flade Haouz slette lige ved foden af de snedækkede Høje Atlas bjerge.

-/-/-
Dag 2. På cykel nord for Høje Atlas - Berber landsbyer og olivenmarker

Efter tidlig morgenmad mødes vi med vores lokale team af chauffører, assistent guides og cykelmekaniker. Bilerne pakkes, og inden længe er vi på vej ud af byen mod øst og de frugtbare områder på den nordlige side af Høje Atlas. Efter et par timers kørsel gør vi klar til turens første cykeltur, som foregår på det høje plateau i området omkring Demnate.

Befolkningen i Demnate består af stolte berbere – Marokkos oprindelige folk – hvis små landsbyer ligger gemt i Høje Atlas’ nærmest stribede bjerglandskab. Her dyrkes rug, hvede, abrikoser, oliven og mandler på stejle tagterasser, og især i foråret er her ualmindeligt grønt. Vi starter relativt blidt ud med en godt 30 kilometers cykeltur i et ikke alt for udfordrende terræn.

Sidst på eftermiddagen indkvarteres vi i gæstehus eller på hotel i Demnate området tæt på den naturlige klippebro Imi n’Ifri. Vi spiser til aften på hotellet.

M/F/A
Dag 3. Transfer over Tizi n’Fedghat passet – På cykel syd for Høje Atlas

Vi starter dagen med en tur tilbage i fortiden. I den nærliggende landsby Iouaridene er der ifølge geologer velbevarede fodaftryk fra plante og kødædende dinosaurer, som flakkede om i området for 170 millioner år siden. Efter dette korte besøg sætter vi os ind i følgebilerne og kører over toppen af Høje Atlas bjergkæden via passet Tizi n’Fedghat (2.181m).

Høje Atlas er Nordafrikas højeste bjergkæde og løber knap tusind kilometer diagonalt gennem Marokko fra den atlantiske kyst i vest til grænsen mellem Marokko og Algeriet i øst. På den anden side af Høje Atlas åbner landskabet sig mod bjergkæden Jebel Sahro i syd og Dades dalen, og efter et kort fotostop på toppen af passet, forsætter vi ned af Høje Atlas’ stejle bjergside. Hvor landskabet flader ud tæt ved landsbyen Ghessat gør vi klar til dagens cykeltur.

Vi har omkring fire timer foran os gennem et åbent (og til tider blæsende) landskab til Skoura i Dades dalen (kendt for sin produktion af figner), hvor vi skal overnatte. Turen går via en god tosporet grusvej, med enkelte opstigninger først på turen, efterfulgt af en lidt længere nedkørsel og en strækning med små op og nedstigninger inden de sidste godt 15 kilometer til Skoura går gennem et næsten helt fladt terræn.

I Skoura tjekker vi ind på en af Dades dalens mange kashbahs, som indenfor de seneste år er blevet ombygget til et hyggeligt gæstehus. Vi spiser til aften i gæstehusets restaurant.

M/F/A
Dag 4. På cykel fra Sidi-flah til Jebel Sahros fod - Vandring over Jebel Sahro bjergkæden

I dag starter vi cykelturen direkte fra overnatningsstedet, og cykler først gennem Skoura by, hvor vi vækker en del opsigt ned af hovedgaden! Snart drejes der fra og vi fortsætter til den lille bosættelse Sidi-flah via en tosporet grusvej, som – på grund af det omkringliggende klippede terræn - er pænt ujævn det meste af vejen.

I dag cykles gennem et goldt nærmest måneagtige landskab, som leder os op til den vulkanskabte og sjældent besøgte bjergkæde Jebel Sahro. Ved foden af Jebel Sahro stopper vi for frokost, læsser cyklerne på følgebilerne og skifter til vandresko. Turen op over bjergpasset er nemlig både for stejl og for teknisk til at kunne cykle, så efter frokost fortsætter vi til fods.

Vandreturen tager cirka tre timer og vi har omkring 300 højdemeter til passets top. Vi holder en lille pause på toppen og nyder det sidste syn af Høje Atlas bjergene i nord. Vi fortsætter vandringen på passets anden side mod syd og dalen Vallée du Draa. I denne dal er klimaet mere tørt end i Dades dalen, hvor vi overnattede i går, og Draa er verdensberømt for sin produktion af dadler.

Vi overnatter i en eller flere af de stemningsfyldte, ombyggede og komfortable kashbahs i Draa dalens hyggelige by Agdz.

M/F/A
Dag 5. Morgenvandring blandt palmer – Besøg i Agdz og på cykel i Djebel Ourtis stenørken

Vi pakker bilerne fra morgenstunden, og efter morgenmaden bruger vi lidt af formiddagen på at kigge os omkring i området. I Draa dalen findes omkring 2 millioner palmetræer, og en morgentur til fods i solopgangens skær blandt smukke, svajende daddelpalmer er en fortrinlig måde at starte dagen på. Er der tid efterfølgende kan vi snuse lidt til Agdz ’downtown’, hvor der er mulighed for at købe sig fattig i de søde, velsmagende dadler, nyde byens stemning eller måske (endnu en) en myntete.

Midt på formiddagen kører følgebilerne os ud af byen til starten af dagens etape. Vi forlader Draa dalen og cykler videre sydpå gennem Djebel Ourtis stenørken. Fra tid til anden passerer vi gennem små berber landsbyer, der med deres rødlige huse opbygget i 'mudder' nærmest smelter ind i det omkringliggende landskab.

Efter frokost har vi en længere nedkørsel inden vi kommer til en gammel, hullet asfaltvej bygget i forbindelse med minedrift i området. Fra asfaltvejen drejer vi igen fra ind på tosporet grussti, og fortsætter gennem en smuk kløft, hvor stejle klipper og foldebjerge skyder op langs ruten.

Sidst på eftermiddagen ruller vi ind i den smukkeste, lille palmeoase i Bouira, hvor vores personale allerede er i fuld gang med at sætte teltlejren op. Er der tid tilovers kan vi eventuelt besøge nabolandsbyen eller gå op på bakketoppen bag oasen for at nyde solnedgangen over palmer og bjergtoppe.

M/F/A
Dag 6. På cykel Rtam Wadis palmelunde og sletterne nord for Djebel Bani - Overnatning i teltlejr i stenørknen

I dag starter cykelturen direkte fra teltlejren. Turens første strækning går gennem hyggelige landsbyer med en lidt større befolkning og dermed også mere liv. De fleste børn kun har skolegang om eftermiddagen, så der er stor sandsynlighed for, at vi bliver mødt med tilråb, smil, ivrig vink og stor nysgerrighed.

I dag cykler vi også forbi flere af områdets frugtbare palmelunde og fladtoppede taffelbjerge inden vi kommer ud i den store og åbne slette i Djebel Bani bjergkædens forløbere. Herude er der chance for at møde nogle af nomadernes fritgående dromedarer med mindre tørken har sendt dem til andre mere vegetationsrige områder.

Terrænet bliver igen lidt mere udfordrende med bump og sektioner med sand – Sahara er kommet tæt på nu… Det er også i dag, at vi udfordres af en længere og relativ stejl bakke på omkring hundrede højdemeter, så vi får brug for cyklens laveste gear - eller må af og trække.

På toppen tager vi os tid til at nyde udsigten over den gigantiske slette, inden vi fortsætter cykelturen af en nu mere krævende og stenet vej til vores teltlejr beliggende i en smuk palmeoase for foden af Djebel Bani.

M/F/A
Dag 7. På cykel over Djebel Bani til Sahara - Overnatning i teltlejr ved Saharas sandmiler

Den sidste dag på cykel er turens terrænmæssigt mest udfordrende men også sjoveste og smukkeste dag. Djebel Bani ligger som en naturlig og yderst effektiv barriere mod de overvældende sandmasser i syd, og vi vil i dag krydse én af bjergkædens lave passager på vores vej til Sahara.

I modsætning til de foregående dage, så har vi i dag ingen følgebiler med, da vi primært vil cykle på en ensporet sti beregnet til dromedarer. Kilometermæssigt skal vi tilbagelægge en forholdsvis kort distance (omkring 35 kilometer), men turen kommer til at tage det meste af dagen på grund af det mere uvejsomme terræn, de uendeligt mange fotostop undervejs og sidst men ikke mindst, så er punkteringer hverdagskost herude, hvor masser af sylespidse pigge fra akacietræerne ligger spredt rundt omkring!

Der bliver i dag også enkelte sektioner i sand, over klippeflader eller gennem områder med store sten, hvor det er lettere at trække end at forsøge sig med at cykle. Turen starter dog ud i rimelig let cykelterræn langs en udtørret sø på vej ind i Mhasser kløften, hvor vi er omgivet af de mest fantastiske runde taffelbjerge med flade toppe.

Vi holder en længere pause ved en smuk lille sø, hvis turkise farve og eksistens er i skarp kontrast til det ellers uendelige golde og tørre ørkenterræn. Vi har madpakker med i dag og finder et akacietræ, hvor vi kan nyde vores frokost i skyggen.

Efter frokost går det videre, og jo længere syd vi kommer fra Djebel Bani, jo mere åbent bliver landskabet. Og pludselig kan vi skimte den i det fjerne – den ’ægte’ Sahara – med de smukke, rødlige, vindskabte sandmiler vi kender fra film og billeder.

Vi møder vores følgebiler ved den lille oase Foum Laalg, hvor vi kan få fyldt vand- og snackdepoterne op. Herfra kører vi enten mod vores lejr i Sahara eller cykler endnu godt ti kilometer i åbent, sandfyldt terræn. Det sidste stykke til vores teltlejr, som ligger omgivet af sandmiler, kører vi i følgebilerne, som på trods af deres solide motor og brede dæk sejler rundt i ørkenens løse sand.

Efter den obligatoriske myntete i teltlejren og inden aftensmaden er der dømt fri leg i denne gigantiske sandkasse. Har du lyst at sove under åben himmel, er du selvfølgelig velkommen til at tage madras og sovepose med ud under Saharas stjerner.

M/F/A
Dag 8. Solopgang i Sahara - Mulighed for dromedartur i Erg Chigagas gyldne sandmiler

Vi starter dagen tidligt med morgenmad og herefter er der mulighed for enten at gå sig en tur i sandmilerne eller skifte jernhesten ud med 'ørkenens skib' – bedre kendt som kamel eller dromedar – i de smukke sandmiler omkring Erg Chigaga.

Har man ikke tidligere prøvet at ride på dromedar, er dette en oplagt mulighed (hvis ikke her, hvor så?) og samtidig en hel fantastisk og autentisk måde hvorpå at opleve Saharas smukke og endeløse sandmiler. (Dromedarturen er ikke inkluderet i turens pris, og kun muligt, hvis der er dromedarer tilgængelige på dagen. Turen tager lidt over to timer).

Midt på formiddagen sætter vi os ind i følgebilerne og kører mod øst til Zagora og den smukke Draa dal. Efter et par timers kørsel i sand ankommer vi til civilisationen og byen M’hamid, hvor datidens kamelkaravaner fra syd yndede at stoppe efter lang tid i den ubarmhjertige ørken.

Vi stopper her også for at spise frokost og nyde en kold læskedrik inden vi fortsætter til Zagora. Køreturen går gennem den berømte Draa dal, som er pakket med billedskønne palmer og kashbah. Vi overnatter på et mindre hotel i Zagora og spiser til aften enten på hotellet eller en restaurant i byen.

M/F/A
Dag 9. Transfer tilbage til Marrakech

Efter morgenmaden fortsætter vi gennem Draa dalen til Marrakech. Turen vil tage det meste af dagen, for vi stopper flere gange undervejs for at spise frokost, drikke myntete, tage billeder og kigge nærmere på Ait Ben Haddou fortet, som er et mesterstykke indenfor berber arkitektur og indskrevet på UNESCO listen over verdens kulturarv.

Vi kommer igen igennem Agdz, hvor vi overnattede på vej ud, og Høje Atlas bjergkæden krydser vi denne gang via passet Tizi n’Tichka (2260 m).

Ved ankomsten til Marrakech hen under aften indlogeres vi på riads (tidligere familiehuse) i byens gamle bydel indenfor bymurene i ’Medinaen’. Aftensmaden kan nydes på en restaurant i nærheden af hotellet.

M/F/-
Dag 10. På egen hånd i Marrakech

Efter en uge i Marokkos tyndtbefolkede bjerge, palmelunde og ørken, er Marrakechs pulserende byliv lidt af en omvæltning. Men det varer ikke længe, inden vi har vænnet os til de nye indtryk og den konstante underholdning, som man automatisk belønnes med uanset hvor i byen man befinder sig. Marrakech er synonym på farver, dufte og smage - et rent ’Ta-selv-bord’ af oplevelser for sanserne.

Vi kan anbefale et besøg på det gigantiske torv Djema el-Fna i Medinaen, hvor slangetæmmere, spåkoner, akrobater og musikere underholder det meste af dagen, og hvor man kan købe sig et lækkert marokkansk måltid om aftenen. Undergrundsmarkederne – de såkaldte souks hvor man kan købe alt lige fra kyllinger til garderobeskabe – er også et besøg værd, uanset om man har tænkt sig at shoppe eller ej. Islamisk arkitektur i verdensklasse kan opleves f.eks. Bahia paladset eller i det velbevarede Saadian dynastis gravkammer.

Er du blevet afhængig af velsmagende marokkansk mad serveret i de smukke lerstens ’taginer’, er der flere steder i Marrakech, hvor man nyde nogle timer på kokkeskole. Og når du får brug for lidt ro, er haverne Majorelle et farverigt men fredfyldt sted at slentre rundt eller tage en slapper på bænken.

Om aftenen mødes vi til middag på en restaurant i byen, og siger pænt farvel til Marokko, eventyret og hinanden.

M/-/-
Dag 11. Afrejse fra Marokko

Det er blevet tid til at forlade de sydlige himmelstrøg og vende næsen hjemad. Vi køres til lufthavnen, og går ombord på flyet mod nord.

M/-/-
Måltider

Inkluderede måltider er på de enkelte dage markeret med M (morgenmad), F (frokost), A (aftensmad). Er måltider ikke inkluderet, markeres disse med —

På denne tur er hovedparten af måltiderne inkluderet, hvilket gælder for de dage vi er på cykeltur samt på køreturen tilbage til Marrakech.

Morgenmaden består af forskellige kombinationer af brød, ost, marmelade, mysli med mælk/youghurt, frugt, æg, juice, kaffe og te. Frokosten på cykelturen er gerne et måltid varmt mad og en eller enkelte dage har vi madpakke med. Aftensmåltiderne består gerne af en tre-retters menu både på gæstehusene og i teltlejren undervejs. Det hele akkompagneres af frisk mynte te i kandevis!

Da adgangen til drikkevand på cykelturen er begrænset, medbringer vi selv rigelige mængder flaskevand i vores følgebiler. Drikkevandet på cykeldagene (dag 2-7) er inkluderet i turens pris, med undtagelse af vand eller andre læskedrikke, som indtages i forbindelse med aftenmåltider på restauranterne/hotellerne, hvor vi overnatter. Bemærk at vi rejser i et muslimsk land, hvorfor mulighederne for at købe vin, øl o.s.v. er begrænsede.

Vi anbefaler kraftigt at man medbringer egne energibarer og snack, som ekstra energi på cykelturen og supplement til de mandler, nødder, tørrede figner og dadler, vi ofte bliver budt på undervejs. Det anbefales ligeledes at medbringe 'electrolyte' sportsdrik, som beriget med elektrolytter og salte gør det nemmere at optage drikkens kulhydrater under varme forhold.

Overnatning

Den første nat i Marrakech overnattes på et dejligt trestjernet hotel i den nye bydel. På turens sidste to nætter i Marrakech indkvarteres vi i nyrestaurerede, charmerende riads (traditionelle familiehuse med en have i midten) i Marrakechs gamle bydel Medinaen.

På cykelturen overnatter vi de første tre nætter på hotel, ombyggede citadeller (kashbah) eller riads. Efter Agdz og på vej ind i ørkenen bliver det småt med overnatningssteder, hvorfor vi de efterfølgende tre nætter overnatter i vores egen mobile og luksuriøse teltlejr. I Zagora overnattes på et trestjernet mindre hotel.

Vores mobile teltlejr består af rummelige topersoners telte med fortelt til bagagen. Liggeunderlag (en ca. 5 cm tyk og komfortable madras) forefindes i lejren, men du skal have din egen sovepose og evt. hovedpude med. Teltlejren består derudover af to store hvide beduintelte, som anvendes til henholdsvis køkken og spisetelt – sidstnævnte med tæpper til at sidde på. Vi medbringer ligeledes borde og stole til spisning i det fri samt 1-2 toilettelte og 1-2 telte med bruser, hvis man skal hurtigt skal have støvet skyllet af kroppen efter endt cykeltur. Bemærk dog, at vand er en mangelvare i ørkenen, og bør forbruges med omhu. Er der problemer med tørke i ørkenen skal man derfor ikke forvente, at der findes vand eller tilstrækkeligt vand til brusebad, hvorfor det anbefales at medbringe vådservietter som erstatning for et eventuelt bad! Der er ligeledes mulighed for at spørge i køkkenet om et lille vaskefad med vand til etagevask.

Turen er baseret på overnatning i topersoners værelser. Der er få enkeltværelser/enkelttelte til rådighed på turen mod et ekstra tillæg, som står anført nederst på siden.
Turens varighed og sværhedsgrad

11 dage med seks dage på cykel og en halv dags vandring over et pas i bjergkæden Jebel Sahro, som er for stejl til at kunne krydse på cykel. Turen er gradueret til et niveau 3 – ikke på grund af lange distancer eller mange højdemeter, men på grund af det ofte meget ujævne og til tider udfordrende terræn, der dog på intet tidspunkt kan beskrives som ’farligt’.

Der cykles primært på tosporede grusveje, men man skal forvente ’lidt større grus’ og/eller sten end man måske lige umiddelbart forbinder med en dansk grusvej. Især de dage der køres i stenørken, skal der navigeres lidt mellem større sten, som stikker op på stien. Enkelte steder cykles også gennem sektioner med sand (som giver et klart indblik i, hvorfor en slange bevæger sig som den gør i sand!), og i ny og næ må vi af cyklen for at trække over kortere passager, som ikke umiddelbart kan cykles.

Deltagelse på turen kræver ingen forudgående tekniske mountainbike færdigheder, men en vis stamina og god grundform. Inden vi sætter ud på cyklerne den første dag, vil vores lokale cykelguide gennemgå cyklens funktioner og brugen af disse, så alle - uanset tidligere erfaring med mountainbike eller ej - er klædt godt på til turen.
Om cyklerne, følgebiler og turens opsætning

LEJE CYKLER:
De mountainbikes, der anvendes på turen, er af mærket Cannondale RZ One Twenty 1 eller lignende standard. De er alle yderst velholdte og af høj kvalitet. Cyklerne har 27 udvendige gear, affjedring på både forgaffel og stel og er udstyret kun med håndbremsere. Cyklens vægt er knap 12 kg, dækkene størrelse 26'. I cykellejen er inkluderet både sadel og pedaler, men du er meget velkommen til at tage dine egne pedaler og sadel med. Har du en behagelig cykelsadel kan den være at foretrække overfor lejecyklens mere 'hårde' standardsadel. Hver cykel har én flaskeholder påmonteret.

Cyklerne kommer i størrelserne small, medium, large og X-large - og ved tilmelding bedes du opgive din højde, således vi kan reservere den rette størrelse cykel til dig.

Husk at medbringe din cykelhjelm, som er obligatorisk på turen.

MEBRINGNING AF EGEN CYKEL:
I begrænset omfang er det muligt at medbringe egen mountainbike til denne tur. Prisen vil være omkring 300-400 DKK per vej (prisestimat fra marts 2014), og denne ekstra omkostning betales direkte til flyselskabet enten ved check-in online eller i lufthavnen. Ønsker du at medbringe din egen mountainbike, SKAL dette forudbestilles gennem Topas ved tilmelding til turen, og gøres ved at sende en forespørgsel til os på info@topas.dk. Vi kan således bekræfte, om du kan få din cykel med på flyet, da hver flyafgang har plads til maksimalt 10 cykler. Mountainbikens vægt må ikke overstige 25 kilo, og skal pakkes i en speciel cykeltransporttaske til flyrejsen. Kontakt os gerne for yderligere information.

FØLGEBILER:
På alle cykeldage med undtagelse af dag 7 har vi følgebilerne med under hele cykelturen. Følgebilerne er solide firehjulstrækkere med plads til syv passagerer plus chauffør, og bruges på turen til transfer og support. Desuden kan man altid komme med op at køre, hvis man ønsker en kortere cykeldag.

TURENS OPSÆTNING:
På turen deltager en dansk turleder, en marokkansk cykelguide, et antal chauffører/cykelmekanikere samt kok og køkkenassistent. Som deltager er du selv ansvarlig for den daglige vedligeholdelse af din cykel – dvs. rense den for støv, smøre kæden, pumpe luft i dækkene samt af og påmontering af forhjulet i forbindelse med transfers. I teltlejrene deltager vi i opsætning og nedtagning af teltene.
Klima

Det meste af året er vejret i Marokko varmt og solrigt. Vinteren (november til februar) er mild med temperaturer i Marrakech på 18-25 grader om dagen og 10-15 grader om natten. I bjergområderne er det typisk 5-10 grader køligere – især i morgen og aftentimerne samt om natten – så en varm jakke, hue og evt. et par tynde handsker er essentielle. Den varme jakke kommer ligeledes i brug i Sahara, hvor temperaturen om natten kan falde drastisk i forhold til bagende varme dagstemperaturer. Bemærk at temperaturerne i løbet af dagen når solen er fremme godt kan overstige 30 grader. Dog vil luften oftest være tør i området, så det vil føles mindre varmt. Dette gælder især for de dage, hvor der cykles på sydsiden af Høje Atlas og videre mod Sahara.
Valuta

Medbring euro eller dollars i kontanter, som omveksles til marokkanske dirham. Der findes dog en del vekselsteder i Marrakech, som også vil omveksle danske/svenske/norske kroner - dog til en lidt ringere vekselkurs. Der findes hæveautomater i Marrakech og kreditkort kan ligeledes anvendes flere steder. Bemærk at man ved udrejse af landet ikke må udføre mere end 1000 dirham. Det er muligt at veksle tilbage fra dirham i lufthavnen inden udrejse.
Visum og pas

De marokkanske myndigheder har oplyst at følgende regler gælder for danskeres indrejse i landet:

Visumfri i indtil 90 dage
Danske provisoriske pas og EU-nødpas anerkendes både ved ind- og udrejse
VIGTIGT: Passet skal være gyldigt i 3 måneder ud over opholdets varighed
Kort og Guidebøger

Michelin: Marokko 1:1.000.000
Michelin: Marokko 742

Lonely Planet: "Morocco"
Turen går til: "Marokko"
Politiken: "Rejsen i Marokko"
Rough Guide: "Morocco"
Vaccinationer

Kontakt egen læge ca. 30 dage før afrejse. Husk at oplyse, at du rejser i kategori med rygsækrejsende.
Du kan også finde relevant information på Seruminstituttets hjemmeside: www.ssi.dk
Adgang til el

Der er kun sparsom adgang til at få opladet batterier på denne tur. Medbring derfor rigeligt med batterier. Der skal ikke bruges speciel el-adapter til stik i Marokko
Mobiltelefon & WiFi

Der er generelt god mobildækning på denne tur, dog ønsker vi ikke, at vores rejser skal afbrydes af mobilsnak. Vi anmoder derfor om, at man kun sender SMS eller samtaler, når man ikke er i selskab med den øvrige del af gruppen.

Som hovedregel er der gratis WiFi i receptionsområdet på overnatningsstederne i Marrakech, Demnant, Skoura, Agdz og Zagora.


Deltagerprisen inkluderer

Flyrejse Danmark - Marrakech t/r, inkl. skatter og afgifter
Transport mellem lufthavn og Marrakech t/r
Overnatninger i Marrakech (trestjernet hotel samt riads)
Overnatninger på cykelturen (kashbah, riads og luksuriøs teltlejr)
Alle transfers og følgebiler i forbindelse med cykelturen
Måltider som er indikeret i dag-til-dag programmet
Fuld forplejning inklusiv drikkevand på cykelturen
Dansktalende turleder
Lokal cykelguide, chauffører, kok og køkkenassistent
Al udstyr (på nær sovepose) i forbindelse med teltlejr
Bidrag til rejsegarantifonden
Deltagerprisen inkluderer ikke

Lommepenge og udgifter til drikkevarer
Leje af mountainbike DKK 785,-
Drikkepenge til vores lokale team på cykelturen (beregn DKK 350)
Rejseforsikring – obligatorisk.
Ikke indikerede måltider i dagsbeskrivelser (beregn cirka DKK 100-150,- pr. måltid)
Entré til museer og lignende
Evt. dromedartur i Erg Chigaga ca. €25 per person
Evt. afbestillingsforsikring
Evt. tillæg for enkeltværelse DKK 1.900
Gå til toppen og Book rejse
 

Topas Travel l Bakkelyvej 2 l 8680 Ry l Denmark l CVR: 17630008 l Telefon (+45) 8689 3622

Topas er medlem af Danmarks Rejsebureau Forening l Tilsluttet rejsegarantifonden, reg. nr. 899
Når du bestiller en Topasrejse kan du betale med disse kort

Webdesign & CMS by MCB

Dit Namn og Email adressen er ikke gyldig