Hvad betyder sværhedsgraden?

Hvilken rejse passer bedst til mig? De fysiske krav til aktiviteterne på rejsen stiger i takt med sværhedsgraden.
Bliv klogere her!

Det er vigtigt, at du vælger en rejse, der passer til din aktuelle form og tidligere erfaringer. Både af hensyn til dig selv og af hensyn til de andre i gruppen.

Vores gradueringssystemer kan ikke sammenlignes med andre kendte systemer, men ved at læse beskrivelsen af grad 1 - 6 her på siden kan du vurdere, hvilken grad der passer til dig.

Andre faktorer der har indflydelse på sværhedsgraden, udover de fysiske krav, kan være underlagets beskaffenhed, antallet af højdemeter pr. dag, antal cykel/vandredage, vægten af din rygsæk, klimaet, etc.

Har du spørgsmål eller brug for en uddybende forklaring, er du meget velkommen til at kontakte os på tlf. 8689 3622 eller mail info@topas.dk.

Vandreferie

Vandring i bjerge stiller naturligvis krav til din kondition. For at forbedre din kondition før afrejsen kan vi anbefale cykling, svømning og naturligvis længere vandreture i bakket terræn eller træning på trapper.

Ved opstigningerne på vandreturene er det især hjerte og i særdeleshed lunger, som bliver belastet. Det er her, du får udbytte af din gode kondition. Går det nedad, er det andre dele af kroppen, som bliver belastet - især knæene. Vær derfor helt sikker på, at »bentøjet« er i orden hjemmefra.

Gode råd til din vandreferie

Hvordan forbereder jeg mig bedst til min vandreferie? Læs her vores 5 bedste vandretips!

Graduering for vandreferier

Grad 1
Let vandring ad gode stier, som ingen særlige forudsætninger kræver, kun almindeligt godt helbred og at du er vant til lidt fysisk aktivitet, for eksempel små gå- eller cykelture. Det er muligt at vælge enkelte vandredage fra.

Grad 2
Moderat vandring ad fortrinsvis gode stier, men hvor længere stigninger kan forekomme. Her kræves ingen vandreerfaring eller tekniske forudsætninger du skal dog være vant til jævnlig moderat fysisk aktivitet, for eksempel gennem en eller anden sportsgren. Turene kan klares af alle med en rimelig god kondition. Det er muligt at vælge enkelte vandredage fra.

Grad 3
Lidt hårdere vandring og af og til i vanskeligt terræn med lange opstigninger. Turene kræver ingen særlige tekniske forudsætninger, men du skal være i god form og have et generelt godt helbred. Man kan ofte vælge enkelte vandredage fra.

Grad 4
Krævende vandring i vanskeligt terræn. Der forekommer lange opstigninger og enkelte lange dage. Der kan eventuelt forekomme passager i stor højde. Det vil være en fordel med lidt erfaring fra tidligere bjergvandringer, og du skal være sikker på, at helbredet og konditionen er i top.

Grad 5
Krævende vandretur og/eller bestigning, der ofte involverer gletsjervandring og vandring i meget vanskeligt terræn. Det er en forudsætning, at man ikke lider af højdeskræk, og at man kender til almindelig bjergvandring. Absolut god kondition er en nødvendighed.

Grad 6
Den helt vanskelige bestigning, hvor du skal være fortrolig med ekstreme udfoldelser. Turlederen afgør suverænt om du kommer til toppen.

Cykelferie

Cykling stiller naturligvis også krav til din kondition. For at forbedre din kondition før afrejsen kan vi anbefale varieret motion, svømning og naturligvis masser af cykelture.

På cykelturene er det især hjerte og i særdeleshed lunger, som bliver belastet. Ved cykling bliver knæ og led som hovedregel ikke belastet i samme grad som ved løb eller vandring.

Gode råd til din cykelferie

Hvordan forbereder jeg mig bedst til cykelferien? Vi har samlet 5 nyttige tips og masser af information!

Graduering for cykelrejser

Grad 1
Let cykling ad lette veje, som ingen særlige forudsætninger kræver, kun almindeligt godt helbred og at du er vant til lidt fysisk aktivitet, for eksempel korte gå- eller cykelture. Det er muligt at fravælge enkelte cykeldage.

Grad 2
Moderat cykling ad fortrinsvis lette veje, men hvor længere bakker kan forekomme. Her kræves ingen decideret cykelerfaring eller tekniske forudsætninger, du skal dog være vant til jævnlig moderat fysisk aktivitet. Turene kan klares af alle med en rimelig god kondition. Det er muligt at fravælge enkelte cykeldage, eller med hjælp fra turlederen, at vælge alternativer.

Grad 3
Lidt hårdere cykling, af og til i vanskeligt terræn med lange opkørsler. Turene kræver ingen særlige tekniske forudsætninger, men du skal være i rimelig form og have et generelt godt helbred. Man kan ofte fravælge enkelte cykeldage, eller med hjælp fra turlederen, vælge alternativer.

Grad 4
Cykling i bakket terræn. Der forekommer lange opkørsler og måske længere cykelture. Det vil være en fordel med regelmæssig motionscykling, og du skal være sikker på, at helbredet og konditionen er ok.

Grad 5
Krævende cykling der ofte involverer bjergpas og tekniske nedkørsler i udfordrende terræn med mange daglige højdemeter. Det er en forudsætning, at man cykeltræner regelmæssigt. Absolut god kondition er en nødvendighed.

Grad 6
Den helt vanskelige cykling, hvor du skal være fortrolig med ekstreme udfoldelser. Du skal cykeltræne som en naturlig del af din hverdag og have erfaring med mange timer i sadlen. Der må forventes mange højdemeter og en yderst krævende rute.

Hold dig opdateret

Tilmeld dig Topas' nyhedsbrev og få masser af gode tilbud og rabatter, tips og tricks samt inspiration til din næste aktive ferie.

 
Topas TravelBakkelyvej 28680 RyDenmarkCVR: 17630008Telefon (+45) 8689 3622info@topas.dk © 2018 Webdesign & CMS by MCB Denmark