Topas Travel Engelsk Norsk Dansk Svenska Min Topas Rejse
Destinationer
Nulstil
Europa  
Asien  
Afrika  
Øvrige verden  
Rejsetype
Nulstil
Sværhedsgrad
Nulstil
Afrejse
Nulstil
Afrejse fra
Nulstil


Opstilling af fjeldkabiner v. Indlandsisen på Grønland

Forfatter: Erik Lund
Ref. GLGX
Printvenlig version
I forbindelse med udbygning af Topas´ ture til Grønland. Har vi fundet det nødvendigt at etablerer vores egne overnatningsfaciliteter i nogle af de mest øde og ufremkommelige egne af Grønland. Topas har derfor opstillet 2 fjeldkabiner tæt v. indlandsisen, så det er muligt at lave små ekspeditioner omkring op til selve indlandsisen.

Nedenfor findes en beskrivelse af arbejdet med opstilling af kabinerne.

Efter mange overvejelser om opstilling af fjeldkabiner på Grønland, har vi nu fundet frem til en egnet konstruktion, som både er praktisk og vejrstabil. Dette har været et meget spændende projekt, som her skal beskrives:

Der blev lavet et grundigt forarbejde i Danmark med hensyn til indkøb af værktøj og udstyr. Det var meget vigtigt at få alt med hjemmefra, så man ikke pludselig står 3 dages vandring fra nærmeste forbindelse med omverdenen og mangler så banal en ting, som en 10mm. Fastnøgle. Dette kan få store konsekvenser for tidsplanen.

Den store dag kom, hvor lastbilerne hentede kabinerne for at køre dem til grønlænderhavnen i Ålborg. Efter en uge på Atlanterhavet ankom kabinerne uden skrammer til Qaqortoq. På havnen i Qaqortoq, blev kabinerne læsset på et landgangsfartøj, som skulle sejle kabinerne til Sdr. Igaliko. Her blev de sat af i strandkanten med en stor "gummiged".

To ansatte fra Topas fløj til Grønland fulde af forhåbninger. På stranden i Sdr.Igaliko stod fjeldkabinerne - og glæden var stor, da der ikke var transportskader på hverken kabiner eller udstyr.
Her på stranden i Sdr. Igaliko blev kabinerne tømt og alt udstyr blev pakket i en stor transportkasse. Kabinerne skulle tømmes for alt, selv sengene og gulvene blev taget ud for at få vægten ned. S61 helikopteren har en max. løftekapacitet på 2 tons, og kabinerne lå lige på grænsen.

Der blev gravet og planeret i et par dage på begge lokaliteter. Placeringen ved Motzfeld sø ligger lige på kanten af morænen, hvorfra der er en fantastisk udsigt over gletsjeren og ud over Motzfeld sø, et vandløb med dejlig drikkevand løber tæt forbi kabinen.
En tidlig morgen kom S61eren, den "store" helikopter, for at løfte de fire kolli op på deres pladser.

Af hensyn til brændstof mængden, blev de to transportkasser løftet på plads først, hvilket blev gjort uden problemer. Herefter kom det spændende øjeblik, hvor S61eren tog fat i den ene af kabinerne, 12m. x 3m., ikke en let sag. Med tilbage holdt åndedræt blev den ene ende løftet fra jorden, men så skete der ikke mere, "for tung" lød meldingen. UUUUUUUUUUUUUUPS……… Vi prøvede igen med kortere stropper, denne gang kom den ca. en meter fra jorden og så blev piloterne nødt til at sætte den igen. Hver gang de var ved at få fremdrift, tabte de højde og kabinen blev slæbt langs stranden. Efter endnu et mislykkedes forsøg, var brændstof beholdningen ved at være minimal. Vi gik i tænkeboks og blev enige om at udsætte projektet, så vi hentede alt mandskab fra Motzfelt og Jespersen, og meget skuffede måtte vi tage tilbage til Narsarsuaq.

Efter mange overvejelser og diskussioner, blev vi enige om at prøve igen. Vi ville prøve at starte sidst på natten, hvor temperaturen er lavere og hermed har større bæreevne, hvilket igen giver bedre løftekapacitet for helikopteren. Denne gang ville vi prøve at løfte kabinerne således, at de blev løftet i den ene ende, for at få så lille en overflade som mulig, af hensyn til vindmodstanden.
En tidlig torsdag morgen, efter en nat med regn og tunge skyer, gik vi med "sommerfugle" i maven hen til lufthavnen - mange tanker blev tænkt: Kan vi flyve i dag pga. lave skyer? Er der koldt nok? Vil det lykkes? Det skal lykkes!!! de første turister kommer jo om 10 dage!

Ved første forsøg var kabinen til Motzfelt sø luftbåren og snart på vej til den endelige destination, efter 3/4 time kom helikopteren tilbage efter kabinen til Jespersens Bræ, troede vi. Men ak og ve, kabinen var blevet sat af på halvvejen pga. brændstof mangel. Det var begyndt at blæse så "groundspeed" var helt nede på 7 knob. Der blev tanket op og så af sted igen. Næste gang vi så helikopteren, var der smil på alles læber: Motzfelt sø kabinen var placeret og snart var også Jespersen Bræ kabinen på rette plads.
Kabinen er bragt på plads i det naturskønne område.
Kabinerne blev bygget i Danmark i løbet af foråret og monteret med 18 sengepladser i hver. Alle vinduer er lavet af slagfast glasfiber, der kan sættes skodder foran alle vinduerne.
Nu kom det sjove og spændende job at få monteret og fæstnet kabinerne. Vejret i området ved de to placeringer kan være meget barskt, så vi har gjort meget ud af at få kabinerne fæstnet forsvarligt. Der blev gravet, støbt fundament, sat jern dragere og wirer i. Gulvene blev monteret, sengene boltret fast, og snart var køkkenborde og inventar sat på plads. Muldtoilettet blev gravet en halv meter i jorden, og der blev fyldt dansk muld og træflis i tanken. Et toilethus blev bygget omkring toilettet, og snart kunne vi som det sidste installere solcelle-anlægget.

De mange bekymringer, vi havde haft under hele projektet, var hurtigt glemt, da resultatet stod færdigt. Det lykkedes os at bygge to kabiner med hver 18 senge pladser, fuldt udstyrede, funktionelle og klar til brug, inden de mange forventningsfulde gæster ankommer. Kabinerne er placeret, hvor kun få mennesker har fået lov til at sætte deres fødder.
Grønlandsfly har bevist, at de er et flyselskab som kan klare meget vanskelige transport opgaver under barske og meget specielle forhold. Et meget stærkt og professionelt team stod for denne indflyvning
Dit Namn og Email adressen er ikke gyldig