Topas Travel Engelsk Norsk Dansk Svenska Min Topas Rejse
Destinationer
Nulstil
Europa  
Asien  
Afrika  
Øvrige verden  
Rejsetype
Nulstil
Sværhedsgrad
Nulstil
Afrejse
Nulstil
Afrejse fra
Nulstil

Historien om ekspeditionskøretøjet Mondongo


En af vore bolivianske partnere, Freddy Cespedes, har skrevet denne lille artikel, som fortæller historien om, hvordan det hele begyndte, og hvor vi er i dag.
Oversat af Hans Ole Rünitz-Jørgensen.
Printvenlig version
Mondongo - Historien om en udfordring

Freddy Cespedes, Topas Bolivia

Intet er umuligt når man mødes med fælles idéer og nye spændende projekter indenfor turisme. Dette var tilfældet da to firmaer fra forskellige kontinenter besluttede at slå kræfter og erfaring sammen for at skabe et stærkt, pålideligt og kvalitetsbevidst firma med aktiviteter indenfor Adventure-turisme.
Topas fra Danmark og Akhamani Trek fra Bolivia, har for nylig dannet ét samlet firma med navnet Topas Adventure Travel Bolivia, for at følge i fodsporene på eksemplerne fra Grønland og Vietnam.
Denne fusion blev født i 2003 takket være forudgående kontakter mellem DANIDA og ASOPTUR, en sammenslutning af tur-operatører i Bolivia. Interesserede rejseselskaber præsenterede projekter, som fulgte sociale og økonomiske hensigter inden for turisme fænomenet, som på mange måder er drivkraften i et lands økonomi.

Efter en udveksling af tanker og besøg hos adskillige bolivianske rejseselskaber, fortsatte kontakten med Akhamani Trek, og horisonterne på det bolivianske og latinamerikanske marked åbnede sig på kort og langt sigt.
Hvad er Overland?

I 90’erne ankom de første overlandkøretøjer til Bolivia for nye selskaber fra Europa med stor erfaring havde indset, at turistmålene ændrer sig alt efter interne og eksterne faktorer.
En af ændringerne var den tiltagende bevidsthed fra operatørernes side om nødvendigheden af at opdage nye oplevelse på kontinentet og opdage lande, som ikke havde lidt under store kulturelle ændringer, og hvor naturattraktionerne endnu ikke havde veget pladsen for udviklingen.
Yderlige var der en strøm af turister, som ikke var på jagt efter femstjernede luksus-hoteller, men som søgte fred, harmoni med naturen og hellere foretrak teltet frem for den bløde seng.
I begyndelsen var det grupper af venner, som lancerede idéen med at tilbagelægge store distancer i en lastbil, tilpasset og ombygget til et rullende hjem med de mest basale installationer, som eksempelvis vandtank, køkken, et køleskab, varme, borde og telte for at opretholde et minimum af komfort på de lange strækninger i forskellige lande.
Derfor var camping det rigtige svar, firmaerne kunne sænke de faste omkostninger på hotel og transport og turlederne på disse ture kunne håndtere en række forskellige opgaver. Der var tilmed den bonus, at turisterne fik øget mulighed for at opleve samfund, miner, ørkener og områder, hvor turister under normale omstændigheder aldrig har mulighed for at nå hen.
Fra slagterbil til vejens konge

Mondongos historie begynder med fødslen i et koldt og vindblæst hjørne af El Alto i 4.000 meters højde. Der fandtes en Volvo FL7, med et ubarmhjertigt skilt i vinduet, som med to ord opsummerede lastbilens skæbne; TIL SALG.
Vi nærmede os med mistillid dette trætte apparat, hvis møde med de bolivianske landeveje havde givet den en fremtoning som en gammel krikke på vej mod graven. Men den havde stærke lunger, et stærkt chassis og en fornyet sjæl efter en tur med damprenseren på vaskepladsen.
Den lastbil som tidligere transporterede kyllinger var nu afklædt til skindet, uden karrosseri og dens skæbne var udpeget. Den skulle være overlandkøretøj og føre turister rundt i hele Sydamerika. Den var klar til transformeringen og ventede på at eventyret skulle begynde.
Hård vinter blandt karrosserimagere og udstødningsfolk

En af hensigterne med projektet var at skaffe arbejdspladser til bolivianske arbejdere. Blandt dem lærte vi dagligt nye ord som ikke findes i nogen gængs ordbog. ”Karross’er” lig med specialist i karrosserier, ”Udstøder” lig med specialist i udstødninger, ”Fjedrer” lig med specialist i affjedring, ”Beklæder” lig med specialist i polstring, ”Renser” lig med en der rydder op efter de andre osv. osv.
Vi ledte efter et firma med ekspertise i at konstruere busser og endte med at finde de rette mænd til arbejdet. Lucas, Don Luis, Victor, Hugo og El mono (aben). Alle sammen brødre.
Køretøjet blev designet efter vore ønsker. Store, lyse vinduer, sæder som i et tog, køleskab, grill, ovn og et stærkt spil til at hive hele molevitten ud af mudderhuller. Med magiens kraft lykkedes det at skabe et køretøj, som nu for tredje år i træk krydser grænser mellem Bolivia, Chile, Argentina og Brasilien, med bolivianske nummerplader og med det tankevækkende navn Mondongo, døbt af præsten i Copacabana.
Bag rattet af denne gigant er chaufføren, en bolivianer ved navn Roberto, mester i kurver og snoede veje.
I køkkenet er Domingo, bjergkokken, som kan kokkerere selv, når vinden tager til i Patagonien. Johnny Juhl er turleder, har rejst på fem kontinenter, og samler hele dette trofaste hold, som afspejler samspillet mellem to firmaer og to lande, som fandt vejen til succes, og som i dag inviterer gæster til at deltage i ture i Bolivia og andre dele af Sydamerika.

TOPAS BOLIVIA
 

Topas Travel l Bakkelyvej 2 l 8680 Ry l Denmark l CVR: 17630008 l Telefon (+45) 8689 3622

Topas er medlem af Danmarks Rejsebureau Forening l Tilsluttet rejsegarantifonden, reg. nr. 899
Når du bestiller en Topasrejse kan du betale med disse kort

Webdesign & CMS by MCB

Dit Namn og Email adressen er ikke gyldig