Cuba – Enestående rundrejse i et farverigt og fascinerende land

17 dages rundrejse med det absolut bedste af Cuba. Vi cykler fra fortryllende Havana til Trinidad i vest, vandrer i øst og nyder et ophold i den billedskønne Viñalesdal - Fidel Castros foretrukne sted.

Se afgange
Rejsen kort Dagsprogram Praktisk info Pakkeliste

Rejsen kort

Cuba er alt det, man forestiller sig. Og mere til. Cuba betager dig med et mix af cubansk livsglæde og salsamusik, gammel kolonihistorie, amerikansk dominans, revolution, embargo og nu økonomiske reformer, som langsomt åbner landet op til omverdenen og nye ukendte tider.

Du skal opleve Cuba fra øst til vest med start i den livlige og charmerende hovedstad Havana. Dernæst besøger vi byen Cienfuegos, tager videre til den pastelfarvede by Trinidad og det krystalblå Caribiske Hav, før vi når Camagüey i det centrale Cuba. Mod øst udforsker vi Sierra Maestra bjergene og Fidel Castros hovedkvarter ”La Comandancia” og nyder salsamusik, liv og glade dage i Santiago de Cuba. Oplevelserne fortsætter i Guantanamo-provinsen og Baracoa, før vi flyver tilbage mod vest og Viñalesdalen.

Undervejs bevæger vi os rundt i Cubas eksotiske natur på cykelture og på vandreture. Naturen er varieret med kaffeplantager, grønne kakaoplantager, sukkerrørsdale, smukke krystalklare bjergsøer, eksotiske nationalparker med regnskov, lækre sandstrande og den betagende Viñalesdal, hvor cubanske cowboys dyrker jorden som i gamle dage.

Ikke mindst kommer du tæt på Cubas imødekommende og farverige befolkning i deres egne hjem og får et unikt indblik i en helt særlig og fascinerende tidslomme.

Glæd dig til

  • Byrundtur på cykel i Cubas magiske hovedstad Havana
  • Besøg ’La Comandancia’ - Fidel Castro og Che Guevaras skjulested i Sierra Maestra bjergene
  • Trinidad, den velhavende, velholdte gamle hovedby for sukkerfremstillingen
  • Det Caribiske Hav med hvide sandstrande og lækkert badevand
  • Baracoa, den første spanske by på Cuba, smukt beliggende i et glemt hjørne af Cuba
  • Regnskov, frugttræer og en af verdens mindste frøer i nationalparken Alejandro de Humboldt
  • Tobaksplantager og cubanske cowboys med hatte, heste og cigarer i Viñales

Rundrejser med Topas

Hos Topas har vi lavet vores egen fortolkning af den klassiske rundrejse. Læs mere om hvad vi gør for at give dig det bedste eventyr samt vores udvalg af rejser i denne kategori.

Program

Dag 1 til 5. På cykeleventyr fra fortryllende Havana til Trinidad

  • Med fly fra Danmark til Havana - to overnatninger i Havana
  • Udlevering og tilpasning af cykler - Havana byrundtur på cykel
  • På cykel fra Playa Larga til Horquitas - overnatning i Cienfuegos
  • På cykel fra Cienfuegos til Trinidad - overnatning i Trinidad
  • På cykel i sukkerrørsdalen Valle de los Ingenios - mulighed for at bade i det Caribiske Hav

Dage 6 til 13. Sidste cykeldag - eventyret fortsætter mod øst med spændende vandreture

  • Vandring i tropiske bjerge — Kaffeplantager og iskold dukkert i bjergsø
  • På cykel fra Manaca Iznaga til Sancti Spiritus - overnatning Camagüey
  • Fra Santo Domingo i jeep og vandring til bjergbyen La Platica - overnatning i bjergrefugie
  • Vandring til Fidel Castros hovedkvarter ’La Comandancia’ - overnatning i Santo Domingo
  • Santiago de Cuba — Castros gravsted, Castillo del Morro fortet, byrundtur, musik & dans
  • Baracoa - badning & frokost ved Punta Imias - Kakaoplantage
  • Vandring til El Yunques bjergtop — Middag på landsted
  • Vandring i Alejandro de Humboldt nationalpark - overnatning i Holguin

Dag 14 til 16. Viñalesdalen - Fidel Castros foretrukne sted i Cuba

  • Med fly fra Holguín til Havana - transfer til Viñalesdalen - overnatning i Viñales
  • På vandring i Viñalesdalen - besøg på tobaksplantager - overnatning i Vinales
  • Retur til Havana - afsked med Cuba og med fly hjem til nord

Dag 17. Ankomst til Danmark

Se det detaljerede dagsprogram her

Prisen inkluderer

  • Grupperejse med Topas turleder og lokal cubansk guide
  • Fly København/Havana t/r + indenrigsfly fra Holguin til Havana
  • Al lokal transport på rejsen
  • Alle overnatninger, i byerne i delt dobbeltværelse og i La Platica på sovesale
  • Måltider som beskrevet i dagsprogrammet
  • Visum (ansøgning, behandling og forsendelse)
  • Indgang og tilladelser til nationalparker og naturparker
  • Bidrag til rejsegarantifonden

Læs hele listen over alt det, der er inkluderet i prisen på denne rejse

Prisen inkluderer ikke

  • Lommepenge og udgifter til drikkevarer
  • Udgifter til ikke inkluderede måltider (ca. DKK 150 pr. måltid)
  • Drikkepenge (beregn ca. DKK 650)
  • Obligatorisk rejseforsikring til Cuba og evt. afbestillingsforsikring
  • Udgifter i forbindelse med aktiviteter på fridage (entre til museer og lignende)
  • Evt. enkeltværelsestillæg, DKK 3.800

Værd at bemærke, når du skal på denne rejse!

Læs mere på fanen Praktisk info om bl.a.:
  • Sværhedsgraden på rejsen
  • Cykler og følgebil på rejsen
  • Særlige krav til rejseforsikring

Dagsprogram

Dag 1. Med fly til Havana — Overnatning i Havana

Vi ankommer til Havana lufthavn og bliver budt velkommen af den danske turleder og vores lokale cubanske guide. Herefter kører vi ind til Havana centrum, hvor vi indkvarteres.

Havana er en fortryllende og på alle måder farverig by med et sammensurium af bygninger, mennesker og hændelser, der gør, at man gentagende gange stopper op og bare glor. Bygningerne i hver gade synes at have deres egne historier at fortælle - enten en af kolonial storhed, svunden glamour, økonomiske problemer, revolution, forandring eller nye tider. Men alle kommer til live med Havanas indbyggere, som på ingen måde lever bag lukkede døre. Fordøre står åbne, spraglet tøj hænger til tørre på altaner og tage, der spilles domino i stor stil ved borde på kantstenen, samtaler råbes mellem bygninger og hvis man vil, kan man kigge med på TV i de åbne og yderst spartansk møblerede stuer.

Selv ovenpå en lang flyrejse og tidsforskel kan det være svært at lægge sig til at sove ved tanken om alle de oplevelser, der venter på morgendagens cykeltur rundt i Cubas pulserende hovedstad.

-/-/-

Dag 2. Udlevering og tilpasning af cykler - Havana byrundtur på cykel — Overnatning Havana

Vi starter dagen med at hente og få tilpasset cyklerne. Herefter sætter vi os i sadlerne og tager på eventyr i Havana, som er en yderst velegnet by at cykle i med sine lange, brede boulevarder og små, snævre, mindre trafikerede gader. Vi vænner os hurtigt til at navigere mellem løsgående hunde, frugtsælgere med kærrer, hullerne i vejen og taxachauffører, der oser forbi i deres blankpolerede, halvtreds år gamle Buicks og Chevrolets.

Ruten kan variere fra gang til gang, men oftest cykler vi først til parken Parque Central, der ligger omgivet af bemærkelsesværdige bygninger som byens teater, kunstmuseum og store, prangende hoteller. Herefter passerer vi det godt hundrede år gamle præsidentpalads (der i dag huser Havanas revolutionsmuseum) på vej til Plaza de Armas, som er Havanas ældste park fra år 1520. Fra havnefronten følger vi kysten langs den otte kilometre lange Malecón esplanade i selskab med motionister, fnisende kærestepar, håbfulde fiskermænd og fra tid til anden et bølgesprøjt fra den Mexicanske Golf. På den gigantiske men lidt kedelige Revolutionsplads pryder et gigantisk vægmaleri, med det velkendte portræt af Che Guevarre og ordene ’Hasta la victoria siempre’ (altid mod sejren), indenrigsministeriets grå betonbygning. Langt smukkere arkitektur finder vi herefter på byens kirkegård, Cementerio de Cristóbal Colón, der er kendt for sine mange kunstfærdige, skulpturelle mindesmærker, mausoleer og kapeller.

Cykelturen slutter først på eftermiddagen, så alle efterfølgende har tid til at udforske Havana på egen hånd. Om aftenen arrangeres der fællesmiddag på en af Havanas gode restauranter. Overnatning i Havana.

M/-/-

Dag 3. Transfer til Playa Larga — På cykel til Horquitas — Transfer til og overnatning i Cienfuegos

Straks efter morgenmaden sætter vi kurs mod sydøst og efter cirka to timers kørsel ankommer vi til Playa Larga, som ligger i bunden af bugten Bahía de Cochinos (på dansk Svinebugten.) Historisk set er Bahía de Cochinos kendt for en mislykket militær invasion af Cuba i april 1961, hvor en gruppe CIA-sponsorerede eksilcubanere (der rejste til USA efter Castro overtog ledelsen af Cuba) ønskede at vælte den stigende kommunistiske regering under Fidel Castro. Efter tre dage måtte angriberne dog overgive sig og den mislykkede invasion gjorde Fidel Castro til nationalhelt samt styrkede relationerne mellem Cuba og Sovjetunionen. I dag er Bahía de Cochinos mere kendt for at være et af Cubas bedste steder at dykke, hvilket ingen kan være i tvivl om ved synet af bugtens krystalklare, turkise vand.

Dagens cykeltur følger de første 35 kilometer den østlige bred af Bahía de Cochinos. Vi starter i Playa Larga og efter knap 25 km på cykel ankommer vi til Punta Perdiz, hvor vi spiser frokost på en lille restaurant. I Punta Perdiz er der også mulighed for at bade inden vi cykler de sidste ti kilometer til Playa Giron. Vi forlader nu kysten og de næste godt 35 kilometer cykles gennem landbrug og endeløse marker til den lille flække Horquitas. Cykelturen i dag er meget flad og landskabet ikke det mest varierede. Til gengæld kan man koncentrere sig om at blive dus med sin cykel, de cubanske landeveje og virvaret omkring en. I Horquitas stiger vi på bussen og har knap en times kørsel til Cienfuegos, hvor vi skal overnatte.

Cienfuegos har en dejlig tilbagelænet atmosfære og er en af Cubas nyeste byer, etableret i 1891 af franske nybyggere fra blandt andet Louisiana. Vi spiser til aften på en restaurant i byen. Dagens cykeldistance: max. 70 km.

M/-/-

Dag 4. På cykel fra Cienfuegos til Trinidad — Overnatning i Trinidad

I dag skal vi cykle fra Cienfuegos til Trinidad. Turen vil tage det meste af dagen og vi spiser vores medbragte frokost undervejs. Vi cykler på vejen ’Circuito Sur’, som først går stik øst og derefter drejer mod sydøst og følger kysten ind til Trinidad. Hvis man ikke vil cykle hele vejen, er det muligt at køre med bussen de sidste 30 kilometer fra Yaguanabo til Trinidad.

I dag vil der nok være en smule mere trafik, eftersom Trinidad er det helt store trækplaster i det centrale Cuba. Byen ligger smukt mellem strand og bjerge, men det er primært Trinidads arkitektur, de fleste valfarter hertil for at opleve. Og den er også i en klasse for sig med det store antal farverige, velbevarede bygninger fra det 16. århundredes kolonitid og et virvar af stejle, hyggelige og bilfrie brostensgader. Trinidad er på UNESCOs Verdensarvsliste og et af de steder i Cuba, hvor der til stadighed renoveres og restaureres, når der er penge og materialer til rådighed.

Efter ankomst, indkvartering og sikkert et bad efter dagens cykletur får vi det første indtryk af Trinidad på vej til aftensmaden, som vi spiser på en restaurant i byen. Dagens cykeldistance: 80 km til Trinidad/50 km til Yaguanabo.

M/F/-

Dag 5. På cykel i sukkerrørsdalen Valle de los Ingenios — Mulighed for at bade i det Caribiske Hav

Fra morgenstunden hopper vi på cyklerne og kører ud igennem den store, åbne dal, Valle de los Ingenios, som i øst grænser op til bjergene Sierra de Escambray.

Fra slutningen af det 18. til slutningen af det 19. århundrede blomstrede sukkerproduktion i Valle de los Ingenios og Trinidad skylder sin eksistens og storhedstid til sukkerindustrien. Over halvtreds sukkerfabrikker var i drift og mere en 11.000 slaver arbejdede i møllerne, da produktionen og efterspørgslen var på sit højeste, men siden har Cubas sukkerindustri gennemgået en lang og gradvis nedgang. I dag er der kun et enkelt sukkerraffinaderi tilbage i Valle de los Ingenios, men der er masser af vidnesbyrd i området om den ’søde’ tid, der var engang. På cykelturen besøger vi bl.a. tårnet, hvorfra slaverne kunne overvåges under arbejdet i plantagerne og vi spiser til frokost i et af de gamle plantagehuse, som i dag er omdannet til en restaurant.

Efter frokost cykler vi tilbage til Trinidad og den sidste del af eftermiddagen kan bruges enten på egen hånd i byen eller man kan cykle/tage en taxi de 12 kilometer syd for Trinidad til halvøen Ancón og nyde en dukkert i det klare, turkise Caribiske Hav. Aftensmad spises igen på en af Trinidads mange gode restauranter. Dagens cykeldistance: ca. 30-50 km.

M/F/-

Dag 6. Morgentur Trinidad — Vandring i tropiske bjerge — Kaffeplantager og iskold dukkert i bjergsø

For jer, som har lyst og gerne står op ved første hanegal, anbefaler vi, at I går jer en lille tur rundt i Trinidad for at se byen vågne. Faktisk er den for længst vågnet, men der er noget magisk over Trinidad på denne tid af dagen, hvor lokalbefolkningen dominerer gadebilledet og lyset på de smukke kolonibygninger ofte er helt specielt.

Efter turen rundt i Trinidad og morgenmad er der i dag en vandretur på programmet i det tropiske bjergområde, Sierra de Escambray, nord for Trinidad. Vi kører i bus op til nationalparkens informationscenter og herfra skifter vi til et mere terrængående køretøj — en skøn, gammel russisk militær lastbil — som tager os af via ujævne, stejle jordveje til vandreturens start. Målet for dagens vandring er det mere end 60 meter høje Caraburi vandfald og ikke mindst den lille, naturligt opdæmmede smaragdgrønne sø tæt på vandfaldet, hvor man kan få sig en yderst frisk svømmetur. Vandringen er ud/hjem samme vej og går gennem tæt, skyggefuld tropeskov blandet med eukalyptus træer og kaffeplanter. Ind imellem åbner skoven sig op til flotte udsigter over området. Efter vandringen spiser vi frokost på en restaurant i bjergene og, hvis tiden tillader det, kan vi nyde en kop lokalproduceret kaffe og en lille ekstra vandring, inden turen går tilbage til Trinidad med lastbil/bus hen på eftermiddagen.

Vores sidste aften i Trinidad fejres med spisning og måske et besøg på et cubansk spillested.

M/F/-

Dag 7. På cykel fra Manaca Iznaga til Sancti Spiritus - Transfer til Camagüey — Overnatning Camagüey

Vi forlader Trinidad om morgenen og kører i bussen det første stykke gennem sukkerrørsdalen til Manaca Iznaga. Her stiger vi på cyklerne og fortsætter vores færd mod øst på vejen Circuito Sur de næste 36 km til Baneo. I Baneo spiser vi frokost og har derefter 17 kilometer til Sancti Spiritus (latin for ’Helligånden’), som er en af Cubas ældste europæiske bosættelser fra år 1514. I Sancti Spiritus siger vi farvel til cyklerne, vores mekaniker og 'cykel-lastbilens' chauffør og fortsætter efter denne lille afskedsceremoni med bussen til Camagüey, hvor vi skal overnatte.

De fleste byer i Cuba består af lange, lige horisontale og vertikale gader. Camagüey er helt anderledes med en bymidte som er den rene labyrint af smalle stræder, blindgyder og uigennemskuelige gader, der enten fører ingen vegne eller til en eller flere af byens små pladser. Ifølge historikerne er Camagüey opbygget således for at indbyggerne kunne forsvare sig mod de konstante angreb fra primært franske og engelske pirater i det 16. og 17. århundrede. Kom piraterne ind i byen, var deres chancer for at undslippe minimeret, da de ikke kunne finde ud igen. Mange lokale mener dog, at dette er en ren myte — byen er udviklet uden planlægning og baseret på, at hver indbygger ønskede at bo så tæt som muligt på sin kirke. Uanset årsag, så har denne meget anderledes byplanlægning fra andre byer i det koloniserede Amerika, givet Camagüey en plads på UNESCOs Verdensarvsliste. Hvis vi ellers kan finde rundt, så spiser vi til aften og sover vi i Camagüey…Dagens cykeldistance: ca. 53 km.

M/-/-

Dag 8. Transfer til Santo Domingo — Jeep/vandring til bjergbyen La Platica — Overnatning i bjergrefugie

I dag har vi en lidt længere transfer i bus (ca. 5T) fra Camagüey til Santo Domingo gennem det cubanske landskab. Vi er efterhånden kommet et godt stykke mod sydøst til den mindre befolkede og besøgte del af Cuba, så vejenes beskaffenhed er ikke altid i den bedste stand…

I Santo Domingo spiser vi frokost. Derefter bliver vi hentet af firehjulstrukne jeeps, der kører os op i Sierra Maestra bjergene. Sierra Maestra er Cubas højeste og mest udstrakte bjergkæde (ca. 240x30 kilometer) og har flere gange være indblandet i guerillakrige lige fra slaveoprør og uafhængighedskrige mod Spanierne til Fidel Castros revolution i slutningen af 1950erne. Vi skal kun køre seks kilometer i jeeps, men på de seks kilometer stiger vi 700 højdemeter og kommer til at køre på Cubas stejleste vej. Vejen er anlagt af Fidel Castro, så det cubanske folk har lettere adgang til ’La Comandancia’, hvor Fidel opholdt sig før revolutionen.

Vejen ender ved en parkeringsplads, hvorfra vi går i knap en time til den til den lille bjerglandsby La Platica, hvor vi skal overnatte. Vi bærer vores egen bagage, der er pakket til denne overnatning. Ved ankomsten til La Platica, indlogerer vi os på det lille bjergrefugie, hvor vi skal sove i køjesenge. Hvis der er tid, går vi en lille aftentur i landsbyen, inden vi nyder aftensmaden ved refugiet med naturens mange lyde i baggrunden.

M/-/A

Dag 9. Vandring til Fidel Castros hovedkvarter ’La Comandancia’ — Overnatning i Santo Domingo

Sierra Maestra bjergene er hjemsted for ’La Comandancia de la Plata’, der var Fidel Castros hovedkvarter før og under revolutionen og stedet, hvor revolutionens tanker blev skabt. Hovedkvarteret er simpelt og består af tre lokaliteter — et hospital som Che Guevarra oprettede, en vagtpost, hvor der nu er et lille museum og de godt skjulte hytter, hvor rebellerne boede. Fidel Castros egne gemakker var lige så simple som de andre rebellers bortset fra en hemmelig flugtvej.

Vandreturen i dag er på ca. 5 timer. Meget af tiden bliver brugt i området omkring ’La Comandancia del la Plata’, hvor den lokale guide med stolthed fortæller om området, revolutionen og Cubas historie. Udover de spændende historier om stedet er også naturen og udsigten betagende. I Sierra Maestra findes Cubas to højeste bjergtoppe - Pico Turquino og Pico Cuba - samt en række endemiske fugle- og plantearter, blandt andet Cubas nationalfugl, ’tocororo’, hvis hvide, røde og blå fjerdragt matcher farverne i republikkens flag.

Efter vandreturen bliver vi kørt tilbage til Santa Domingo, hvor vi spiser en sen frokost. Resten af dagen kan man slappe lidt af. Der overnattes enten i Santo Domingo eller i en nærtliggende by godt en times kørsel fra Santo Domingo.

M/-/-

Dag 10. Transfer til Santiago de Cuba — Castros gravsted, Castillo del Morro fortet, byrundtur, musik & dans

I dag skal vi til Santiago de Cuba, byen der er kendt som øens kronjuvel i øst. Santiago de Cubas specielle og festlige stemning skyldes indbyggernes meget afslappet livsstil og blandede befolkning. Det var her, at de første slaver fra Vestafrika ankom og den afro-cubanske kultur med musik, myter og ritualer har sin rod i Santiago de Cuba. Efter revolutionen i Haiti i 1791 flygtede franske kaffeproducenter til Cuba og startede landets kaffeproduktion på bjergskråningerne omkring Santiago de Cuba. Ud over kaffeplanter tilførte franskmændene byen lidt elegance og stil, og endnu flere slaver til plantagerne.

Vi har godt tre times kørsel til Santiago de Cuba fra Santo Domingo. På vej ind i byen stopper vi først ved kirkegården Santa Ifigenia, hvor berømte musikalske og revolutionære mænd ligger begravet - inklusiv Cubas allerstørste legende og leder i nyere tid, Fidel Alejandro Castro Ruz, som døde i november 2016. Efter besøget fortsætter vi til kysten og det berømte fort, Castillo del Morro, som ligger spektakulært på de høje klipper over Santiago de Cuba bugten med en fantastiske udsigt over havet. Her spiser vi frokost og bagefter er der tid til at nyde udsigten eller, hvis man har lyst, besøge fortet, der blev bygget til at beskytte byen mod pirater i 1633-1639. Fortet er endnu et af Cubas bidrag til UNESCO Verdensarvslisten som værende et af de mest velholdte eksemplarer på spansk-amerikansk militær arkitektur.

Hen på eftermiddagen indlogeres vi i Santiago de Cuba og går derefter ud i byen for at kigge på arkitekturen, nyde stemningen og lytte til gademusikanterne. Efter aftensmad på et af byens gode spisesteder er der lagt op til et besøg på ’Casa de la Trova’, hvor vi får rig mulighed for at ryste lidt liv i vores stive, nordeuropæiske kroppe til tonerne af det berømte spillesteds salsamusik.

M/-/-

Dag 11. Transfer til og overnatning i Baracoa - Badning & Frokost ved Punta Imias - Kakaoplantage

I dag skal vi køre til Baracoa i Guantanamo provinsen i det allerøstligste Cuba. Provinsen er nok mest kendt (eller berygtet) for det amerikanske militærfængsel af samme navn, men bortset fra fængslet ånder der fred og idyl i provinsen, som naturmæssigt topper listen som Cubas smukkeste .

Turen til Baracoa tager det meste af dagen med et par gode stop undervejs, Først stopper vi i Guantanamo by for kaffepause. Dernæst holder vi en lang frokost ved den ubesøgte strand i Punta Imias, hvor der selvfølgelig også er mulighed for at bade. Endelig gør vi holdt ved 'chokolade damen' i Jamal umiddelbart før Baracoa for at se familiens kakaobrug og fremstilling af chokolade. Baracoa er det mest regnfulde sted på Cuba og den relative luftfugtighed ligger omkring 80% året rundt. Dette klima giver de bedste vækstbetingelser for kakao, kaffe og kokosnødder og Baracoa står for næsten 90% af landets kakaoproduktion (omkring 1.300 tons årligt).

Sidst på eftermiddagen ankommer vi til Baracoa — den første by, spanierne erobrede, da de kom til Cuba i 1511. Byen er utroligt smukt beliggende omkranset af havet og bjerge og ud over indbyggere med jamaicansk og haitisk baggrund, er Baracoa også det eneste sted på Cuba, hvor man kan finde efterkommere af ’taínos’, som er den sidste indianerstamme til at bosætte sig i Cuba før Columbus’ ankomst. Vi har to overnatninger i Baracoa.

M/-/-

Dag 12. Vandring til El Yunques bjergtop — Middag på landsted

Med sin lange, flade og 575 meter høje top adskiller det firkantede ’El Yunque’ taffelbjerg sig markant fra de lavere og ’almindelige’ bjerge i Sagua Baracoa bjergkæden. El Yunque (spansk for ambolt) er resterne fra et gammelt plateau, der for flere millioner år siden dækkede en stor del af regionen. Mange års isolation har betydet, at man på El Yunques top vil finde flere bregner og palmearter hjemmehørende kun på denne bjergtop.

Vandreturen op og ned af bjerget er på ca. 6 timer og kan være en smule udfordrende med sten og stejle passager, især hvis underlaget er vådt (læs mudret) eller hvis dagen byder på varmt og fugtigt vejr (og det gør den som regel). Men det smukke landskab, den interessante vegetation og ikke mindst udsigten fra toppen over Baracoa, det østlige Cuba og bugten Bahia de Miel får os straks til at glemme eventuelle strabadser undervejs.

Ud over at vandre vil vi i dag også nyde en dukkert i Rio Duaba flodens klare vand og tidlig aftensmad på et lille landsted midt i kakaoplantagerne ved bjergets fod, inden vi efter en oplevelsesrig dag vender vi snuden hjem til Baracoa by og vores anden nat i Østcubas tropiske paradis.

M/F/A

Dag 13. Vandring i Alejandro de Humboldt nationalpark — Transfer til og overnatning i Holguin

Efter morgenmaden har vi godt en times kørsel i bus til den 700 kvadratkilometer store nationalpark Alejandro de Humboldt. Her skal vi, afhængigt af vejr og stiforhold, enten ud på en fire-fem timers vandreturtil toppen af bjerget Monte Iberia (740m) eller en tre timers vandring til El Recreo ved nationalparkens bugt.

Vi starter ud ved Santa Maria floden (hvor der også er mulighed for at bade) og vandrer først gennem et væld af kokos og frugttræer (appelsiner, clementiner og mango) og derefter ind i regnskov, hvor bregner og orkideer dingler fra træerne. Pas på hvor du træder på stien. I Alejandro de Humboldt nationalpark lever en af de mindste frøer i verden — den 10 mm lange (eller korte) Eleutherodactylus Iberia. Den blev først opdaget i 1993 her på Mount Iberia, hvorfra den fik sit navn. Meget er stadig ukendt om denne lille skabning, hvis bestand i verden er klassificeret som kritisk truet.

Ovenpå vandring, badning i floden, frokost og intens frø-spotning sætter vi os igen i bussen og kan slappe af de næste par timer på vej til Holguín, hvor vi skal spise til aften og overnatte.

M/F/-

Dag 14. Med fly fra Holguín til Havana — Transfer til Viñalesdalen - Overnatning i Viñales

Vi flyver fra Holguín tilbage mod vest og Cubas hovedstad Havana. Her henter bussen os og vi har knap tre timers kørsel til Pinar del Rey provinsen og Viñalesdalen - et hjørne af øens vestlige del, vi endnu ikke har besøgt, men absolut ikke kan forlade Cuba uden at opleve.

Efter sigende var Viñalesdalen Fidel Castros foretrukne sted i Cuba og dalen har uden sammenligning også et af øens mest billedskønne landskaber med sine kuppel-lignende kalkstenstoppe, de såkaldte ’mogotes’ som betyder høstakke, der hist og pist skyder flere hundrede meter op i vejret fra dalens frodige bund.

Viñales har et gunstigt klima og en yderst frugtbar jord og har siden starten af det 19. århundrede været anvendt til kvægavl samt dyrkning af foder og afgrøder. De traditionelle landbrugsmetoder har stort set ikke ændret sig gennem tiden og oksekærrer, som pløjer sig gennem den mineralrige, røde muld, ses flere steder i dalen.

Umiddelbart før ankomsten til landsbyen Viñales stopper vi ved et udsigtspunkt og kan på afstand nyde synet af den smukke dal under os. Efter indkvartering er der måske tid til at se sig omkring i området. Landsbyen har omkring 10.000 indbyggere, som er en blanding af Cubas oprindelige folk, spanske erobrere og afrikanske slaver. Hver gade i byen består af en lang række farverige, en-etagers træhuse med overdækket indgangsparti og ofte en gyngestol i forhaven, hvorfra man kan nyde synet af hestevogne, trækvogne, ryttere, lastbiler, gamle cykler, fodgængere og brummende amerikanerbiler i gadebilledet. Vi spiser til aften på et af byens spisesteder. (Venligst bemærk - er der flyankomst sent fra Holguin, overnattes i Havana. Transfer til Viñales vil være efter morgenmaden på dag 15.)

M/-/-

Dag 15. På vandring i Viñalesdalen — Besøg på tobaksplantager — Overnatning i Vinales

Cuba og cigarer går hånd i hånd. Hvem husker ikke billeder af Che Guevarra og Fidel Castro indhyllet i røg og puffende løs på en ’Cohiba’, Castros eksklusive cigarmærke? Tobaksdyrkning på Cuba går mange hundrede år tilbage til længe før spanierne kom til øen. I det 17. århundrede betød en stigende efterspørgsel på tobak i Europa, at deciderede tobaksplantager blev etableret på Cuba - især på øens vestlige del i den nuværende provins Pinar del Rey, som lå tæt på Havana og øens kommercielle centrum.

I dag produceres noget af verdens bedste tobak stadig i Pinar del Rey og på dagens vandring i Viñalesdalen er der masser af muligheder for at kigge nærmere på både tobaksmarker og de fine tobakstræhuse med tage af palmeblade, hvor tobaksbladene opbevares og hænger til tørre. Vandringen er let til moderat og ud over tobaksmarkerne byder landskabet også på udsigter til klippeformationerne ’mogotes’, små landbrug, røde marker og kvæg altid i selskab med en eller flere hvide hejre.

Vi er tilbage i Viñales by hen på eftermiddagen og kan mødes til en drink inden vi spiser vores sidste aftensmåltid på turen på en restaurant i byen.

M/F/-

Dag 16. Transfer til Havana — Med fly hjem til nord

Efter morgenmaden siger vi ’farvel og tobak’ til Viñales og kører til Havana med ankomst lidt før frokost. Som regel afgår flyet hjem mod nord hen under aften, så eftermiddagen kan bruges på at fornøje sig i skønne Havana.

Der er nok at give sig til. Vi kan anbefale enten et besøg på revolutionsmuseet eller det farveglade kunstmuseum, Museo Nacional de Bellas Artes, hvor cubansk kunst og pop-art på bedste vis udtrykker den cubanske livsglæde og sensuelle livskraft. Hvis man ønsker at se en rigtig cigarfabrik, kan man tage til Fabrica de Tabacos Patargás, eller ønsker man at få et indblik i romproduktionen, kan man besøge Museo del Ron. Måske man bare har lyst til at slå sig ned på en café på pladsen Plaza de Armas og lade sig underholde af livet og musikken omkring.

Vi kører til lufthavnen og går ombord på flyet mod nord.

M/-/-

Dag 17. Ankomst hjem

Efter mange spændende og aktive dage ankommer vi hjem med et væld af oplevelser og indtryk fra kulørte og aldrig kedelige Cuba.

-/-/-

Måltider

Inkluderede måltider er på de enkelte dage markeret med M (morgenmad), F (frokost), A (aftensmad). Er måltider ikke inkluderet, markeres disse med –

Morgenmad er inkluderet på alle dage i Cuba. Frokost spises enten på restaurant eller vi har picnic med de dage, hvor der ikke lige er en restaurant i nærheden ved frokosttid. Picnic består som regel af en ’simpel’ sandwich med skinke og/eller ost samt frugt. Aftensmaden spises primært på restaurant (paladars) i de byer, hvor vi overnatter. Siden 1990erne er der i Cuba åbnet en del private restauranter kendt som ’paladars’, hvor maden oftest er langt bedre og mere spændende end den der serveres på de statsejede hoteller.

Vi anbefaler på det kraftigste, at man altid har snack, frugt og/eller energibarer med i rygsækken både på cykel og vandreturene - enten som supplement til måltider og for at undgå man bliver sulten eller bliver tappet for energi, hvis der er lidt sent til frokosten eller aftensmaden. Desuden er mulighederne for at købe noget undervejs — og i Cuba generelt - meget begrænset, så har man specielle præferencer er det bedst at tage snack med hjemmefra.

Cuba er et udviklingsland med en økonomisk embargo for over 50 år. Et land, hvor de fleste cubanere lever af næsten ingenting og hvor alt er en mangelvare. Vi spiser godt på turen, men en rejse til Cuba er på ingen måde ikke en gourmet tur. Vær også opmærksom på. at madallergier/intolerancer eller specielle madrestriktioner kan være svære at imødekomme. Cuba er ikke et specielt billigt land at rejse i og man skal forvente at betale CUC 15-20 (DKK 120-160) for et måltid mad.

Klik her for at komme retur til Rejsen kort

Praktisk info

Varighed og sværhedsgrad

17 dage — heraf fem dage med cykelture grad 2-3 og seks dage med vandreture grad 2.

Rejsen er som udgangspunkt ikke specielt anstrengende fysisk, men varme, høj luftfugtighed og stiernes beskaffenhed i Cuba kan være med til, at turens aktiviteter føles mere krævende.

På cykelturene ligger cykeldistance ligger mellem 20 og 80 km per dag. Da vi har følgebil med de fleste dage, vil det være muligt at forkorte sin tur, hvis man ønsker at cykle en kortere distance.

På vandreturene vandres mellem 2 og 6 timer per tur primært i bakket terræn.

Hvad betyder sværhedsgraden?

Hvilken rejse passer bedst til mig? De fysiske krav til aktiviteterne på rejsen stiger i takt med sværhedsgraden. Bliv klogere her!

Aktiviteter

Cuba er som udgangspunkt ikke en ’aktiv’ destination, og lange, vedligeholdte og godt afmærkede vandre- og cykelstier er ikke eksisterende i landet. Cykelturene i programmet foregår hovedsageligt på asfaltveje og vandreturene på stier, der for det meste er synlige og ledes af lokalguider. Hvad Cuba ’mangler’ i at være en aktiv destination opvejes så rigeligt af landets flotte natur, fascinerende historie, et meget anderledes samfund og en underskøn, livsglad befolkning. Selvom vi stræber efter at tage jer med til toppen af Yunque bjerget og alle de 80 kilometer på cykel fra Cienfuegos til Trinidad, så er målet med denne rundrejse ikke en bestemt top eller et bestemt antal kilometer dagligt, men at opleve og lære Cuba at kende undervejs på rejsen på en så aktiv måde som muligt.

CYKLER
I Topas har vi vores egne cykler på Cuba, som står opmagasineret i Havana. Cyklerne er primært mountainbikes af mærkerne Ideal og Principia. En mountainbike har brede, stabile dæk og et godt greb i underlaget. Cyklen har håndbremser (oftest skivebremser) og udvendige gear — typisk mellem 14 og 21 gear. Der er ikke bagagebærer på cyklerne, så man kan evt. selv medbringe en lille og let rygsæk eller rygpose.

Cyklerne varierer i størrelserne x-small til x-large og vi vil gøre vores bedste for at alle får en cykel, der passer perfekt i størrelsen. Vær dog opmærksom på, at antallet af cykler og ekstra udstyr er begrænset. Der er ingen el-cykler til rådighed på turen.
Det er ikke vanskeligt at cykle på en mountainbike, men hvis man ikke har prøvet at cykle på mountainbike tidligere, så anbefaler vi, at man inden afrejse enten låner eller lejer en mountainbike og cykler sig en ‘test-tur’, så man er bekendt med/tryg ved cyklens gearskifte og håndbremser.

FØLGEBIL
Vi har følgebil og cykelmekaniker med på turen de dage, vi cykler - byrundturen i Havana og i Valles de los Ingenios undtaget. Desuden følger bussen os på de lange distancer, så man har mulighed for at komme med op at køre, hvis man ikke ønsker at cykle hele dagens distance.

Overnatning

På turen overnattes hovedsageligt i ’casas particulares’, der i Cuba er betegnelsen for privat indkvartering eller mini-hoteller, som nogle rejseselskaber ynder at kalde dem. På dag 8 overnattes på sovesal i et simpelt bjergrefugium i Sierra Maestra bjergene. Som udgangspunkt overnattes der på hotel i Santo Domingo på dag 9 og i Baracoa på dag 11+12 (eller i casas particulares). På nær dag 8 soves der på topersoners værelser med eget bad/toilet. Der er mulighed for enkeltværelse (igen på nær dag 8) ved et tillæg opgivet nederst på siden i afsnittet ’ Deltagerprisen Inkluderer ikke’.

At overnatte i casas particulares i Cuba er et fantastisk alternativ til at overnatte på hotel af adskillige grunde:

Støt befolkningens økonomi direkte. Casas particulares er et af de første initiativer i Cuba til en liberalisering af økonomien, hvor private husejere får lov til at omdanne et eller flere af deres værelser (eller ejendomme) til udlejning og får således direkte andel i indtægterne fra turismen.

Bo godt. Alle casas particulares i Cuba skal godkendes af den cubanske stat og opnå visse standarder. Derudover har vores lokale samarbejdspartner i Cuba en person ansat til alene at udvælge egnede casas particulares til vores grupper ud fra kravene om, at værelset selvfølgelig er rent, har gode senge, privat toilet/bad, aircondition og dagslys. Fra tidligere deltagere og turledere på vores ture i Cuba hører vi ofte, at værelserne ofte er mere rene, hyggeligere og tingene fungerer bedre end på Cubas statsstyrede hoteller.

Kom tæt på befolkningen. Når vi rejser, er vi som regel altid nysgerrige på, hvordan lokalbefolkningen bor, og gør os alle mulige krumspring for at kunne kigge ind eller blive inviteret indenfor. Ved at overnatte i casas particulares kommer dette helt af sig selv og tilfører en autentisk, hyggelig og lærerig oplevelse til turen. Du vil komme hjem med mange minder fra dit mere intime møde med lokalbefolkningen og netop mødet med den cubanske befolkning er et af højdepunkterne på en rejse til Cuba. De fleste cubanere taler lidt engelsk — andre taler godt engelsk (især den yngre generation), så muligheden for at kommunikere med sine værtsfolk varierer naturligvis fra sted til sted. Men man finder altid ud af det og vi kan anbefale, at man lærer sig nogle få spanske høflighedsfraser inden afrejsen.

Forskellighed er en del af charmen. Ligesom vi selv bor forskelligt, bor cubanerne også forskelligt. Som deltager må man forvente og acceptere, at der kan være stor variation på værelserne fra by til by og hus til hus. Nogle værelser er store, andre små. Nogle værelser har meget lys og måske en lille altan eller have, andre har kun et lille vindue ud til en baggård, hvor hønsene løber rundt. Vi kan ikke på forhånd planlægge, hvilket hus man kommer til at bo i og en positiv indstilling og det at kunne se charmen i forskellighed er derfor alfa og omega for at få en god oplevelse også ved indkvartering på turen. Og som regel kommer der efterfølgende nogle rigtig gode historier ud af denne forskellighed…

Flyrejsen og lokal transport

Da dette er en rundrejse, som dækker både den vestlige og østlige del af Cuba, vil der naturligt også indgå en del bustransfers i turen. I landets østlige del skal man forvente en længere transfertid per kilometer pga. vejenes beskaffenhed. For at minimere kørslen i bus flyver vi fra Holguin i øst tilbage til Havana i vest og de fleste af rejsens cykelture har ligeledes til formål at tage os fra A til B, så cyklen tillige bliver vores middel til at rejse rundt i landet.

INDENRIGSFLYVNING
Bemærk at vi er underlagt de lokale flyselskaber på indenrigsflyvningen fra Holguin til Havana, som ofte ændrer i flyplanerne og nogle gange med kort varsel. I de tilfælde, hvor der flyves sent fra Holguin til Havana på dag 14, overnattes denne dag i Havana i stedet for Vinales, da en sen transfer til Vinales ikke er mulig eller tilrådelig pga. vejenes beskaffenhed og mørke. Opholdet i Vinales bliver i disse tilfælde kortere og med en enkelt overnatning.

Vi oplyser gerne flytiderne på de enkelte afgange. Ring på tlf. 8689 3622 eller send os en mail på info@topas.dk. Flytiderne oplyses altid med forbehold, da der kan komme ændringer fra flyselskaberne.

Gode råd til din flyrejse

Her kan du bl.a. læse om dine muligheder for indenrigstilslutning, forlængelse af flyrejsen og bagageregler samt et godt tip til din håndbagage.

Klima

Denne rejse gennemføres i månederne februar-marts og oktober-november som er i den tørre sæson i Cuba. På disse tider af året kan du i Cuba forvente 18-30 grader om dagen i lavlandet og 10-20 grader i højlandet. Nattemperaturerne er ca. 10-20 grader - lidt lavere i højlandet.

Selv om det er den tørre sæson, kan der forekomme regnbyger og klimaet er ofte fugtigt. I bjergene er vejret meget omskiftelig (sol, regn, tåge) - vær opmærksom på dette når rygsækken skal pakkes.

Pas og visum

Visum til denne tur er påkrævet og kan (jf. den cubanske ambassade i Danmark) for danskere nu kun søges gennem det rejseselskab, man rejser med.

Topas vil således søge visum for turens deltagere med dansk pas. I den forbindelse skal vi bruge en kopi af dit pas og passet skal være gyldigt i mindst 3 måneder udover opholdet. Udgiften til visum er inkluderet i turens pris.

Visumregler kan variere for andre nationaliteter end danske statsborgere, der rejser på dansk pas. Vi henstiller derfor til, at man kontakter den cubanske ambassade i det land, man er bosiddende. Topas kan ligeledes søge visum til turen for norske og svenske statsborgere under samme ovenstående betingelser.

Flere oplysninger omkring visum til Cuba er tilgængelige ca. 60 dage før afrejse på hver deltagers personlige hjemmeside "Min Topas Rejse".

Vaccinationer

Kontakt egen læge ca. 30 dage før afrejse. Husk at oplyse, at du rejser i kategori med rygsækrejsende.
Du kan også finde relevant information på Statens Serum Instituts hjemmeside.

Valuta og kreditkort

Cuba har to valutaer — CUP (den nationale pesos, som cubanere aflønnes i) og CUC (den konvertible pesos man anvender som turist.) På turen anbefales det at medbringe kontante Euro, som omveksles til CUC. Ved omveksling af USD pålægges stadig en større beskatning på grund af de to landes forhold. Ligeledes skal man være opmærksom på, at kreditkort udstedt af amerikanske pengeinstitutter (eks. American Express og Diners Club) ikke kan anvendes.

Det er stadig begrænset, hvor mange steder man kan betale direkte med kort, hvorfor det anbefales at altid have kontanter med sig på turen. I flere af de større byer kan man hæve CUC på sit Visa i banker eller vekselhuse (casa de cambio). Vær opmærksom på, at dit eget pengeinstitut sikkert har et maksimalt beløb, der kan hæves per gang/per dag og at der ofte er meget lang kø og ventetid i bankerne/vekselhuse. Det kan derfor godt betale sig at få omvekslet/hæve et større beløb ad gangen — evt. ved ankomsten til Havana lufthavn.

DRIKKEPENGE
Som rejsende i Cuba skal man regne med, at drikkepenge forventes. Beregn omkring 10 % i drikkepenge ved restaurantbesøg.

Den danske turleder vil ved ankomsten til Cuba desuden tilbyde at administrere drikkepenge for gruppen til de to chauffører, mekaniker, den cubanske lokale guide og øvrige lokale guides i de forskellige nationalparker. I så fald indsamler turlederen et beløb der svarer til ca. DKK 650 pr. deltager.

KAMERA GEBYR
Bemærk at man ved nogle af Cubas seværdigheder opkræver et symbolsk beløb fra de af jer, som ønsker at fotografere. Eks. i La Comandancia de la Plata, opkræves der lokalt et gebyr på ca. 5 CUC pr. kamera. Ved Fidel Castros grav og El Morro fortet i Santiago de Cuba opkræves ca. 1 CUC hvert sted per kamera.

Wi-Fi og Mobildækning

Der er rimelig mobildækning i byerne på rejsen og det er efterhånden muligt i de større byer at købe sig til wi-fi tid og sætte sig sammen med den cubanske ungdom i en af de parker, hvor netværket fra tid til anden fungerer. Forbindelsen er af yderst svingende karakter og aldrig kraftig nok til at kunne up- eller downloade billeder.

Vi anbefaler dog, at du nyder naturen og fællesskabet ved at begrænse forbruget så meget som muligt. Med andre ord; gå offline og dyrk nuet for at få mest muligt ud af din rejse.

Rejsens personale vil fra tid til anden være nødt til at besvare opkald eller SMS, da de er ansvarlige for turens logistik og øvrige aftaler.

Adgang til el
Der anvendes primært 110 volt i Cuba, men vi vil også opleve at nogle steder køres med 220 volt. Husk at medbringe et multistik, da udformningen af de lokale stikkontakter oftest variere fra den danske standard.
På dele af turen er der kun sparsom adgang til el og opladning af batterier og evt. mobiltelefon. Medbring derfor ekstra batterier.

Kort og Rejselitteratur

LITTERATUR
Politiken: Turen går til Cuba
The Rough Guide: Cuba
Lonely planet: Cuba
Anny Holmgaard: Cuba på godt og ondt
Brian Rasmussen: Cuba - en Ø i Caribien.
P. Molsgaard & L. Nordberg: Cuba - utopi og virkelighed
Sergio Guerra-Vilaboy: Cuba - A History
Andrew Hurley, Ignacio Ramonet & Fidel Castro: Fidel Castro, My Life

FILM
Derudover er der lavet forskellige film omhandlende Fidel Castro og Che Guevara, som vil være interessante at se eller gense inden besøget i Cuba.

KORT
Kort over Cuba kan købes i Nordisk Korthandel, København eller lokalt i Cuba.
Deciderede vandrerkort findes ikke!

Bemærk venligst

KRAV TIL REJSESYGEFORSIKRING
Cuba indførte pr. 1. maj 2010 nye regler for rejsesygeforsikring for alle udlændinge samt cubanere med bopæl uden for landet. Forsikringskort eller certifikat skal på forlangende vises ved indrejse og være gyldigt under hele opholdet. Vi anbefaler, at du får dit forsikringsselskab til at sende dig en bekræftelse på engelsk. Forsikringen skal dække udgifter til medicin- og lægebehandling. Se den cubanske ambassades hjemmeside for liste over godkendte selskaber. I nødstilfælde vil en forsikring tillige kunne købes i lufthavnen ved det cubanske selskab ASISTUR.

PROGRAMÆNDRINGER
Turens program gennemføres med forbehold for ændringer på grund af vejret, sti, vej og 'cubanske' forhold. I Cuba er systemer temmelig komplekse og kan virke både vilkårlige og ulogiske set med vore øjne. Dette kommer til tider til udtryk i lange ventetider, forviklinger eller ændringer i programmet. Cubanere selv tager generelt ikke tid eller ændringer alt for højtideligt og det er jo en del af charmen. Som rejsedeltager vil det være en fordel at tilegne sig samme ’cubanske indstilling’ til eventuelle ændringer på rejsen samt møde en anderledes logik med en åben og positiv indstilling.

Klik her for at komme retur til Rejsen kort

Pakkeliste

Vi har udarbejdet en pakkeliste som hjælp til dig, når der skal pakkes til rejsen. Pakkelisten indeholder nogle generelle informationer, samt hvad det er godt at medbringe på den aktuelle rejse.

Pakkelisten skal opfattes som en vejledning til hvad du KAN medbringe, og ikke som en liste over ting, som du SKAL medbringe på rejsen, da ens behov og ønsker kan være meget individuelle. Vores erfaringer er imidlertid, at de nævnte ting er gode at medbringe.

Få rabat med Topas

Når du køber en rejse hos Topas får du 10 % rabat hos Friluftsland på alt udstyr og beklædning samt rabat på dine vaccinationer. Se her hvordan du gør.

Bagage

På denne rundrejse er det praktisk at pakke i en rummelig sportstaske eller vadsæk, der gør ud- og nedpakning nemt og overskueligt.

På vandreturene skal du kun medbringe en dagtursrygsæk til de ting, du skal bruge i løbet af dagen. Vi anbefaler en rygsæk med et godt bæresystem med hoftebælte og brystspænde for at aflaste skuldre og ryg. Medbring evt. denne rygsæk som håndbagage i flyet.

Fodtøj

TIL VANDRING
Det er vigtigt at medbringe gode vandrestøvler med en stiv sål (f.eks. vibram) og god ankelstøtte for at undgå ankelskader. Vi anbefaler vandrestøvler, da de støtter anklerne, og den stive sål aflaster foden, når underlaget er ujævnt, da tryk fra sten o.l. fordeles. Derudover er deres grove mønster en stor fordel, hvis stierne er glatte. Vær sikker på, at støvlerne er gået ordentligt til. Det er en god idé at rejse med støvlerne på, hvis bagagen mod forventning skulle blive forsinket.

TIL CYKLING
Vores cykler i Cuba er med almindelige pedaler. Det mest velegnede fodtøj til cykelturene er lukkede sportssko - gerne med en forholdsvis kraftig og stiv sål - så man også er komfortabel, når man er stået af cyklen. Ønsker du at cykle med klik-sko skal du selv medbringe disse + tilhørende pedaler.

ANDET FODTØJ
Evt. let fodtøj, f.eks. sandaler, til at skifte med, når man er færdig med dagens vandre eller cykeltur.

Vandflaske

Medbring eventuelt en eller flere flasker til vand. Camelbacks kan bruges som alternativ, men er en noget dyrere løsning. Der købes flaskevand på Cuba, så flaskerne fra disse kan også bruges.

Vandrestave

Det er meget individuelt, hvor meget gavn man har af at benytte vandrestave, og om man i givet fald benytter 1 eller 2. Man må prøve sig frem. Fordelene er dog mange, og skulle vandrestaven(e) være til besvær i et givent terræn, kan de spændes på rygsækken — teleskopvandrestave anbefales derfor kraftigt.

Generelt kan følgende fordele ved vandrestave nævnes:

  • Øger balanceevnen betydeligt i ujævnt og/eller mudret terræn, i sne (bjergpas m.m.) og ved krydsning af vandløb.
  • Ved rigtig brug af vandrestave aflastes knæene betydeligt, og det gælder ved såvel opstigninger som nedstigninger. Det gælder især på højrute- og bestigningsture (grad 3-4 og opad), hvor man oftest bærer en rygsæk med betydelig vægt, og hvor det samlede antal højdemeter og vandredistancen på turen er betragtelig.

Vandrestave skal pakkes i den indcheckede bagage på flyrejsen. Husk at beskytte spidserne, så bagagen m.m. ikke beskadiges.

Sovepose, lagenpose og liggeunderlag

Der skal kun bruges sovepose til én overnatning i bjergrefugiet i La Platica. Vi anbefaler en 3-sæsoners sovepose eller en sovepose med en komforttemperatur på ned til 5 grader, da det kan være koldt, fugtigt og/eller blæsende i bjergene. Bjergrefugiet består af en lettere utæt, simpel og rustik bygning med tynde brædder og man skal forvente at temperaturen kan være den samme indenfor såvel som udenfor bygningen.

Medbringes en tynd sovepose anbefales det at kombinere den med en lagenpose og et sæt uldent undertøj at sove i. Der kan eventuelt lånes ekstra tæpper, men vi kan ikke garantere, at denne mulighed altid er til stede eller for tæppernes kvalitet.

Liggeunderlag er ikke nødvendigt.

Gode råd til din vandreferie

Hvordan forbereder jeg mig bedst til min vandreferie? Læs her vores 5 bedste vandretips!

Tøj til vandring og cykling

  • 2-4 par vandresokker
  • 1-2 par lette vandrebukser/vandreshorts
  • 2-4 tynde T-shirts (gerne uld)
  • 1-2 trøjer med lange ærmer (gerne uld)
  • 1 fleecetrøje
  • 1 tynd vindjakke
  • 1 vind- og vandtæt anorak eller jakke med hætte
  • 1 par regnbukser
  • Cykelbukser

Andet tøj

  • Håndklæde
  • Badetøj
  • Rejsetøj og bytøj til om aftenen
  • Strømper og undertøj

Mod solen

  • 1 tørklæde mod sol og til kølige dage
  • Hat med bred skygge
  • Gode solbriller
  • Solcreme og læbepomade med høj faktor

Diverse

  • Lommelygte m. ekstra batterier, helst pandelampe
  • Cykelhjelm (af sikkerhedsmæssige hensyn anbefaler vi på det kraftigste, at du bruger cykelhjelm)
  • Cykelhandsker
  • Pas, valuta, sygesikringsbevis og rejsedokumenter (Vær opmærksom på, at visse lande kræver, at dit pas skal være gyldigt i mindst ½ år efter afrejse fra Danmark)
  • Pengebælte
  • Toiletartikler
  • Myggebalsam
  • Medicin til eget brug inkl. sportstape, vabelplaster og evt. knæbind
  • Toiletpapir (til vandredagene)
  • Kamera, oplader, batterier
  • Adapter
  • Desinficerende gel til at vaske hænder i før picniclunch. (Kan købes på apoteket eller hos Matas)
  • Vådservietter
  • Evt. ørepropper
  • Evt. køresygepiller til bustransport

Specifikke turbemærkninger

Mod myg anbefaler vi tyndt, løstsiddende bomuld/lærredstøj med lange ærmer og ben, som sammen med myggebalsam er den bedste beskyttelse mod myggene om aftenen.

Bemærk venligst

Vi medbringer en førstehjælpstaske til brug i nødsituationer. Er der medicin, du bruger regelmæssigt, skal du selv sørge for at medbringe rigeligt til hele rejsen.

Klik her for at komme retur til Rejsen kort

Vælg din afgang

28. oktober 2018  –  13. november 2018 Garanteret afgang 26.970 DKK Bestil Rejse
24. februar 2019  –  12. marts 2019 Garanteret afgang 26.970 DKK Bestil Rejse
11. oktober 2019  –  27. oktober 2019 Åben for booking 26.970 DKK Bestil Rejse
27. oktober 2019  –  12. november 2019 Garanteret afgang 26.970 DKK Bestil Rejse

Kontakt os

Turkode: CURR

Andre spændende rejser

Hold dig opdateret

Tilmeld dig Topas' nyhedsbrev og få masser af gode tilbud og rabatter, tips og tricks samt inspiration til din næste aktive ferie.

 
Topas TravelBakkelyvej 28680 RyDenmarkCVR: 17630008Telefon (+45) 8689 3622info@topas.dk © 2018 Webdesign & CMS by MCB Denmark