Topas Travel Engelsk Norsk Dansk Svenska Min Topas Rejse
Destinationer
Nulstil
Europa  
Asien  
Afrika  
Øvrige verden  
Rejsetype
Nulstil
Sværhedsgrad
Nulstil
Afrejse
Nulstil
Afrejse fra
Nulstil

Gode råd – sådan forbereder du dig på at bestige Kilimanjaro


Er Kilimanjaro en blød bakke på den afrikanske savanne eller et højt bjerg? Kilimanjaro er teknisk overkommeligt og man kan vandre til toppen, men det er et højt bjerg som kræver overvejelse og forberedelse. Vi har samlet en række gode råd om, hvad du skal være opmærksom på samt hvordan du forbereder dig bedst muligt, hvis du drømmer om at bestige Kilimanjaro.
Printvenlig version
1. Hvornår er det bedst at bestige Kilimanjaro?

Kilimanjaro kan bestiges året rundt, men visse måneder er fra et statistisk nedbørsperspektiv bedre end andre. Vandresæsonen på Kilimanjaro påvirkes af en kort og en lang regntid, som forstyrrer perioden i det sene efterår (november og starten af december) og det sene forår (slutningen af april, maj og begyndelsen af juni). De bedste måneder er: juli, august, september, januar og februar. Juni, oktober og december er også gode måneder.
2. Hvilken rute skal jeg vælge?

Rutevalg på Kilimanjaro er ekstremt vigtigt, og der er syv etablerede ruter at vælge imellem: Marangu, Machame, Lemosho, Shira, Rongai, Northern Circuit og Umbwe. Klassikeren Marangu Route, også kaldet ’Coca Cola ruten’, adskiller sig ved at man sover i hytter og kun bruger fem dage på bestigningen. Da akklimatisering er alfa omega på Kilimanjaro, kan vi på ingen måde anbefale kun at bruge 5 dage. Rongai Route kendetegnes ved at være relativt øde og starte nordpå ved grænsen til Kenya. Vi benytter og anbefaler Machame Route på 7 dage. Ruten udmærker sig ved et smukt og varieret landskab samt ved at tilgodese den vigtige akklimatisering. Akklimatiseringsfordelen på denne rute ligger i, at man midtvejs på ruten passerer det såkaldte Lava Tower Pas (4.630 m), hvor kroppen presses til at tilvænne sig stor højde tidligt på turen. Et chok for kroppen i øjeblikket, men så absolut en fordel senere på bestigningen.

Se dag til dag program for Topas´ bestigning af Kilimanjaro her:

Bestig Kilimanjaro - Machame rute, safari og Zanzibar

Bestigning af Kilimanjaro - Machame rute
3. Er det teknisk svært at bestige Kilimanjaro?

Nej. Der er hele vejen tale om vandring og det kræver ingen tekniske forudsætninger at bestige Kilimanjaro. Det sværeste punkt på turen, er den berømte Barranco Wall, også kaldet Breakfast Wall, da den passeres tidligt på morgenen med pandekager og scramble eggs i maven. Her skal du bruge hænderne på klipperne et par gange, men uden at der er tale om klatring. Har du højdeskræk skal du ikke fortvivle. Der går en sti op igennem klippemassivet, som kan være svær at se på billedet, og der er ingen steder med ’frit fald’. Desuden hjælper og assisterer guiderne særligt på denne passage, så alle kommer sikkert og trygt hen over den.
4. Skal jeg være ’superatlet’ for at bestige Kilimanjaro?

Nej, Kilimanjaro er for alle, som har mod på en udfordring. Men for at få en positiv oplevelse, er det vigtigt, at du kommer trænet og forberedt. Og det er en fordel, hvis du har erfaring med vandreferie i forskelligt terræn og sove i telt, uden at det dog er et must.
5. Hvordan træner jeg til at bestige Kilimanjaro?

Du får først og fremmest brug for viljestyrke og udholdenhed. Din udholdenhed trænes bedst med kredsløbsfremmende sportsgrene som fx løb, cykling, roning, svømning og spinning. Træn 3 – 4 gange om ugen af en times varighed eller mere. Motionsplan er fint og tilstrækkeligt, men jo længere distance og jo højere kadence, jo bedre.
6. Kan jeg selv bestige bjerget?

Ja. Men med mindre du er erfaren i bjergene og kender din krop særdeles godt i højderne, anbefaler vi, at du hyrer en guide eller bestiger Kilimanjaro med et bureau. Hvert år prøver 25.000 mennesker at bestige Kilimanjaro. Næsten halvdelen kommer ikke på toppen og hvert år omkommer 10 – 15 mennesker. Succesraten varierer med de forskellige ruter og det anslås at kun ca. 45 % af dem, som forsøger at bestige bjerget via Marangu Route (5 dage) kommer på toppen, mens fx Machame Route har bedre succesrate på grund af bedre akklimatisering. Hos Topas er succesraten ca. 85 – 90 % via Machame og Lemosho Route. Ekspertviden og knowhow om bl.a. rutevalg, akklimatisering, højdesyge samt sikkerheden ved at have et erfarent guideteam omkring dig, øger ikke bare din chance for at nå toppen, men også at nå den på forsvarlig vis.
7. Hvor mange guider og bærere skal med?

Parken regulerer og kontrollerer hvor meget bærerne må bære. Man kan som tommelfingerregel regne med, at der skal ca. tre bærere per deltager. Guidebemandingen varierer fra bureau til bureau. Med sikkerheden som omdrejningspunkt kører vi med en høj guidebemanding og har ca. 1 guide per 3 deltagere. Hertil kommer en erfaren chefguide samt en dansk turleder, som har det overordnede ansvar. Vores guideratio sikrer et højt sikkerheds- og ledelsesniveau på hele bestigningen.
8. Kan børn bestige Kilimanjaro? Og kan ældre mennesker?

Man skal minimum være 12 år. Bestemmelsen er lavet af de lokale parkmyndigheder. Kilimanjaro er fysisk og mentalt krævende og vi anbefaler ikke børn under 15 år at bestige bjerget. Heller ikke selvom de følges med deres forældre. En russisk 86-årig kvinde er rekordholder som den ældste kvinde på Uhuru Peak. Vores ældste deltager på Kilimanjaro var midt i 70’erne og kom på toppen i fin form.
9. Kan jeg træne til den tynde luft hjemmefra?

Du kan desværre ikke træne din akklimatisering (tilvænning) hjemme fra det flade DK. Men du kan sørge for at være i god form.
10. Kan jeg gøre noget undervejs for at fremme min akklimatisering?

Ja og nej. Din evne til at akklimatisere afhænger af din genetik og det er således en komponent, som er forhåndsgivet i forhold til hvordan du akklimatiserer. Den gode nyhed er, at du alligevel kan gøre noget aktivt for at kickstarte eller ’hjælpe’ din akklimatisering: 1) Drik minimum 4 liter vand dagligt, 2) Hold et konsekvent lavt tempo, 3) Reguler din kropstemperatur så du hverken fryser eller sveder.
11. Hvad hvis jeg bliver højdesyge eller ikke kan klare den?

Milde højdesymptomer er almindelige på Kilimanjaro. Skulle du udvikle moderate til sværere symptomer eller få højdesyge, er der kun én behandling: at komme ned i lavere højde. Du er aldrig alene på bjerget, hvis du er med Topas på Kilimanjaro. Skulle du blive højdesyg eller syg på anden vis, bliver du assisteret til lavere højde eller tilbage til hotellet af en guide.
12. Hvor lang er topnatten?

Man starter fra den sidste lejr (Barafu Camp, 4.600 m) kl. ca. 23.00. Det tager normalvis mellem 6 og 8 timer at nå Uhuru Peak (5.895 m) fra Barafu Camp og mellem 3 – 5 timer at komme retur til lejren. Herfra vil man ofte gå yderligere 3 – 4 timer ned til en lavere beliggende camp, Mwaka Camp.
13. Hvad skal der til for at komme på toppen?

VILJE. At komme på toppen af Kilimanjaro er 80 % hoved og mental styrke og 20 % ben og fysisk styrke. Det er afgørende for topsuccesen at være forberedt på, hvad der skal ske. Vi samler derfor altid gruppen inden nattens sidste opstigning, hvor turlederen briefer grundigt omkring nattens forløb. En god guidebemanding mandsopdækker næsten den enkelte deltager, og det skaber en tryghed, som vi per erfaring ved også er afgørende for at lykkes.
14. Hvad får man at spise?

Maden på Kilimanjaro tilberedes over gas i køkkenteltet af kokke. Regn med gode mængder pasta, ris, grøntsager, kylling og suppe. Og en morgenmad bestående af grød, brød, æg, pølser og frugt. Maden er kroppens brændstof og der skal meget til på en Kilimanjaro bestigning. Der mangler aldrig mad på bordet. Alligevel er det et godt tip at medbringe yndlingssnacks hjemmefra, så du tilfører kroppen konstant energi og stabiliserer dit blodsukker på de lange vandredage.
15. Er der gode tips til snacks?

Energiholdige snacks som optages hurtigt, fx muslibarer, chokolade, slik, nødder eller tørret frugt. Er man ikke til det søde, kan let saltede nødder være et hit. Det er afgørende på topnatten, at man får spist sig til energi. Druesukker optages hurtigt i kroppen og det kan mange spise – også med kvalme.
16. Hvordan får jeg rent drikkevand?

Vandet hentes fra naturlige vandkilder på bjerget, og det afhænger af bureauet, om og hvordan det rengøres. Hos Topas rengøres vandet med keramiske filtre af høj kvalitet.
17. Hvad skal jeg medbringe af udstyr?

Denne video rådgiver om udstyr på Kilimanjaro (link video). Alternativt kan du hente vejledning på vores opdaterede pakkeliste til Kilimanjaro.
Turlederens tip: Hav to sæt handsker med og spar det ene par på trekket indtil topnatten. Så har du et tørt sæt at starte ud med på topnatten. To-sæt-princippet gælder optimalt set også dit inderste lag, det uldne undertøj, samt hovedbeklædning og varme sokker. Tørt er varmt, og varmt er godt.

Se video med info om hvad du skal/kan medbringe til Kilimanjaro
18. Hvad skal jeg vælge af fodtøj? Risikerer jeg at skulle gå i sne?

En solid og vandtæt vandrestøvle er tilstrækkelig. Sne kan sagtens forekomme særligt på den sidste strækning mod toppen, så det er en fordel, at støvlen er vandtæt og går et stykke op på anklen.
19. Kan jeg leje udstyr i Tanzania?

Ja, men i begrænset omfang. Med Topas kan du anskaffe lejeudstyr på vores base i Moshi. Du kan dog ikke være sikker på hverken kvalitet eller udbud, så vi anbefaler, at du medbringer hjemmefra.
20. Er der evakueringsmuligheder på Kilimanjaro?

Ja. Der er løbende muligheder for exit på de forskellige ruter, bl.a. med grusveje, som går relativt højt op på bjerget. Der er også helikopterlandingspladser flere steder på Kilimanjaro, men disse bruges kun sjældent, da det ofte er både hurtigere og lettere at få syge eller tilskadekomne ned på anden vis.
21. Hvordan er vejret på Kilimanjaro?

Vejret kan aldrig garanteres i bjergene. På Kilimanjaro bevæger man sig i fem forskellige klimazoner. Nederst på bjerget er klimaet tropisk med våd og fugtig regnskov. Her kan det blive op til 30 grader, og du kan begå dig i shorts og T-shirt. Den øverste del af bjerget præges af højalpint terræn og gletsjerlandskab og temperaturen kan falde til ca. minus 15 grader. Her får du brug for tykke luffer og dunjakke. Sats på at møde hele spekteret på en Kilimanjaro bestigning: sol, vind, regn, mere sol, frost, sne og sol.
22. Hvordan foregår overnatningen? Er det faste telte?

Der er faste camps på Kilimanjaro, men faste telte er ikke tilladt. Det betyder, at det hele må sættes op og pilles ned ved hver camp. Et arbejde som foretages af det lokale mandskab. Man sover i to-mands telte med fast bund. Desuden vil der være et spisetelt til det enkelte team, et køkkentelt, hvor der laves mad samt toilettelt.
23. Hvad er udgangspunktet før bestigningen?

De fleste bor på hotel i enten Moshi eller Arusha forud for bestigningen og returnerer til samme hotel efterfølgende. Moshi og Arusha er også et godt udgangspunkt for en eventuel safari efter bestigningen.
 

Topas Travel l Bakkelyvej 2 l 8680 Ry l Denmark l CVR: 17630008 l Telefon (+45) 8689 3622

Topas er medlem af Danmarks Rejsebureau Forening l Tilsluttet rejsegarantifonden, reg. nr. 899
Når du bestiller en Topasrejse kan du betale med disse kort

Webdesign & CMS by MCB

Dit Namn og Email adressen er ikke gyldig