Marokko – Eksotisk cykelferie blandt palmelunde og gyldne sandmiler

11 dages aktiv ferie på mountainbike fra Marrakesh over Høje Atlas bjergene til Sahara i Marokkos syd. Glæd dig til at opleve en mangfoldig natur, berberlandsbyer, kashbahs og overnatning i luksus teltlejr.

Se afgange
Rejsen kort Dagsprogram Praktisk info Pakkeliste

Rejsen kort

Tag med på en rejse ind i et tyndt befolket rige med en storslået natur. Landskabet præges af eroderede bjergtoppe, svajende palmelunde, dybe kløfter og udtørrede søer. Ved ankomst til Sahara mødes du af synet af den umådelige ørken, der strækker sig så langt øjet, og meget længere end din fantasi, rækker.

Du cykler hovedsageligt på tosporede stier uden biltrafik samt enkeltsporede stier med risiko for modgående dromedartrafik. Trænger du til en pause fra cyklen undervejs, er der altid mulighed for at få et lift i en af vores 4x4 følgebiler. På rejsen overnattes i små berber-landsbyer, historiske kashbahs (citadeller) og under stjernerne i luksuriøse teltlejre i ørkenens palmeklædte oaser.

De fuldt affjedrede mountainbikes er en ideel transportform til at opleve et Marokko, som stort set ingen andre turister får en fornemmelse af. Få steder kommer du så langt væk fra civilisationen og du finder ro og fred, når vi slår vores teltlejr op i et par af de små ubeboede oaser, som ligger langs ruten. Det er relativt luksuriøse lejre med toilet, stole, borde og tre retter mad, tilberedt af vores egen kok.

Denne tur er intet mindre end fantastisk. Landskabet man kommer igennem er varieret, hvilket efterlader cykeloplevelser/-udfordringer af forskellig karakter. Der er noget for enhver smag. Mødet med både bjerge, ørken, land og by giver et nuanceret billede af Marokko til trods for den relative korte rejseperiode.

Pernille Sommer

Glæd dig til

  • 6 flotte, varierede og til tider udfordrende cykelture på mountainbike
  • 3 overnatninger i luksus teltlejr under en tætpakket stjernehimmel
  • Overnatning i stemningsfyldte, historiske kashbahs
  • På cykel og til fods over vulkanbjergkæden Jebel Sahro
  • Morgenvandring i Agdzs smukke palmelund
  • Mulighed for en tur på dromedar (tilkøb) i Erg Chigagas gyldne sandmiler
  • En dag i Marokkos farverige og pulserende storby Marrakesh
  • Slangetæmmere, akrobater, musikere og spåkoner på Djemaa El Fna pladsen

Cykelferie med Topas

En cykelferie med Topas er for alle. Læs mere om de forskellige typer af cykelferier vi tilbyder og hvad en cykelferie med Topas går ud på.

Program

Dag 1. Afrejse fra København og ankomst til Marrakesh

Dag 2 til 8. 1001 nats eventyr på cykel

  • På cykel nord for Høje Atlas - Berber landsbyer og olivenmarker
  • Transfer over Tizi n’Fedghat passet — På cykel syd for Høje Atlas
  • På cykel fra Sidi-flah til Jebel Sahros fod - Vandring over Jebel Sahro bjergkæden
  • Morgenvandring blandt palmer — Besøg i Agdz og på cykel i Djebel Ourtis stenørken
  • Rtam Wadis palmelunde og sletterne nord for Djebel Bani - Overnatning i teltlejr i stenørknen
  • På cykel over Djebel Bani til Sahara - Overnatning i teltlejr ved Saharas sandmiler
  • Solopgang i Sahara - Mulighed for dromedartur i Erg Chigagas gyldne sandmiler

Dag 9 til 10. Marrakesh

  • Transfer tilbage til Marrakesh
  • Fridag i Marrakesh
  • Afsked med Marokko

Dag 11. Hjemrejse fra Marokko og ankomst til København

Se det detaljerede dagsprogram her

Prisen inkluderer

  • Grupperejse med Topas turleder + lokal cykelguide, chauffører og kokke
  • Flyrejse København - Marrakesh t/r
  • Al lokal transport inkl. følgebil på cykelturen
  • Alle overnatninger i henhold til dagsprogrammet
  • Måltider som beskrevet i dagsprogrammet
  • Fuld forplejning inkl. drikkevand på cykelturen
  • Al udstyr (på nær sovepose) i forbindelse med teltlejr
  • Bidrag til rejsegarantifonden

Prisen inkluderer ikke

  • Personlige lommepenge og udgifter til drikkevarer
  • Leje af mountainbike DKK 785
  • Udgifter til ikke inkluderede måltider (ca. DKK 100-150 pr. måltid)
  • Drikkepenge til vores lokale team på cykelturen (beregn DKK 350)
  • Rejseforsikring og evt. afbestillingsforsikring
  • Evt. tillæg for enkeltværelse DKK 1.900

Værd at bemærke, når du skal på denne rejse!

Læs mere på fanen Praktisk info om bl.a.:

  • Sværhedsgraden på rejsen
  • Overnatningssteder
  • Om cyklerne, følgebiler og turens opsætning

Dagsprogram

Inkluderede måltider er på de enkelte dage markeret med M (morgenmad), F (frokost), A (aftensmad). Er måltider ikke inkluderet, markeres disse med –.

Dag 1. Ankomst Marrakech, Marokko

Vi flyver til Marrakech og inkvarteres ved ankomst til byen på et godt hotel i den nye bydel. Resten af dagen bruger vi på at forberede os til de næste dage på cykel. Afhængigt af ankomsttidspunktet bliver der måske allerede i dag tid til at indsnuse lidt af stemningen i denne livlige millionby, som ligger smukt på den flade Haouz slette lige ved foden af de snedækkede Høje Atlas bjerge.

-/-/-

Dag 2. På cykel nord for Høje Atlas - Berber landsbyer og olivenmarker

Efter tidlig morgenmad mødes vi med vores lokale team af chauffører, assistent guides og cykelmekaniker. Bilerne pakkes, og inden længe er vi på vej ud af byen mod øst og de frugtbare områder på den nordlige side af Høje Atlas. Efter et par timers kørsel gør vi klar til turens første cykeltur, som foregår på det høje plateau i området omkring Imi n'Ifri.

Befolkningen her består af stolte berbere — Marokkos oprindelige folk — hvis små landsbyer ligger gemt i Høje Atlas’ nærmest stribede bjerglandskab. Her dyrkes rug, hvede, abrikoser, oliven og mandler på stejle tagterasser, og især i foråret er her ualmindeligt grønt. Vi starter relativt blidt ud med en cirka 30 kilometers cykeltur i et ikke alt for udfordrende terræn.

Sidst på eftermiddagen indkvarteres vi i gæstehus eller på et mindre hotel i området tæt på den naturlige klippebro Imi n’Ifri. Vi spiser til aften på hotellet.

M/F/A

Dag 3. Transfer over Tizi n’Fedghat passet — På cykel syd for Høje Atlas

Vi starter dagen med en tur tilbage i fortiden. I den nærliggende landsby Iouaridene er der ifølge geologer velbevarede fodaftryk fra plante og kødædende dinosaurer, som flakkede om i området for 170 millioner år siden. Efter dette korte besøg sætter vi os ind i følgebilerne og kører over toppen af Høje Atlas bjergkæden via passet Tizi n’Fedghat (2.181m).

Høje Atlas er Nordafrikas højeste bjergkæde og løber knap tusind kilometer diagonalt gennem Marokko fra den atlantiske kyst i vest til grænsen mellem Marokko og Algeriet i øst. På den anden side af Høje Atlas åbner landskabet sig mod bjergkæden Jebel Sahro i syd og Dades dalen, og efter et kort fotostop på toppen af passet, forsætter vi ned af Høje Atlas’ stejle bjergside. Hvor landskabet flader ud tæt ved landsbyen Ghessat gør vi klar til dagens cykeltur.

Vi har omkring fire timer foran os gennem et åbent (og til tider blæsende) landskab til Skoura i Dades dalen (kendt for sin produktion af figner), hvor vi skal overnatte. Turen går via en god tosporet grusvej, med enkelte opstigninger først på turen, efterfulgt af en lidt længere nedkørsel og en strækning med små op og nedstigninger inden de sidste godt 15 kilometer til Skoura går gennem et næsten helt fladt terræn.

I Skoura tjekker vi ind på en af Dades dalens mange kashbahs, som indenfor de seneste år er blevet ombygget til et hyggeligt gæstehus. Vi spiser til aften i gæstehusets restaurant.

M/F/A

Dag 4. På cykel fra Sidi-flah til Jebel Sahros fod - Vandring over Jebel Sahro bjergkæden

I dag starter vi cykelturen direkte fra overnatningsstedet, og cykler først gennem Skoura by, hvor vi vækker en del opsigt ned af hovedgaden! Snart drejes der fra og vi fortsætter til den lille bosættelse Sidi-flah via en tosporet grusvej, som — på grund af det omkringliggende klippede terræn - er pænt ujævn det meste af vejen.

I dag cykles gennem et goldt nærmest måneagtige landskab, som leder os op til den vulkanskabte og sjældent besøgte bjergkæde Jebel Sahro. Ved foden af Jebel Sahro stopper vi for frokost, læsser cyklerne på følgebilerne og skifter til vandresko. Turen op over bjergpasset er nemlig både for stejl og for teknisk til at kunne cykle, så efter frokost fortsætter vi til fods.

Vandreturen tager cirka tre timer og vi har omkring 300 højdemeter til passets top. Vi holder en lille pause på toppen og nyder det sidste syn af Høje Atlas bjergene i nord. Vi fortsætter vandringen på passets anden side mod syd og dalen Vallée du Draa. I denne dal er klimaet mere tørt end i Dades dalen, hvor vi overnattede i går, og Draa er verdensberømt for sin produktion af dadler.

Vi overnatter i en eller flere af de stemningsfyldte, ombyggede og komfortable kashbahs i Draa dalens hyggelige by Agdz.

M/F/A

Dag 5. Morgenvandring blandt palmer — Besøg i Agdz og på cykel i Djebel Ourtis stenørken

Vi pakker bilerne fra morgenstunden, og efter morgenmaden bruger vi lidt af formiddagen på at kigge os omkring i området. I Draa dalen findes omkring 2 millioner palmetræer, og en morgentur til fods i solopgangens skær blandt smukke, svajende daddelpalmer er en fortrinlig måde at starte dagen på. Er der tid efterfølgende kan vi snuse lidt til Agdz ’downtown’, hvor der er mulighed for at købe sig fattig i de søde, velsmagende dadler, nyde byens stemning eller måske (endnu en) en myntete.

Midt på formiddagen kører følgebilerne os ud af byen til starten af dagens etape. Vi forlader Draa dalen og cykler videre sydpå gennem Djebel Ourtis stenørken. Fra tid til anden passerer vi gennem små berber landsbyer, der med deres rødlige huse opbygget i 'mudder' nærmest smelter ind i det omkringliggende landskab.

Efter frokost har vi en længere nedkørsel inden vi kommer til en gammel, hullet asfaltvej bygget i forbindelse med minedrift i området. Fra asfaltvejen drejer vi igen fra ind på tosporet grussti, og fortsætter gennem en smuk kløft, hvor stejle klipper og foldebjerge skyder op langs ruten.

Sidst på eftermiddagen ruller vi ind i den smukkeste, lille palmeoase i Bouira, hvor vores personale allerede er i fuld gang med at sætte teltlejren op. Er der tid tilovers kan vi eventuelt besøge nabolandsbyen eller gå op på bakketoppen bag oasen for at nyde solnedgangen over palmer og bjergtoppe.

M/F/A

Dag 6. På cykel Rtam Wadis palmelunde og sletterne nord for Djebel Bani - Overnatning i teltlejr i stenørknen

I dag starter cykelturen direkte fra teltlejren. Turens første strækning går gennem hyggelige landsbyer med en lidt større befolkning og dermed også mere liv. De fleste børn kun har skolegang om eftermiddagen, så der er stor sandsynlighed for, at vi bliver mødt med tilråb, smil, ivrig vink og stor nysgerrighed.

I dag cykler vi også forbi flere af områdets frugtbare palmelunde og fladtoppede taffelbjerge inden vi kommer ud i den store og åbne slette i Djebel Bani bjergkædens forløbere. Herude er der chance for at møde nogle af nomadernes fritgående dromedarer med mindre tørken har sendt dem til andre mere vegetationsrige områder.

Terrænet bliver igen lidt mere udfordrende med bump og sektioner med sand — Sahara er kommet tæt på nu… Det er også i dag, at vi udfordres af en længere og relativ stejl bakke på omkring hundrede højdemeter, så vi får brug for cyklens laveste gear - eller må af og trække.

På toppen tager vi os tid til at nyde udsigten over den gigantiske slette, inden vi fortsætter cykelturen af en nu mere krævende og stenet vej til vores teltlejr beliggende i en smuk palmeoase for foden af Djebel Bani.

M/F/A

Dag 7. På cykel over Djebel Bani til Sahara - Overnatning i teltlejr ved Saharas sandmiler

Den sidste dag på cykel er turens terrænmæssigt mest udfordrende men også sjoveste og smukkeste dag. Djebel Bani ligger som en naturlig og yderst effektiv barriere mod de overvældende sandmasser i syd, og vi vil i dag krydse én af bjergkædens lave passager på vores vej til Sahara.

I modsætning til de foregående dage, så har vi i dag ingen følgebiler med, da vi primært vil cykle på en ensporet sti beregnet til dromedarer. Kilometermæssigt skal vi tilbagelægge en forholdsvis kort distance (omkring 35 kilometer), men turen kommer til at tage det meste af dagen på grund af det mere uvejsomme terræn, de uendeligt mange fotostop undervejs og sidst men ikke mindst, så er punkteringer hverdagskost herude, hvor masser af sylespidse pigge fra akacietræerne ligger spredt rundt omkring!

Der bliver i dag også enkelte sektioner i sand, over klippeflader eller gennem områder med store sten, hvor det er lettere at trække end at forsøge sig med at cykle. Turen starter dog ud i rimelig let cykelterræn langs en udtørret sø på vej ind i Mhasser kløften, hvor vi er omgivet af de mest fantastiske runde taffelbjerge med flade toppe.

Vi holder en længere pause ved en smuk lille sø, hvis turkise farve og eksistens er i skarp kontrast til det ellers uendelige golde og tørre ørkenterræn. Vi har madpakker med i dag og finder et akacietræ, hvor vi kan nyde vores frokost i skyggen.

Efter frokost går det videre, og jo længere syd vi kommer fra Djebel Bani, jo mere åbent bliver landskabet. Og pludselig kan vi skimte den i det fjerne — den ’ægte’ Sahara — med de smukke, rødlige, vindskabte sandmiler vi kender fra film og billeder.

Vi møder vores følgebiler ved den lille oase Foum Laalg, hvor vi kan få fyldt vand- og snackdepoterne op. Herfra kører vi enten mod vores lejr i Sahara eller cykler endnu godt ti kilometer i åbent, sandfyldt terræn. Det sidste stykke til vores teltlejr, som ligger omgivet af sandmiler, kører vi i følgebilerne, som på trods af deres solide motor og brede dæk sejler rundt i ørkenens løse sand.

Efter den obligatoriske myntete i teltlejren og inden aftensmaden er der dømt fri leg i denne gigantiske sandkasse. Har du lyst at sove under åben himmel, er du selvfølgelig velkommen til at tage madras og sovepose med ud under Saharas stjerner.

M/F/A

Dag 8. Solopgang i Sahara - Mulighed for dromedartur i Erg Chigagas gyldne sandmiler

Vi starter dagen tidligt med morgenmad og herefter er der mulighed for enten at gå sig en tur i sandmilerne eller skifte jernhesten ud med 'ørkenens skib' — bedre kendt som kamel eller dromedar — i de smukke sandmiler omkring Erg Chigaga.

Har man ikke tidligere prøvet at ride på dromedar, er dette en oplagt mulighed (hvis ikke her, hvor så?) og samtidig en hel fantastisk og autentisk måde hvorpå at opleve Saharas smukke og endeløse sandmiler. (Dromedarturen er ikke inkluderet i turens pris, og kun muligt, hvis der er dromedarer tilgængelige på dagen. Turen tager lidt over to timer).

Midt på formiddagen sætter vi os ind i følgebilerne og kører mod øst til Zagora og den smukke Draa dal. Efter et par timers kørsel i sand ankommer vi til civilisationen og byen M’hamid, hvor datidens kamelkaravaner fra syd yndede at stoppe efter lang tid i den ubarmhjertige ørken.

Vi stopper her også for at spise frokost og nyde en kold læskedrik inden vi fortsætter til Zagora. Køreturen går gennem den berømte Draa dal, som er pakket med billedskønne palmer og kashbah. Vi overnatter på et mindre hotel i Zagora og spiser til aften enten på hotellet eller en restaurant i byen.

M/F/A

Dag 9. Transfer tilbage til Marrakech

Efter morgenmaden fortsætter vi gennem Draa dalen til Marrakech. Turen vil tage det meste af dagen, for vi stopper flere gange undervejs for at spise frokost, drikke myntete, tage billeder og kigge nærmere på Ait Ben Haddou fortet, som er et mesterstykke indenfor berber arkitektur og indskrevet på UNESCO listen over verdens kulturarv.

Vi kommer igen igennem Agdz, hvor vi overnattede på vej ud, og Høje Atlas bjergkæden krydser vi denne gang via passet Tizi n’Tichka (2260 m).

Ved ankomsten til Marrakech hen under aften indlogeres vi på riads (tidligere familiehuse) i byens gamle bydel indenfor bymurene i ’Medinaen’. Aftensmaden kan nydes på en restaurant i nærheden af hotellet.

M/F/-

Dag 10. På egen hånd i Marrakech

Efter en uge i Marokkos tyndtbefolkede bjerge, palmelunde og ørken, er Marrakechs pulserende byliv lidt af en omvæltning. Men det varer ikke længe, inden vi har vænnet os til de nye indtryk og den konstante underholdning, som man automatisk belønnes med uanset hvor i byen man befinder sig. Marrakech er synonym på farver, dufte og smage - et rent ’Ta-selv-bord’ af oplevelser for sanserne.

Vi kan anbefale et besøg på det gigantiske torv Djema el-Fna i Medinaen, hvor slangetæmmere, spåkoner, akrobater og musikere underholder det meste af dagen, og hvor man kan købe sig et lækkert marokkansk måltid om aftenen. Undergrundsmarkederne — de såkaldte souks hvor man kan købe alt lige fra kyllinger til garderobeskabe — er også et besøg værd, uanset om man har tænkt sig at shoppe eller ej. Islamisk arkitektur i verdensklasse kan opleves f.eks. Bahia paladset eller i det velbevarede Saadian dynastis gravkammer.

Er du blevet afhængig af velsmagende marokkansk mad serveret i de smukke lerstens ’taginer’, er der flere steder i Marrakech, hvor man nyde nogle timer på kokkeskole. Og når du får brug for lidt ro, er haverne Majorelle et farverigt men fredfyldt sted at slentre rundt eller tage en slapper på bænken.

Om aftenen mødes vi til middag på en restaurant i byen, og siger pænt farvel til Marokko, eventyret og hinanden.

M/-/-

Dag 11. Afrejse fra Marokko

Det er blevet tid til at forlade de sydlige himmelstrøg og vende næsen hjemad. Vi køres til lufthavnen, og går ombord på flyet mod nord.

M/-/-

Klik her for at komme retur til Rejsen kort

Praktisk info

Varighed og sværhedsgrad

11 dage med seks dage på cykel og en halv dags vandring over et pas i bjergkæden Jebel Sahro, som er for stejl til at kunne krydse på cykel. Turen er gradueret til et niveau 3 — ikke på grund af lange distancer eller mange højdemeter, men på grund af det ofte meget ujævne og til tider udfordrende terræn, der dog på intet tidspunkt kan beskrives som ’farligt’.

Der cykles primært på tosporede grusveje, men man skal forvente ’lidt større grus’ og/eller sten end man måske lige umiddelbart forbinder med en dansk grusvej. Især de dage der køres i stenørken, skal der navigeres lidt mellem større sten, som stikker op på stien. Enkelte steder cykles også gennem sektioner med sand (som giver et klart indblik i, hvorfor en slange bevæger sig som den gør i sand!), og i ny og næ må vi af cyklen for at trække over kortere passager, som ikke umiddelbart kan cykles.

Deltagelse på turen kræver ingen forudgående tekniske mountainbike færdigheder, men en vis stamina og god grundform. Inden vi sætter ud på cyklerne den første dag, vil vores lokale cykelguide gennemgå cyklens funktioner og brugen af disse, så alle - uanset tidligere erfaring med mountainbike eller ej - er klædt godt på til turen.

Hvad betyder sværhedsgraden?

Hvilken rejse passer bedst til mig? De fysiske krav til aktiviteterne på rejsen stiger i takt med sværhedsgraden. Bliv klogere her!

Aktiviteter

TURENS OPSÆTNING
På turen deltager en dansk turleder, en marokkansk cykelguide, et antal chauffører/cykelmekanikere samt kok og køkkenassistent. Som deltager er du selv ansvarlig for den daglige vedligeholdelse af din cykel — dvs. rense den for støv, smøre kæden, pumpe luft i dækkene samt af og påmontering af forhjulet i forbindelse med transfers. I teltlejrene deltager vi i opsætning og nedtagning af teltene.

Læs mere om cykelferie med Topas.

KRAV TIL DELTAGERNE

På denne tur cykler vi på mountainbikes med udvendige gear og håndbremser på henholdsvis for og baghjul. Det er ikke svært at køre på mountainbike, men af sikkerhedsmæssige hensyn på turen, forventer vi, at du inden afrejsen har tilegnet dig de nødvendige færdigheder, så du på turen er fuldt fortrolig med en mountainbikes gearskifte, bremsere og kan kontrollere din fart.

LEJE CYKLER
De mountainbikes, der anvendes på turen, er af mærket Cannondale RZ One Twenty 1 eller lignende standard. De er alle yderst velholdte og af høj kvalitet. Cyklerne har 27 udvendige gear, affjedring på både forgaffel og stel og er udstyret kun med håndbremsere. Cyklens vægt er knap 12 kg, dækkene størrelse 26'. I cykellejen er inkluderet både sadel og pedaler, men du er meget velkommen til at tage dine egne pedaler og sadel med. Har du en behagelig cykelsadel kan den være at foretrække overfor lejecyklens mere 'hårde' standardsadel. Hver cykel har én flaskeholder påmonteret.

Cyklerne kommer i størrelserne small, medium, large og X-large - og ved tilmelding bedes du opgive din højde, således vi kan reservere den rette størrelse cykel til dig. Husk at medbringe din cykelhjelm, som er obligatorisk på turen.

FØLGEBILER
På alle cykeldage med undtagelse af dag 7 har vi følgebilerne med under hele cykelturen. Følgebilerne er solide firehjulstrækkere med plads til syv passagerer plus chauffør, og bruges på turen til transfer og support. Desuden kan man altid komme med op at køre, hvis man ønsker en kortere cykeldag.

Overnatning

Den første nat i Marrakech overnattes på et dejligt trestjernet hotel i den nye bydel. På turens sidste to nætter i Marrakech indkvarteres vi i nyrestaurerede, charmerende riads (traditionelle familiehuse med en have i midten) i Marrakechs gamle bydel Medinaen.

På cykelturen overnatter vi de første tre nætter på hotel, ombyggede citadeller (kashbah) eller riads. Efter Agdz og på vej ind i ørkenen bliver det småt med overnatningssteder, hvorfor vi de efterfølgende tre nætter overnatter i vores egen mobile og luksuriøse teltlejr. I Zagora overnattes på et trestjernet mindre hotel.

Vores mobile teltlejr består af rummelige topersoners telte med fortelt til bagagen. Liggeunderlag (en ca. 5 cm tyk og komfortable madras) forefindes i lejren, men du skal have din egen sovepose og evt. hovedpude med. Teltlejren består derudover af to store hvide beduintelte, som anvendes til henholdsvis køkken og spisetelt — sidstnævnte med tæpper til at sidde på. Vi medbringer ligeledes borde og stole til spisning i det fri samt 1-2 toilettelte og 1-2 telte med bruser, hvis man skal hurtigt skal have støvet skyllet af kroppen efter endt cykeltur. Bemærk dog, at vand er en mangelvare i ørkenen, og bør forbruges med omhu. Er der problemer med tørke i ørkenen skal man derfor ikke forvente, at der findes vand eller tilstrækkeligt vand til brusebad, hvorfor det anbefales at medbringe vådservietter som erstatning for et eventuelt bad! Der er ligeledes mulighed for at spørge i køkkenet om et lille vaskefad med vand til etagevask.

Rejsen er baseret på overnatning i topersoners værelser. Der er få enkeltværelser/enkelttelte til rådighed på turen mod et tillæg angivet i afsnittet ’Prisen inkluderer ikke’.

Måltider

Inkluderede måltider er på de enkelte dage i dagsprogrammet markeret med M (morgenmad), F (frokost), A (aftensmad). Er måltider ikke inkluderet, markeres disse med –.

På denne rejse er hovedparten af måltiderne inkluderet, hvilket gælder for de dage vi er på cykeltur samt på køreturen tilbage til Marrakech. Morgenmaden består af forskellige kombinationer af brød, ost, marmelade, mysli med mælk/yoghurt, frugt, æg, juice, kaffe og te. Frokosten på cykelturen er gerne et varmt måltid mad og en eller enkelte dage har vi madpakke med. Aftensmåltiderne består gerne af en tre-retters menu både på gæstehusene og i teltlejren undervejs. Det hele akkompagneres af frisk mynte te i kandevis!

Da adgangen til drikkevand på cykelturen er begrænset, medbringer vi selv rigelige mængder flaskevand i vores følgebiler. Drikkevandet på cykeldagene (dag 2-7) er inkluderet i turens pris, med undtagelse af vand eller andre læskedrikke, som indtages i forbindelse med aftenmåltider på restauranterne/hotellerne, hvor vi overnatter. Bemærk at vi rejser i et muslimsk land, hvorfor mulighederne for at købe vin, øl o.s.v. er begrænsede.

Vi anbefaler kraftigt at man medbringer egne energibarer og snack, som ekstra energi på cykelturen og supplement til de mandler, nødder, tørrede figner og dadler, vi ofte bliver budt på undervejs. Det anbefales ligeledes at medbringe 'electrolyte' sportsdrik, som beriget med elektrolytter og salte gør det nemmere at optage drikkens kulhydrater under varme forhold.

Flyrejsen og lokal transport

Vi oplyser gerne flytiderne på de enkelte afgange. Ring på tlf. 8689 3622 eller send os en mail på info@topas.dk. Flytiderne oplyses altid med forbehold, da der kan komme ændringer fra flyselskaberne.

Gode råd til din flyrejse

Her kan du bl.a. læse om dine muligheder for indenrigstilslutning, forlængelse af flyrejsen og bagageregler samt et godt tip til din håndbagage.

Klima

Det meste af året er vejret i Marokko varmt og solrigt. Vinteren (november til februar) er mild med temperaturer i Marrakech på 18-25 grader om dagen og 10-15 grader om natten. I bjergområderne er det typisk 5-10 grader køligere — især i morgen og aftentimerne samt om natten — så en varm jakke, hue og evt. et par tynde handsker er essentielle. Den varme jakke kommer ligeledes i brug i Sahara, hvor temperaturen om natten kan falde drastisk i forhold til bagende varme dagstemperaturer. Bemærk at temperaturerne i løbet af dagen når solen er fremme godt kan overstige 30 grader. Dog vil luften oftest være tør i området, så det vil føles mindre varmt. Dette gælder især for de dage, hvor der cykles på sydsiden af Høje Atlas og videre mod Sahara.

Pas og visum

De marokkanske myndigheder har oplyst at følgende regler gælder for danskeres indrejse i landet:
Visumfri i indtil 90 dage
Danske provisoriske pas og EU-nødpas anerkendes både ved ind- og udrejse
VIGTIGT: Passet skal være gyldigt i 3 måneder ud over opholdets varighed

REJSEFORSIKRING - SPECIELLE FORHOLD NÅR DU BEVÆGER DIG I HØJDERNE
Husk at din rejseforsikring skal være gældende for aktiviteter i mere end 4.000 moh. Mange rejseforsikringer dækker ikke, hvis man på turen kommer over en vis højde. Check med din forsikringsudbyder. GOUDA rejseforsikring dækker i alle højder og ved enhver aktivitet som afvikles på en Topas tur. Vi anbefaler derfor, at du tegner en GOUDA forsikring til netop denne type af rejse.

Vaccinationer

Kontakt egen læge ca. 30 dage før afrejse. Husk at oplyse, at du rejser i kategori med rygsækrejsende.
Du kan også finde relevant information på Statens Serum Instituts hjemmeside.

Valuta og kreditkort

Medbring euro eller dollars i kontanter, som omveksles til marokkanske dirham. Der findes dog en del vekselsteder i Marrakech, som også vil omveksle danske/svenske/norske kroner - dog til en lidt ringere vekselkurs. Der findes hæveautomater i Marrakech og kreditkort kan ligeledes anvendes flere steder. Bemærk at du ved udrejse af landet ikke må udføre mere end 1000 dirham. Det er muligt at veksle tilbage fra dirham i lufthavnen inden udrejse.

Wi-Fi og Mobildækning

Der er generelt god mobildækning og wi-fi i begrænset omgang på denne rejse, så du kan holde kontakt med dine nærmeste efter behov. Vi anbefaler dog, at du nyder naturen og fællesskabet ved at begrænse forbruget så meget som muligt. Med andre ord; gå offline og dyrk nuet for at få mest muligt ud af din rejse.

Adgang til el
Der er kun sparsom adgang til at få opladet batterier på denne tur. Medbring derfor rigeligt med batterier. Der skal ikke bruges speciel el-adapter til stik i Marokko.

Kort og Rejselitteratur

Michelin: Marokko 1:1.000.000
Michelin: Marokko 742

Lonely Planet: "Morocco"
Turen går til: "Marokko"
Politiken: "Rejsen i Marokko"
Rough Guide: "Morocco"

Bemærk venligst

MEDBRINGNING AF EGEN CYKEL
I begrænset omfang er det muligt at medbringe egen mountainbike til denne tur. Prisen kan du få oplyst hos vores flyafdeling og denne ekstra omkostning betales direkte til flyselskabet enten ved check-in online eller i lufthavnen. Ønsker du at medbringe din egen mountainbike, SKAL dette forudbestilles gennem Topas og dette gøres ved at sende en forespørgsel til fly@topas.dk . Vi kan således undersøge, om du kan få din cykel med på flyet, da hver flyafgang har plads til et begrænset antal cykler. Mountainbikens vægt må ikke overstige 25 kilo, og skal pakkes i en speciel cykeltransporttaske til flyrejsen. Kontakt os gerne for yderligere information.

Klik her for at komme retur til Rejsen kort

Pakkeliste

Vi har udarbejdet en pakkeliste som hjælp til dig, når der skal pakkes til rejsen. Pakkelisten indeholder nogle generelle informationer, samt hvad det er godt at medbringe på den aktuelle rejse.

Pakkelisten skal opfattes som en vejledning til hvad du KAN medbringe, og ikke som en liste over ting, som du SKAL medbringe på rejsen, da ens behov og ønsker kan være meget individuelle. Vores erfaringer er imidlertid, at de nævnte ting er gode at medbringe.

Få rabat med Topas

Når du køber en rejse hos Topas får du 10 % rabat hos Friluftsland på alt udstyr og beklædning samt rabat på dine vaccinationer. Se her hvordan du gør.

Bagage

STORBAGAGE
Din bagage bliver transporteret fra sted til sted på taget af vores følgebiler. Bagagen dækkes til med en kraftig presenning — alligevel anbefaler vi, at du pakker indholdet i din taske i en stor plastiksæk, for at undgå eventuel indtrængen af støv eller regn. Vi henstiller til, at du på grund af den begrænsede plads i følgebilerne kun medbringer ét styk storbagage på cykelturen. Samtidig anbefales det at pakke din storbagage i en duffelbag, vadsæk, stor sportstaske eller lignende, da en hård kuffert er mere besværlig at laste på følgebilerne.

DAGSTURSRYGSÆK
På turen skal du medbringe en mindre rygsæk til de ting du skal bruge i løbet af dagen på cykelturen. Rygsækken skal have en størrelse på minimum 15-20 liter og kunne indeholde 2-3 liter vand, overtrækstrøje, lappegrej, førstehjælp og madpakke (en enkelt dag). Rygsækken kan bruges som håndbagage på flyrejsen.

POSE
Det anbefales at have en mindre pose (evt. en almindelig plastikpose) med i følgebilerne til evt. skiftetøj og sko undervejs på cykelturen, da du ikke har adgang til storbagagen i løbet af dagen.

Sovepose, lagenpose og liggeunderlag

Du skal medbringe din egen sovepose til overnatningerne i teltlejren i ørkenen. Forvent nattemperaturer mellem 0 og 5 grader. En god tre-sæsoners sovepose vil være den ideelle til at holde varmen i. Er du i tvivl om, hvorvidt din sovepose er varm nok, så medbring eventuelt en lagenpose i fleece eller silke, som øger soveposens komforttemperatur med 5-8 grader. Medbringe eventuelt også en lille hovedpude.

Du skal ikke have dit eget liggeunderlag med, da teltlejren er udstyret med behagelige fem centimeter tykke madrasser.

Gode råd til din cykelferie

Hvordan forbereder jeg mig bedst til cykelferien? Vi har samlet 5 nyttige tips og masser af information!

Cykeludstyr

  • Cykelhjelm (skal medbringes)
  • Tyndt tørklæde (Buff eller lignende) til at have på under cykelhjelmen (skal medbringes)
  • Gode cykelhandsker (skal medbringes)
  • Camelbag drikkesystem eller vandflasker til minimum 2 liter vand (skal medbringes)
  • Cykelsko (skal medbringes). Der er almindelige pedaler på udlejningscyklerne. Hvis du vælger at cykle med almindelige pedaler, anbefales det at medbringe et par sko (vandresko eller lignende) med en relativ hård sål
  • Evt. SPD eller MTB cykelsko med klamper OG egne pedaler
  • Evt. egen cykelsadel

Tøj

  • Polstrede cykelbukser (skal medbringes)
  • Evt. løse cykelshorts
  • 1-2 kortærmede cykel T-Shirts
  • 1 langærmet cykeltrøje
  • Tynd vind- og vandtæt jakke (skal medbringes)
  • Evt. tynde regnbukser
  • Svedtransporterende undertøj
  • Varm fleecetrøje til aftenerne i teltlejren
  • Let hue og handsker til aftenerne i teltlejren
  • Rejsetøj/bytøj til dagene i Marrakech
  • Badetøj

Diverse

  • Gode solbriller til cykelturen (skal medbringes)
  • Vandresko eller tennissko til turens indlagte vandreture (skal medbringes)
  • Solcreme og læbepomade med høj faktor (skal medbringes — solen er stærk i ørkenen)
  • Sandaler til at have på efter cykelturen/og i Marrakech
  • Kamera (lommekamera anbefales)
  • Toiletartikler
  • Pas, valuta, sygesikringsbevis og rejsedokumenter (Vær opmærksom på, at visse lande kræver, at dit pas skal være gyldigt i mindst ½ år efter afrejse fra Danmark).
  • Medicin til eget brug inkl. plaster og andet første hjælp
  • Alkoholgel til håndvask før picniclunch (skal medbringes)
  • Vådservietter
  • Håndklæde
  • Evt. ørepropper
  • Myggespray
  • Pandelampe eller lommelygte

Specifikke turbemærkninger

Med hensyn til påklædning er Marokko et ret liberalt land, men i byerne og blandt lokale er det mest passende, at mænd går med lange bukser og f.eks. en kortærmet trøje.

For pigernes vedkommende ligeledes en trøje, der dækker skuldrene og lange bukser eller en nederdel til knæene. En "slå-om-nederdel" kan være en hurtig og bekvem løsning og kan erstatte et par af de lange bukser.

Bemærk venligst

Vi medbringer en førstehjælpstaske til brug i nødsituationer. Er der medicin, du bruger regelmæssigt, skal du selv sørge for at medbringe rigeligt til hele rejsen. Husk at medbringe Imodium eller lignende for eventuelle maveproblemer på rejsen.

Klik her for at komme retur til Rejsen kort

Vælg din afgang

23. februar 2019  –  5. marts 2019 Garanteret afgang 12.970 DKK Bestil Rejse
6. november 2019  –  16. november 2019 Åben for booking 12.970 DKK Bestil Rejse

Kontakt os

Turkode: MAMC

Andre spændende rejser

Hold dig opdateret

Tilmeld dig Topas' nyhedsbrev og få masser af gode tilbud og rabatter, tips og tricks samt inspiration til din næste aktive ferie.

 
Topas TravelBakkelyvej 28680 RyDenmarkCVR: 17630008Telefon (+45) 8689 3622info@topas.dk © 2018 Webdesign & CMS by MCB Denmark