Topas Travel Engelsk Norsk Dansk Svenska Min Topas Rejse

Book rejse

Cuba - Øst til vest - til fods og på cykel

Status:

Turen er åben for booking Garanteret afgang

Afrejse:

19.10.2017

Hjemkomst:

04.11.2017
 
DKK 26.970 ,-

Status:

Turen er åben for booking Garanteret afgang

Afrejse:

03.11.2017

Hjemkomst:

19.11.2017
 
DKK 26.970 ,-

Status:

Turen er åben for booking Garanteret afgang

Afrejse:

09.02.2018

Hjemkomst:

25.02.2018
 
DKK 26.970 ,-

Status:

Turen er åben for booking Garanteret afgang

Afrejse:

25.02.2018

Hjemkomst:

13.03.2018
 
DKK 26.970 ,-

Lignende ture

Ecuador Rundrejse
Vandring & Cykling i Andesbjergene, Amazonas & Galápagos
Costa Rica
Coast to Coast - Rundrejse med cykling og vandring fra Caribien til Stillehavet
Indonesien
Rundrejse med cykling og vandring på Bali og Java
Sri Lanka
Rundrejse med let cykling og vandring fra højlandet til Det Indiske Ocean


Kontakt Topas

Tip en ven!

DRF Rejsegarantifonden
Print rejsen
Send til ven

personer synes godt om dette

           

Cuba - Øst til vest - Til fods og på cykel

Ref. CURR

Den billedskønne Viñalesdal

Dejlig forfriskende dukkert efter vandring i Sierra de Escambray

Udsigt til El Yunques lange, flade og 575 meter høje top

Dekorative kakaobønner i Baracoas kakaoplantager

En tobaksbonde i Viñales tilser sine marker

Cubas nationalfugl 'tocororo' (priotelus temnurus) er endemisk til øen

Rækkevis af pastelfarvede huse i Camagüey

Vi cykler i Valle de los Ingenios (Sukkerrørsdalen) ved Trinidad

Køb bananer, køb bananer.....

Nyd en dukkert i det klare, turkise Caribiske Hav.

Vi har syv vandreture i Cubas flotte landskaber

Fire dage på cykel fra Havana til Camagüey

Vi besøger og vandrer i Cubas mindre besøgte og frodige Baracoa i øst

En af verdens mindste og mest sjældne frøer i Alejandro de Humboldt nationalpark

Vandring til Castro og Che Guevaras skjulested i Sierra Maestra bjergene

Vi kommer forbi kaffeplantagerne i Sierra Escambray

Musik og rytme er indbegrebet af Cuba

Parque Marti i byen Cienfuegos

Propaganda ses overalt i gadebilledet på Cuba

Velholdte og smukke Trinidad skylder sin eksistens og storhedstid til sukkerindustrien

En gammel russisk firehjulstrukket lastbil tager os til Sierra de Escambray

Kaffebønner males i Cubas udgave af 'Starbucks' ...

På vandring Viñalesdalen blandt kalkstenstoppe -’mogotes’ - der betyder høstakke

Godt camoufleret firben - hold øjnene godt åbne på vandreturene!

Cuba og cigarer går hånd i hånd. Castros foretrukne mærke var ’Cohiba’

Vi cykler langs Havannas otte kilometre lange Malecón esplanade

Cubas 'udkørte', charmerende og ældgamle bilpark af amerikanske flydere

Flotte Art Deco bygninger præger bybilledet i Havanna

Havannas kirkegård Cementerio de Cristóbal Colón

Ny og moderne kunst begynder at dukke op i Havana

Vi cykler gennem Havannas hyggelige gader

Vi sætter ud på vandringen i Sierra de Escambray nord for Trinidad.

Privat indkvartering på turen er en rigtig god måde at komme tæt på cubanerne

...og se hvordan cubanerne bor

Masser af motiver i Havana

Castillo del Morro fortet udenfor Santiago de Cuba

Kast dig ud i en svingom på en af Cubas festlige natklubber

Tobaksbladene hænger til tørre i sirlige rækker

De traditionelle landbrugsmetoder i Viñales har stort set ikke ændret sig gennem tiden

En snak på torvet med Juan om Cubas gamle og nye tider

Cuba er alt det, man forestiller sig. Og mere til. Og andre gange noget helt andet. Et farverigt og fascinerende mix af en gammel kolonihistorie, slaveplantager, amerikansk dominans, uafhængighedskrige, revolution, sovjetisk venskab, embargo og siden 2008 økonomiske reformer, som et lille skridt af gangen giver øens indbyggere en smule mere frihed og åbner op til verden omkring dem. At rejse i Cuba er som at rejse i ét stort udendørs nationalmuseum og på denne tur, hvor vi bevæger os fra vest til øst, skal vi opleve det bedste af det hele.

Vi starter ud i den pulserende hovedstad Havana og på turens første del frem til Camagüey i det centrale Cuba er cyklen vores primære middel til oplevelserne rundt på øen. I det mere bjergrige øst skal vi ud at vandre i nationalparker, til toppen af bjerge, i tropeskov blandt kakaoplantager og til Fidel Castro og Che Guevaras skjulested i Sierra Maestra bjergene før revolutionen i 1950erne.

De store naturoplevelser krydres med besøg i den ene spændende by efter den anden, hvor faldefærdige huse læner sig op af nyistandsatte, pastelfarvede paladser fra kolonitiden og hvor Cubas altid glade, imødekommende og tålmodige befolkning dasker rundt, slapper af, står i kø og venter på nye tider.

Turen ledes af en dansktalende turleder i samarbejde med en cubansk lokalguide.

VENLIGST BEMÆRK: Den første afgang af turen, ref. CURR1701, er en pionértur.
Læs nærmere herom.


  • Byrundtur på cykel i Cubas magiske hovedstad Havana
  • Vandring til toppen af taffelbjerget El Yungue igennem frodige kakaoplantager
  • Besøg ’La Comandancia’ - Fidel Castro og Che Guevaras skjulested i Sierra Maestra bjergene
  • Trinidad, den velhavende, velholdte gamle hovedby for sukkerfremstillingen
  • Fire dage på cykel fra Havana til Camagüey
  • Sierra Escambray – vandring, kaffeplantager og smaragdgrønne bjergsøer
  • Udsigter til krystalklart, turkis vand på cykelturen langs Bahía de Cochinos bugten
  • Tobaksplantager og cubanske cowboys med hatte, heste og cigarer i Viñales
  • Det Caribiske Hav med hvide sandstrande og lækkert badevand
  • Cykeldag i sukkerrørsdalen Valle de los Ingenios øst for Trinidad
  • Baracoa, den første spanske by på Cuba, smukt beliggende i et glemt hjørne af Cuba
  • Regnskov, frugttræer og en af verdens mindste frøer i nationalparken Alejandro de Humboldt
  • Afro-cubansk kultur med musik, myter og ritualer i Santiago de Cuba
  • Vandring til og overnatning i refugie i bjergbyen La Platica
  • Nyd lyset og mærk byen vågne på morgentur i Trinidad

Turbeskrivelse

Printvenlig version
Dag 1. Med fly til Havana – Overnatning i Havana

Vi ankommer til Havana lufthavn og bliver budt velkommen af den danske turleder og vores lokale cubanske guide. Herefter kører vi ind til Havana centrum, hvor vi indkvarteres.

Havana er en fortryllende og på alle måder farverig by med et sammensurium af bygninger, mennesker og hændelser, der gør, at man gentagende gange stopper op og bare glor. Bygningerne i hver gade synes at have deres egne historier at fortælle - enten en af kolonial storhed, svunden glamour, økonomiske problemer, revolution, forandring eller nye tider. Men alle kommer til live med Havanas indbyggere, som på ingen måde lever bag lukkede døre. Fordøre står åbne, spraglet tøj hænger til tørre på altaner og tage, der spilles domino i stor stil ved borde på kantstenen, samtaler råbes mellem bygninger og hvis man vil, kan man kigge med på TV i de åbne og yderst spartansk møblerede stuer.

Selv ovenpå en lang flyrejse og tidsforskel kan det være svært at lægge sig til at sove ved tanken om alle de oplevelser, der venter på morgendagens cykeltur rundt i Cubas pulserende hovedstad.
-/-/-
Dag 2. Udlevering og tilpasning af cykler - Havana byrundtur på cykel – Overnatning Havana

Vi starter dagen med at hente og få tilpasset cyklerne. Herefter sætter vi os i sadlerne og tager på eventyr i Havana, som er en yderst velegnet by at cykle i med sine lange, brede boulevarder og små snævre gader, hvor trafikken er minimal. Helt alene på vejen vil vi dog aldrig være, men man vænner sig hurtigt til at navigere mellem løsgående hunde, frugtsælgere med kærrer, hullerne i vejen og taxachauffører, der oser forbi os i deres blankpolerede, halvtreds år gamle Buicks og Chevrolets.

Ruten kan variere fra gang til gang, men oftest cykler vi først til parken Parque Central, der ligger omgivet af bemærkelsesværdige bygninger som byens teater, kunstmuseum og store, prangende hoteller. Herefter passerer vi det godt hundrede år gamle præsidentpalads (der i dag huser Havanas revolutionsmuseum) på vej til Plaza de Armas, som er Havanas ældste park fra år 1520. Fra havnefronten følger vi kysten langs den otte kilometre lange Malecón esplanade i selskab med motionister, fnisende kærestepar, håbfulde fiskermænd og fra tid til anden et bølgesprøjt fra den Mexicanske Golf. På den gigantiske men lidt kedelige Revolutionsplads pryder et gigantisk vægmaleri, med det velkendte portræt af Che Guevarre og ordene ’Hasta la victoria siempre’ (altid mod sejren), indenrigsministeriets grå betonbygning. Langt smukkere arkitektur finder vi herefter på byens kirkegård, Cementerio de Cristóbal Colón, der er kendt for sine mange kunstfærdige, skulpturelle mindesmærker, mausoleer og kapeller.

Cykelturen slutter først på eftermiddagen, så alle efterfølgende har tid til at udforske Havana på egen hånd. Om aftenen arrangeres der fællesmiddag på en af Havanas gode restauranter. Overnatning i Havana.
M/-/-
Dag 3. Transfer til Playa Larga – På cykel til Horquitas – Transfer til og overnatning i Cienfuegos

Straks efter morgenmaden sætter vi kurs mod sydøst og efter 2-3 timers kørsel ankommer vi til Playa Larga, som ligger i bunden af bugten Bahía de Cochinos (på dansk Svinebugten.) Historisk set er Bahía de Cochinos kendt for en mislykket militær invasion af Cuba i april 1961, hvor en gruppe CIA-sponsorerede eksilcubanere (der rejste til USA efter Castro overtog ledelsen af Cuba) ønskede at vælte den stigende kommunistiske regering under Fidel Castro. Efter tre dage måtte angriberne dog overgive sig og den mislykkede invasion gjorde Fidel Castro til nationalhelt samt styrkede relationerne mellem Cuba og Sovjetunionen. I dag er Bahía de Cochinos mere kendt for at være et af Cubas bedste steder at dykke, hvilket ingen kan være i tvivl om ved synet af bugtens krystalklare, turkise vand.

Vi spiser frokost på en lille restaurant i Punta Perdiz tæt på Playa Larga og det er også herfra, at dagens cykletur starter. Foran os har vi 70 dejlige kilometer på cykel, der de første 35 kilometer følger den østlige bred af Bahía de Cochinos til Playa Giron. Herfra drejer vi ind i landet og cykler nu gennem landbrug til den lille flække Horquitas. I Horquitas stiger vi på bussen og har knap en times kørsel til Cienfuegos, hvor vi skal overnatte.

Cienfuegos har en dejlig tilbagelænet atmosfære og er en af Cubas nyeste byer, etableret i 1891 af franske nybyggere fra blandt andet Louisiana. Vi spiser til aften på en restaurant i byen. Dagens cykeldistance: max. 72 km.
M/-/-
Dag 4. På cykel fra Cienfuegos til Trinidad – Overnatning i Trinidad

I dag skal vi cykle fra Cienfuegos til Trinidad. Turen vil tage det meste af dagen og vi spiser vores medbragte frokost undervejs. Vi cykler på vejen ’Circuito Sur’, som først går stik øst og derefter drejer mod sydøst og følger kysten ind til Trinidad.

I dag vil der nok være en smule mere trafik, eftersom Trinidad er det helt store trækplaster i det centrale Cuba. Byen ligger smukt mellem strand og bjerge, men det er primært Trinidads arkitektur, de fleste valfarter hertil for at opleve. Og den er også i en klasse for sig med det store antal farverige, velbevarede bygninger fra det 16. århundredes kolonitid og et virvar af stejle, hyggelige og bilfrie brostensgader. Trinidad er på UNESCOs Verdensarvsliste og et af de steder i Cuba, hvor der til stadighed renoveres og restaureres, når der er penge og materialer til rådighed.

Efter ankomst, indkvartering og sikkert et bad efter dagens cykletur får vi det første indtryk af Trinidad på vej til aftensmaden, som vi spiser på en restaurant i byen. Dagens cykeldistance: max. 82 km.
M/F/-
Dag 5. På cykel i sukkerrørsdalen Valle de los Ingenios – Mulighed for at bade i det Caribiske Hav

Fra morgenstunden hopper vi på cyklerne og kører ud igennem den store, åbne dal, Valle de los Ingenios, som i øst grænser op til bjergene Sierra de Escambray. Vi cykler ad små, røde jordveje, hvor der tidligere stod høje sukkerrør på begge sider.

Fra slutningen af det 18. til slutningen af det 19. århundrede blomstrede sukkerproduktion i Valle de los Ingenios og Trinidad skylder sin eksistens og storhedstid til sukkerindustrien. Over halvtreds sukkerfabrikker var i drift og mere en 11.000 slaver arbejdede i møllerne, da produktionen og efterspørgslen var på sit højeste, men siden har Cubas sukkerindustri gennemgået en lang og gradvis nedgang. I dag er der kun et enkelt sukkerraffinaderi tilbage i Valle de los Ingenios, men der er masser af vidnesbyrd i området om den ’søde’ tid, der var engang. På cykelturen besøger vi bl.a. tårnet, hvorfra slaverne kunne overvåges under arbejdet i plantagerne og vi spiser til frokost i et af de gamle plantagehuse, som i dag er omdannet til en restaurant.

Efter frokost cykler vi tilbage til Trinidad og den sidste del af eftermiddagen kan bruges enten på egen hånd i byen eller man kan cykle/tage en taxi de 12 kilometer syd for Trinidad til halvøen Ancón og nyde en dukkert i det klare, turkise Caribiske Hav. Aftensmad spises igen på en af Trinidads mange gode restauranter. Dagens cykeldistance: ca. 30-50 km.
M/F/-
Dag 6. Morgentur Trinidad – Vandring i tropiske bjerge – Kaffeplantager og iskold dukkert i bjergsø

For jer, som har lyst, mødes vi tidligt og inden morgenmaden til en lille tur rundt i Trinidad for at se byen vågne. Faktisk er den for længst vågnet, med der er noget magisk over Trinidad på denne tid af dagen, hvor lokalbefolkningen dominerer gadebilledet og lyset på de smukke kolonibygninger ofte er helt specielt. Medbring gerne dit kamera.

Efter turen rundt i Trinidad og morgenmad er der i dag en vandretur på programmet i det tropiske bjergområde, Sierra de Escambray, nord for Trinidad. Vi kører i bus op til nationalparkens informationscenter og herfra skifter vi til et mere terrængående køretøj – en skøn, gammel russisk militær lastbil – som tager os af via ujævne, stejle jordveje til vandreturens start. Målet for dagens vandring er det mere end 60 meter høje Caraburi vandfald og ikke mindst den lille, naturligt opdæmmede smaragdgrønne sø tæt på vandfaldet, hvor man kan få sig en yderst frisk svømmetur. Vandringen er ud/hjem samme vej og går gennem tæt, skyggefuld tropeskov blandet med eukalyptus træer og kaffeplanter. Ind imellem åbner skoven sig op til flotte udsigter over området. Efter vandringen spiser vi frokost på en restaurant i bjergene og, hvis tiden tillader det, kan vi nyde en kop lokalproduceret kaffe og en lille ekstra vandring, inden turen går tilbage til Trinidad med lastbil/bus hen på eftermiddagen.

Vores sidste aften i Trinidad fejres med spisning og måske et besøg på et cubansk spillested.
M/F/-
Dag 7. På cykel fra Trinidad til Banao – Transfer til Sancti Spiritu & Camagüey – Overnatning Camagüey

Vi forlader Trinidad om morgenen på cyklerne og fortsætter vores færd mod øst. Vi er tilbage på vejen Circuito Sur og får et gensyn med dalen Valle de los Ingenios på vej til Banao, som ligger knap 50 kilometer fra Trinidad. I dag spises sen frokost, så husk at tage godt med snack med på cykelturen.

I Banao sætter vi os i bussen og kører de sidste 30 kilometer til byen Sancti Spiritus (latin for ’Helligånden’). Vi spiser frokost i Sancti Spiritus, som er en af Cubas ældste europæiske bosættelser fra år 1514. Herefter siger vi farvel til cyklerne for denne gang og fortsætter i bus til Camagüey, hvor vi skal overnatte.

De fleste byer i Cuba består af lange, lige horisontale og vertikale gader. Camagüey er helt anderledes med en bymidte som er den rene labyrint af smalle stræder, blindgyder og uigennemskuelige gader, der enten fører ingen vegne eller til en eller flere af byens små pladser. Ifølge historikerne er Camagüey opbygget således for at indbyggerne kunne forsvare sig mod de konstante angreb fra primært franske og engelske pirater i det 16. og 17. århundrede. Kom piraterne ind i byen, var deres chancer for at undslippe minimeret, da de ikke kunne finde ud igen. Mange lokale mener dog, at dette er en ren myte – byen er udviklet uden planlægning og baseret på, at hver indbygger ønskede at bo så tæt som muligt på sin kirke. Uanset årsag, så har denne meget anderledes byplanlægning fra andre byer i det koloniserede Amerika, givet Camagüey en plads på UNESCOs Verdensarvsliste. Hvis vi ellers kan finde rundt, så spiser vi til aften og sover vi i Camagüey…Dagens cykeldistance: ca. 50 km.
M/-/-
Dag 8. Transfer til Santo Domingo – Jeep/vandring til bjergbyen La Platica – Overnatning i bjergrefugie

I dag har vi en lidt længere transfer i bus (ca. 5T) fra Camagüey til Santo Domingo gennem det cubanske landskab. Vi er efterhånden kommet et godt stykke mod sydøst til den mindre befolkede og besøgte del af Cuba, så vejenes beskaffenhed er ikke altid i den bedste stand…

I Santo Domingo spiser vi frokost. Derefter bliver vi hentet af firehjulstrukne jeeps, der kører os op i Sierra Maestra bjergene. Sierra Maestra er Cubas højeste og mest udstrakte bjergkæde (ca. 240x30 kilometer) og har flere gange være indblandet i guerillakrige lige fra slaveoprør og uafhængighedskrige mod Spanierne til Fidel Castros revolution i slutningen af 1950erne. Vi skal kun køre seks kilometer i jeeps, men på de seks kilometer stiger vi 700 højdemeter og kommer til at køre på Cubas stejleste vej. Vejen er anlagt af Fidel Castro, så det cubanske folk har lettere adgang til ’La Comandancia’, hvor Fidel opholdt sig før revolutionen.

Vejen ender ved en parkeringsplads, hvorfra vi går i knap en time til den til den lille bjerglandsby La Platica, hvor vi skal overnatte. Vi bærer vores egen bagage, der er pakket til denne overnatning. Ved ankomsten til La Platica, indlogerer vi os på det lille bjergrefugie, hvor vi skal sove i køjesenge. Hvis der er tid, går vi en lille aftentur i landsbyen, inden vi nyder aftensmaden ved refugiet med naturens mange lyde i baggrunden.
M/-/A
Dag 9. Vandring til Fidel Castros hovedkvarter ’La Comandancia’ – Overnatning i Santo Domingo

Sierra Maestra bjergene er hjemsted for ’La Comandancia de la Plata’, der var Fidel Castros hovedkvarter før og under revolutionen og stedet, hvor revolutionens tanker blev skabt. Hovedkvarteret er simpelt og består af tre lokaliteter – et hospital som Che Guevarra oprettede, en vagtpost, hvor der nu er et lille museum og de godt skjulte hytter, hvor rebellerne boede. Fidel Castros egne gemakker var lige så simple som de andre rebellers bortset fra en hemmelig flugtvej.

Vandreturen i dag er på ca. 5 timer. Meget af tiden bliver brugt i området omkring ’La Comandancia del la Plata’, hvor den lokale guide med stolthed fortæller om området, revolutionen og Cubas historie. Udover de spændende historier om stedet er også naturen og udsigten betagende. I Sierra Maestra findes Cubas to højeste bjergtoppe - Pico Turquino og Pico Cuba - samt en række endemiske fugle- og plantearter, blandt andet Cubas nationalfugl, ’tocororo’, hvis hvide, røde og blå fjerdragt matcher farverne i republikkens flag.

Efter vandreturen bliver vi kørt tilbage til Santa Domingo, hvor vi spiser en sen frokost. Resten af dagen kan man slappe lidt af. Der overnattes enten i Santo Domingo eller i en nærtliggende by godt en times kørsel fra Santo Domingo.
M/-/-
Dag 10. Transfer til Santiago de Cuba – Castros gravsted - Byrundtur til fods – Castillo del Morro fortet

I dag skal vi til Santiago de Cuba, byen der er kendt som øens kronjuvel i øst. Santiago de Cubas specielle og festlige stemning skyldes indbyggernes meget afslappet livsstil og blandede befolkning. Det var her, at de første slaver fra Vestafrika ankom og den afro-cubanske kultur med musik, myter og ritualer har sin rod i Santiago de Cuba. Efter revolutionen i Haiti i 1791 flygtede franske kaffeproducenter til Cuba og startede landets kaffeproduktion på bjergskråningerne omkring Santiago de Cuba. Ud over kaffeplanter tilførte franskmændene byen lidt elegance og stil, og endnu flere slaver til plantagerne.

Vi har godt tre times kørsel til Santiago de Cuba fra Santo Domingo. På vej ind i byen stopper vi ved kirkegården Santa Ifigenia, hvor berømte musikalske og revolutionære mænd ligger begravet - inklusiv Cubas allerstørste legende og leder i nyere tid, Fidel Alejandro Castro Ruz, som døde i november 2016.

Derefter indlogeres vi i Santiago de Cuba, finder et sted at spise frokost og bagefter tager vi på tur rundt i byen og kigger på arkitekturen, nyder stemningen og lytter til gademusikanterne.

For jer som har lyst, kan der sidst på eftermiddagen arrangeres en tur ud til Santiago de Cubas berømte fort, Castillo del Morro, bygget til at beskytte byen mod pirater i 1633-1639. Det gigantiske fort ligger spektakulært på de høje klipper over Santiago de Cuba bugten og har en fantastiske udsigt over havet. Fortet er endnu et af Cubas bidrag til UNESCO Verdensarvslisten som værende et af de mest velholdte eksemplarer på spansk-amerikansk militær arkitektur.

Efter aftensmad på et af byens gode spisesteder er der lagt op til et besøg på ’Casa de la Trova’, hvor vi får rig mulighed for at ryste lidt liv i vores stive, nordeuropæiske kroppe til tonerne af det berømte spillesteds salsamusik.
M/-/-
Dag 11. Vandring nationalparken Gran Piedra – Store badedag – Transfer til og overnatning i Baracoa

Cirka 20 kilometer øst for Santiango de Cuba ligger nationalparken La Gran Piedra og vi starter dagen med en kort, relativ let men stadig ’forfriskende’ vandring til toppen af den gigantiske klippesten, La Gran Piedra. Turen op (og ned) består af 459 trappetrin hver vej og går gennem skov rig på dyre- og planteliv, herunder nationalfuglen ’tocororo’, orkideer, eukalyptus og over to hundrede arter af bregner. På toppen af den 63.000 tons tunge klippesten står vi 1.234 meter over Santiago de Cuba og udsigterne over hele Santiago de Cuba provinsen, og på en klar dag også det Caribiske Hav, er helt enestående.

Efter vandreturen fortsætter vi til Guantanamo provinsen, kendt eller berygtet for det amerikanske militærfængsel af samme navn. Vi spiser frokost i Guantanamo by og fortsætter vores færd mod øst nu igen langs kysten. Inden vi drejer ind i landet og mod Baracoa i nord, holder vi en velfortjent badepause ved en af Cubas hemmelig, små, hvide sandstrande.

Sidst på eftermiddagen ankommer vi til Baracoa – den første by, spanierne erobrede, da de kom til Cuba i 1511. Byen er utroligt smukt beliggende omkranset af havet og bjerge og ud over indbyggere med jamaicansk og haitisk baggrund, er Baracoa også det eneste sted på Cuba, hvor man kan finde efterkommere af ’taínos’, som er den sidste indianerstamme til at bosætte sig i Cuba før Columbus’ ankomst. Vi har to overnatninger i Baracoa.
M/-/-
Dag 12. Vandring til El Yunques bjergtop – Kakaoplantager – Middag på Finca Esperanza

Med sin lange, flade og 575 meter høje top adskiller det firkantede ’El Yunque’ taffelbjerg sig markant fra de lavere og ’almindelige’ bjerge i Sagua Baracoa bjergkæden. El Yunque (spansk for ambolt) er resterne fra gammelt plateau, der for flere millioner år siden dækkede en stor del af regionen. Mange års isolation har betydet, at man på El Yunques top vil finde flere bregner og palmearter hjemmehørende kun på denne bjergtop.

Området omkring El Yunque er lige så besnærende som bjerget selv, så vi bruger hele dagen her med en vandretur til toppen, besøg i kakaoplantagerne, en dukkert i Rio Duaba flodens klare vand og tidlig aftensmad i det lokale Flora og Fauna refugium ’Finca Esperanza’.

Vandreturen op og ned af bjerget er på ca. 6 timer og kan være en smule udfordrende med sten og stejle passager, især hvis underlaget er vådt (læs mudret) eller hvis dagen byder på varmt og fugtigt vejr (og det gør den som regel). Men det smukke landskab, den interessante vegetation og ikke mindst udsigten fra toppen over Baracoa, det østlige Cuba og bugten Bahia de Miel får os straks til at glemme eventuelle strabadser undervejs.

Vi starter vandreturen med passere igennem en af de mange kakaoplantager, som grønne, tropiske Baracoa er kendt for. Baracoa er det mest regnfulde sted på Cuba og den relative luftfugtighed ligger omkring 80% året rundt. Dette klima giver de bedste vækstbetingelser for kakao, kaffe og kokosnødder og Baracoa står for næsten 90% af landets kakaoproduktion (omkring 1.300 tons årligt). Sidst på dagen skal det igen handle om kakao, da vi inden aftensmaden på refugiet Finca Esperanza vil se, hvordan kakaofrugten gror, høstes og bønnerne tørres og ristes før de forvandles til den lækreste chokolade.

Efter en oplevelsesrig dag vender vi snuden hjem til Baracoa by og vores anden nat i Østcubas tropiske kakaoparadis.
M/F/A
Dag 13. Vandring i Alejandro de Humboldt nationalpark – Transfer til og overnatning i Holguin

Efter morgenmaden har vi godt en times kørsel i bus til den 700 kvadratkilometer store nationalpark Alejandro de Humboldt. Her skal vi ud på en fire-fem timers vandretur, der starter ud ganske fladt ved Santa Maria floden og tager os gennem et væld af kokos og frugttræer (appelsiner, clementiner og mango), før vi begynder opstigningen gennem regnskov til bjerget Monte Iberia (740m). Langs stien dingler bregner og orkideer fra træerne og for enden af det 25 meter høje Santa Maria vandfald er der ligesom i går mulighed for at køle af i flodens friske vand.

Pas på hvor du træder på stien. I Alejandro de Humboldt nationalpark lever en af de mindste frøer i verden – den 10 mm lange (eller korte) Eleutherodactylus Iberia. Den blev først opdaget i 1993 her på Mount Iberia, hvorfra den fik sit navn. Meget er stadig ukendt om denne lille skabning, hvis bestand i verden er klassificeret som kritisk truet.

Ovenpå vandring, badning i floden, frokost og intens frø-spotning sætter vi os igen i bussen og kan slappe af de næste par timer på vej til Holguín, hvor vi skal spise til aften og overnatte.
M/F/-
Dag 14. Med fly fra Holguín til Havana – Transfer til Viñalesdalen - Overnatning i Viñales

Vi flyver fra Holguín tilbage mod vest og Cubas hovedstad Havana. Her henter bussen os og vi har knap tre timers kørsel til Pinar del Rey provinsen og Viñalesdalen - et hjørne af øens vestlige del, vi endnu ikke har besøgt, men absolut ikke kan forlade Cuba uden at opleve.

Efter sigende var Viñalesdalen Fidel Castros foretrukne sted i Cuba og dalen har uden sammenligning også et af øens mest billedskønne landskaber med sine kuppel-lignende kalkstenstoppe, de såkaldte ’mogotes’ som betyder høstakke, der hist og pist skyder flere hundrede meter op i vejret fra dalens frodige bund.

Viñales har et gunstigt klima og en yderst frugtbar jord og har siden starten af det 19. århundrede været anvendt til kvægavl samt dyrkning af foder og afgrøder. De traditionelle landbrugsmetoder har stort set ikke ændret sig gennem tiden og oksekærrer, som pløjer sig gennem den mineralrige, røde muld, ses flere steder i dalen.

Umiddelbart før ankomsten til landsbyen Viñales stopper vi ved et udsigtspunkt og kan på afstand nyde synet af den smukke dal under os. Efter indkvartering er der, afhængigt af ankomsttidspunktet, tid til at se sig omkring i området. Landsbyen har omkring 10.000 indbyggere, som er en blanding af Cubas oprindelige folk, spanske erobrere og afrikanske slaver. Hver gade i byen består af en lang række farverige, en-etagers træhuse med overdækket indgangsparti og ofte en gyngestol i forhaven, hvorfra man kan nyde synet af hestevogne, trækvogne, ryttere, lastbiler, gamle cykler, fodgængere og brummende amerikanerbiler i gadebilledet. Vi spiser til aften på et af byens spisesteder.
M/-/-
Dag 15. På vandring i Viñalesdalen – Besøg på tobaksplantager – Overnatning i Vinales

Cuba og cigarer går hånd i hånd. Hvem husker ikke billeder af Che Guevarra og Fidel Castro indhyllet i røg og puffende løs på en ’Cohiba’, Castros eksklusive cigarmærke? Tobaksdyrkning på Cuba går mange hundrede år tilbage til længe før spanierne kom til øen. I det 17. århundrede betød en stigende efterspørgsel på tobak i Europa, at deciderede tobaksplantager blev etableret på Cuba - især på øens vestlige del i den nuværende provins Pinar del Rey, som lå tæt på Havana og øens kommercielle centrum.

I dag produceres noget af verdens bedste tobak stadig i Pinar del Rey og på dagens vandring i Viñalesdalen er der masser af muligheder for at kigge nærmere på både tobaksmarker og de fine tobakstræhuse med tage af palmeblade, hvor tobaksbladene opbevares og hænger til tørre. Vandringen er let til moderat og ud over tobaksmarkerne byder landskabet også på udsigter til klippeformationerne ’mogotes’, små landbrug, røde marker og kvæg altid i selskab med en eller flere hvide hejre.

Vi er tilbage i Viñales by hen på eftermiddagen og kan mødes til en drink inden vi spiser vores sidste aftensmåltid på turen på en restaurant i byen.
M/F/-
Dag 16. Transfer til Havana – Med fly hjem til nord

Efter morgenmaden siger vi ’farvel og tobak’ til Viñales og kører til Havana med ankomst lidt før frokost. Som regel afgår flyet hjem mod nord hen under aften, så eftermiddagen kan bruges på at fornøje sig i skønne Havana.

Der er nok at give sig til. Vi kan anbefale enten et besøg på revolutionsmuseet eller det farveglade kunstmuseum, Museo Nacional de Bellas Artes, hvor cubansk kunst og pop-art på bedste vis udtrykker den cubanske livsglæde og sensuelle livskraft. Hvis man ønsker at se en rigtig cigarfabrik, kan man tage til Fabrica de Tabacos Patargás, eller ønsker man at få et indblik i romproduktionen, kan man besøge Museo del Ron. Måske man bare har lyst til at slå sig ned på en café på pladsen Plaza de Armas og lade sig underholde af livet og musikken omkring.

Vi kører til lufthavnen og går ombord på flyet mod nord.
M/-/-
Dag 17. Ankomst hjem

Efter mange spændende og aktive dage ankommer vi hjem med et væld af oplevelser og indtryk fra kulørte og aldrig kedelige Cuba.
-/-/-
Overnatning

På turen overnattes hovedsageligt i ’casas particulares’, der i Cuba er betegnelsen for privat indkvartering eller mini-hoteller, som nogle rejseselskaber ynder at kalde dem. På dag 8 overnattes på sovesal i et bjergrefugium i Sierra Maestra bjergene. Som udgangspunkt overnattes der på hotel i Santo Domingo på dag 9 og i Baracoa på dag 11+12 (eller i casas particulares). På nær dag 8 soves der på topersoners værelser med eget bad/toilet. Der er mulighed for enkeltværelse (igen på nær dag 8) ved et tillæg opgivet nederst på siden i afsnittet ’ Deltagerprisen Inkluderer ikke’.

At overnatte i casas particulares i Cuba er et fantastisk alternativ til at overnatte på hotel af adskillige grunde:

Støt befolkningens økonomi direkte. Casas particulares er et af de første initiativer i Cuba til en liberalisering af økonomien, hvor private husejere får lov til at omdanne et eller flere af deres værelser (eller ejendomme) til udlejning og får således direkte andel i indtægterne fra turismen.

Bo godt. Alle casas particulares i Cuba skal godkendes af den cubanske stat og opnå visse standarder. Derudover har vores lokale samarbejdspartner i Cuba en person ansat til alene at udvælge egnede casas particulares til vores grupper ud fra kravene om, at værelset selvfølgelig er rent, har gode senge, privat toilet/bad, aircondition og dagslys. Fra tidligere deltagere og turledere på vores ture i Cuba hører vi ofte, at værelserne i casa particulares ofte er mere rene, hyggeligere og tingene fungerer bedre end på Cubas statsstyrede hoteller.

Kom tæt på befolkningen. Når vi rejser, er vi som regel altid nysgerrige på, hvordan lokalbefolkningen bor, og gør os alle mulige krumspring for at kunne kigge ind eller blive inviteret indenfor. Ved at overnatte i casas particulares kommer dette helt af sig selv og tilfører en autentisk, hyggelig og lærerig oplevelse til turen. Du vil komme hjem med mange minder fra dit mere intime møde med lokalbefolkningen og netop mødet med den cubanske befolkning er et af højdepunkterne på en rejse til Cuba. De fleste cubanere taler lidt engelsk – andre taler godt engelsk (især den yngre generation), så muligheden for at kommunikere med sine værtsfolk varierer naturligvis fra sted til sted. Men man finder altid ud af det og vi kan anbefale, at man lærer sig nogle få spanske høflighedsfraser inden afrejsen.

Forskellighed er en del af charmen. Ligesom vi selv bor forskelligt, bor cubanerne også forskelligt. Som deltager må man forvente og acceptere, at der kan være stor variation på værelserne fra by til by og hus til hus. Nogle værelser er store, andre små. Nogle værelser har meget lys og måske en lille altan eller have, andre har kun et lille vindue ud til en baggård, hvor hønsene løber rundt. Vi kan ikke på forhånd planlægge, hvilket hus man kommer til at bo i og en positiv indstilling og det at kunne se charmen i forskellighed er derfor alfa og omega for at få en god oplevelse også ved indkvartering på turen. Og som regel kommer der efterfølgende nogle rigtig gode historier ud af denne forskellighed…
Måltider

Inkluderede måltider er på de enkelte dage markeret med M (morgenmad), F (frokost), A (aftensmad). Er måltider ikke inkluderet, markeres disse med –

Morgenmad er inkluderet på alle dage i Cuba. Frokost spises enten på restaurant eller vi har picnic med de dage, hvor der ikke lige er en restaurant i nærheden ved frokosttid. Picnic består som regel af en ’simpel’ sandwich med skinke og/eller ost samt frugt. Aftensmaden spises primært på restaurant (paladars) i de byer, hvor vi overnatter. Siden 1990erne er der i Cuba åbnet en del private restauranter kendt som ’paladars’, hvor maden oftest er langt bedre og mere spændende end den der serveres på de statsejede hoteller.

Vi anbefaler på det kraftigste, at man altid har snack, frugt og/eller energibarer med i rygsækken både på cykel og vandreturene - enten som supplement til måltider og for at undgå man bliver sulten eller bliver tappet for energi, hvis der er lidt sent til frokosten eller aftensmaden. Desuden er mulighederne for at købe noget undervejs – og i Cuba generelt - meget begrænset, så har man specielle præferencer er det bedst at tage snack med hjemmefra.

Cuba er et udviklingsland med en økonomisk embargo for over 50 år. Et land, hvor de fleste cubanere lever af næsten ingenting og hvor alt er en manglevare. Vi spiser godt på turen, men en rejse til Cuba er på ingen måde ikke en gourmet tur. Vær også opmærksom på. at madallergier/intolerancer eller specielle madrestriktioner kan være svære at imødekomme. Cuba er ikke et specielt billigt land at rejse i og man skal forvente at betale 15-20 CUC (120-160 kr.) for et måltid mad.
Cykler og følgebil på turen

CYKLER
I Topas har vi vores egne cykler på Cuba, som står opmagasineret i Havana. Cyklerne er primært mountainbikes af mærkerne Ideal og Principia. En mountainbike har brede, stabile dæk og et godt greb i underlaget. Cyklen har håndbremser (oftest skivebremser ) og udvendige gear – typisk mellem 14 og 21 gear. Der er ikke bagagebærer på cyklerne, så man kan evt. selv medbringe en lille og let rygsæk eller rygpose.

Cyklerne varierer i størrelserne x-small til x-large og vi vil gøre vores bedste for at alle får en cykel, der passer perfekt i størrelsen. Vær dog opmærksom på, at antallet af cykler og ekstra udstyr er begrænset. Der er ingen el-cykler til rådighed på turen.

Det er ikke vanskeligt at cykle på en mountainbike, men hvis man ikke har prøvet at cykle på mountainbike tidligere, så anbefaler vi, at man inden afrejse enten låner eller lejer en mountainbike og cykler sig en ‘test-tur’, så man er bekendt med/tryg ved cyklens gearskifte og håndbremsere.

FØLGEBIL
Vi har følgebil og cykelmekaniker med på turen de dage, vi cykler - byrundturen i Havana og i Valles de los Ingenios undtaget. Desuden følger bussen os på de lange distancer, så man har mulighed for at komme med op at køre, hvis man ikke ønsker at cykle hele dagens distance.
Varighed & Graduering

17 dage – heraf fem dage med cykelture grad 2-4 og seks dage med vandreture grad 2.
Læs nærmere om Topas' gradueringssystem her.

Den daglige cykeldistance ligger mellem 20 og 80 km per dag. Da vi har følgebil med de fleste dage, vil det være muligt at forkorte sin tur, hvis man ønsker at cykle en kortere distance.

På vandreturene vandres mellem 2 og 6 timer per tur primært i bakket terræn.

De angivne tider er vejledende og kan variere fra tur til tur afhængigt af vind, vejr, vej og stiforhold.
Klima

Denne tur gennemføres i månederne februar-marts og oktober-november som er i den tørre sæson i Cuba. På disse tider af året kan man i Cuba forvente 18-30 grader om dagen i lavlandet og 10-20 grader i højlandet. Nattemperaturerne er ca. 10-20 grader - lidt lavere i højlandet.

Selv om det er den tørre sæson kan der forekomme regnbyger og klimaet er ofte fugtigt. I bjergene er vejret meget omskiftelig (sol, regn, tåge) - vær opmærksom på dette når rygsækken skal pakkes.
Visum

Visum til denne tur er påkrævet og kan (jf. den cubanske ambassade i Danmark) for danskere nu kun søges gennem det rejseselskab, man rejser med.

Topas vil således søge visum for turens deltagere med dansk pas for DKK 350,- per deltager. I den forbindelse skal vi bruge en kopi af dit pas og passet skal være gyldigt i mindst 3 måneder udover opholdet.

Visumregler kan variere for andre nationaliteter end danske statsborgere, der rejser på dansk pas. Vi henstiller derfor til, at man kontakter den cubanske ambassade i det land, man er bosiddende. Topas kan ligeledes søge visum til turen for norske og svenske statsborgere under samme ovenstående betingelser.

Flere oplysninger omkring visum til Cuba er tilgængelige ca. 60 dage før afrejse på hver deltagers personlige hjemmeside "Min Topas Rejse".
Vaccinationer

Kontakt egen læge ca. 30 dage før afrejse. Husk at oplyse, at du rejser i kategori med rygsækrejsende.
Du kan også finde relevant information på Seruminstituttets hjemmeside: www.ssi.dk
Valuta

Cuba har to valutaer – CUP (den nationale pesos, som cubanere aflønnes i) og CUC (den convertible pesos man anvender som turist.) På turen anbefales det at medbringe kontante Euro, som omveksles til CUC. Ved omveksling af USD pålægges stadig en større beskatning på grund af de to landes forhold. Ligeledes skal man være opmærksom på, at kreditkort udstedt af amerikanske pengeinstitutter (eks. American Express og Diner's Club) ikke kan anvendes.

Det er stadig begrænset, hvor mange steder man kan betale direkte med kort, hvorfor det anbefales at altid have kontanter med sig på turen. I flere af de større byer kan man hæve CUC på sit Visakort i banker eller vekselhuse (casa de cambio). Vær opmærksom på, at dit eget pengeinstitut sikkert har et maksimalt beløb, der kan hæves per gang/per dag og at der ofte er meget lang kø og ventetid i bankerne/vekselhuse. Det kan derfor godt betale sig at få omvekslet/hæve et større beløb af gangen – evt. ved ankomsten til Havana lufthavn.
Adgang til el

Der anvendes primært 110 volt i Cuba, men vi vil også opleve at nogle steder køres med 220 volt. Husk at medbringe et multistik, da udformningen af de lokale stikkontakter oftest variere fra den danske standard.

På dele af turen er der kun sparsom adgang til el og opladning af batterier og evt. mobiltelefon. Medbring derfor ekstra batterier.
Særlige forhold på turen

KRAV TIL REJSESYGEFORSIKRING
Cuba indførte pr. 1. maj 2010 nye regler for rejsesygeforsikring for alle udlændinge samt cubanere med bopæl uden for landet. Forsikringskort eller certifikat skal på forlangende vises ved indrejse og være gyldigt under hele opholdet. Vi anbefaler at at du får dit forsikringsselskab til at sende dig en bekræftelse på engelsk. Forsikringen skal dække udgifter til medicin- og lægebehandling. Se den cubanske ambassades hjemmeside for liste over godkendte selskaber. I nødstilfælde vil en forsikring tillige kunne købes i lufthavnen ved det cubanske selskab ASISTUR.

DRIKKEPENGE
Som rejsende i Cuba skal man regne med, at drikkepenge forventes. Beregn omkring 10 % i drikkepenge ved restaurantbesøg.

Den danske turleder vil ved ankomsten til Cuba desuden tilbyde at administrere drikkepenge for gruppen til de to chauffører, mekaniker, den cubanske lokal guide og øvrige lokale guides i de forskellige nationalparker. I så fald indsamler turlederen et beløb der svarer til ca. DKK 650,- per deltager.

KAMERA GEBYR
Bemærk at man ved nogle af Cubas seværdigheder opkræver et symbolsk beløb fra de af jer, som ønsker at fotografere. Eks. i La Comandancia de la Plata, opkræves der lokalt et gebyr på ca. 5 CUC pr. kamera. Ved Fidel Castros grav og El Morro fortet i Santiago de Cuba opkræves ca. 1 CUC hvert sted per kamera.

PROGRAMÆNDRINGER
Turens program gennemføres med forbehold for ændringer på grund af vejret eller vejforhold
Mobil & WIFI

MOBIL
Der er rimelig mobildækning på denne tur i byerne. Vi henstiller dog til, at man undlader at tale i mobiltelefon eller sende SMS, når man er i selskab med den øvrige del af gruppen. Turens personale vil fra tid til anden være nødt til at besvare opkald eller SMS, da de er ansvarlige for turens logistik og øvrige aftaler.

WIFI
Det er efterhånden muligt i de større byer at købe sig til wifi-tid og sætte sig sammen med den cubanske ungdom i en af de parker, hvor netværket fra tid til anden fungerer. Forbindelsen er af yderst svingende karakter og aldrig kraftig nok til at kunne up- eller downloade billeder.
Litteratur & Kort

LITTERATUR
Politiken: Turen går til Cuba
The Rough Guide: Cuba
Lonely planet: Cuba
Anny Holmgaard: Cuba på godt og ondt
Brian Rasmussen: Cuba - en Ø i Caribien.
P. Molsgaard & L. Nordberg: Cuba - utopi og virkelighed
Sergio Guerra-Vilaboy: Cuba - A History
Andrew Hurley, Ignacio Ramonet & Fidel Castro: Fidel Castro, My Life

FILM
Derudover er der lavet forskellige film omhandlende Fidel Castro og Che Guevara, som vil være interessante at se eller gense inden besøget i Cuba.

KORT
Kort over Cuba kan købes i Nordisk Korthandel, København eller lokalt i Cuba.
Deciderede vandrekort findes ikke

Flytider

Vi oplyser gerne flytiderne på de enkelte afgange. Ring på tlf 8689 3622 eller send os en mail på info@topas.dk.
Flytiderne oplyses altid med forbehold, da der kan komme ændringer fra flyselskaberne.
Deltagerprisen inkluderer

Fly København/Havana tur/retur inkl. skatter og afgifter
Fly Holguin/Havana inkl. skatter og afgifter
Dansktalende turleder
Lokal cubansk guide
Yderligere lokale guides på vandreture i nationalparker
Lokal cykelmekaniker
Alle overnatninger i byerne i dobbeltværelser
Overnatning i La Platica på sovesale
Måltider som er indikeret i turbeskrivelsen
1.5L vand per person på aktive dage
Lufthavnstransfers og transport på turen
Chauffør og separat køretøj til cyklerne
Leje af cykel
Indgang og tilladelser til nationalparker og naturparker
Bidrag til rejsegarantifonden
Deltagerprisen inkluderer ikke

Personlige lommepenge
Udgifter til drikkevarer
Afbestillingsforsikring
Visum til Cuba (DKK 350,-)
Udgifter i forbindelse med aktiviteter på fridage
Entre til museer og lignende
Obligatorisk rejseforsikring til Cuba
Ikke indikerede måltider. Et måltid koster ca. DKK 150,-
Drikkepenge, beregn ca. DKK 650,-
Evt. enkeltværelsestillæg, DKK 3.800
Gå til toppen og Book rejse
 

Topas Travel l Bakkelyvej 2 l 8680 Ry l Denmark l CVR: 17630008 l Telefon (+45) 8689 3622

Topas er medlem af Danmarks Rejsebureau Forening l Tilsluttet rejsegarantifonden, reg. nr. 899
Når du bestiller en Topasrejse kan du betale med disse kort

Webdesign & CMS by MCB

Dit Namn og Email adressen er ikke gyldig