Betingelserne regulerer aftaleforholdet mellem Topas A/S (i det følgende rejsearrangøren) og rejsende (i det følgende den rejsende), som køber en pakkerejse. Aftalen indgås og gennemføres i overensstemmelse med pakkerejseloven (Lov nr. 1666 af 26/12/2017 om pakkerejser og sammensatte rejsearrangementer).
Følgende rejsebetingelser for pakkerejser er udarbejdet af REJS – Travel Industry Denmark og anvendes af foreningsmedlemmer. Hvor Topas’ har foretaget tilføjelser eller eventuelle afvigelser fra REJS’ rejsebetingelser, er disse ændringer fremhævet med kursiv.
Det er den rejsendes eget ansvar, at læse og forstå følgende betingelser inden afrejse. Har du spørgsmål hertil er du altid velkommen til at kontakte os på telefon 86893622 eller mail, info@topas.dk. Mange spørgsmål kan også besvares via vores hjemmeside på topas.dk/faq/ og topas.dk/praktiske-oplysninger/
1. Aftaleindgåelse
1.1. Indgåelsen
En aftale om køb af en pakkerejse mellem den rejsende og rejsearrangøren er indgået og bindende for begge parter, når tilbud accepteres af den rejsende. Det er en forudsætning, at de rejseydelser, der tilsammen vil udgøre en pakkerejse, bliver købt på samme tidspunkt.
Din rejse kan bookes via vores hjemmeside www.topas.dk, eller ved henvendelse på mail eller telefon. Ved booking er der et bookinggebyr på DKK 145.
Bemærk: Du skal bruge dine pasoplysninger ved booking af rejser til alle destinationer udenfor Europa og ved rejser til Spanien. Du skal have adgang til internettet for at kunne modtage dine afrejseinformationer og printe din billetter, herunder flybilletter.
1.1.1. Køb på hjemmeside
Tilbuddet accepteres af den rejsende, når denne foretager betaling på rejsearrangørens hjemmeside. Forinden har den rejsende ved tilkendegivelse i en ”klik af”-boks modtaget og accepteret disse rejsebetingelser.
Ved indtastning af personlige data samt betaling af depositum bekræftes din booking ved at Topas fremsender en mail til den oplyste mailadresse, hvor turbeskrivelse, faktura samt rejsebetingelser er vedhæftet som PDF-fil. Mailen indeholder også et link og password til din personlige side ”Min Topas rejse”.
1.1.2. Køb via mail
Fremsender rejsearrangøren et skriftligt tilbud til den rejsende samt disse rejsebetingelser skal den rejsende accepterer det skriftlige tilbud inden den i tilbuddet angivne frist. Såfremt den rejsende ikke accepterer tilbuddet inden denne frist, er rejsearrangøren ikke længere bundet af tilbuddet.
1.1.3. Ved fysisk henvendelse
Ved fysisk henvendelse på rejsearrangørens salgssted accepterer den rejsende rejsearrangørens tilbud ved betaling af depositum eller hele pakkerejsens pris. Den rejsende får inden betalingen udleveret disse rejsebetingelser.
1.1.4. Ved telefonisk henvendelse
Den rejsende kan acceptere rejsearrangørens tilbud telefonisk. Rejsearrangøren oplyser - inden den rejsende accepterer – den rejsende om relevante vilkår for aftalen, samt hvor den rejsende kan finde disse rejsebetingelser. De aftalte vilkår samt disse rejsebetingelser fremsendes til den rejsende, efter aftalen er indgået telefonisk.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2 vedrørende pris og betaling.
1.1.5. Vedrørende tilkøb
Forlængelse af fly eller tilkøb af produkter, der ikke kan gennemføres på www.topas.dk, behandles pr. mail eller telefonisk. Tilkøb vil ikke blive pålagt et bookinggebyr. En faktura herfor vil blive fremsendt elektronisk og uploaded til den rejsendes ”Min Topas rejse”-side.
Børn under 18 år må ikke rejse uden en voksen ledsager på alle vores rejser.
Vores grupperejser er som udgangspunkt ikke egnet til børn under 12 år. For børn og unge mellem 12-18 år, der rejser med en voksen, anbefaler vi, at den rejsende kontakter Topas inden bestilling af rejsen. Dette giver mulighed for en dialog om rejsens sværhedsgrad og sikre derved, at børn og unge kan opnå fuldt udbytte af rejsen.
For så vidt angår vores individuelle rejser er der som udgangspunkt ikke en aldersbegrænsning, da disse rejser skræddersyes til den enkelte rejsendes ønsker og behov.
1.2. Rejsedokumenter
Rejsearrangøren fremsender efter aftalens indgåelse uden unødig forsinkelse rejsedokumenterne; turbeskrivelse, faktura og pladsbekræftelse, til den rejsende.
Alle relevante oplysninger vedrørende din rejse (faktura, turbeskrivelse, pakkeliste, afrejseinformation, billetter mv.) kan findes på ”Min Topas rejse” senest 30 dage før afrejse. Den rejsende skal selv udskrive og medbringe disse dokumenter som dokumentation for rejsen. Flybilletter bliver tilgængelige på ”Min Topas rejse” ca. 10 dage før afrejse.
Fremsendelse af rejsedokumenter samt anden korrespondance mellem den rejsende og rejsearrangøren, herunder men ikke begrænset til ændringer i pakkerejsen, foregår på den postadresse, e-mailadresse eller anden kontaktform, som den rejsende har gjort brug af i forbindelse aftalens indgåelse.
Den person, der angives først ved booking, det vil sige rejsedeltager 1, betragtes som den kunde, hvortil korrespondance vedrørende rejsen samt henvendelse omkring betaling skal tilgå. Det er kun denne person, der kan foretage ændringer eller afbestille rejsen.
Den rejsende er desuden forpligtet til at opgive de kontaktoplysninger, der er nødvendige for, at rejsearrangøren kan kontakte den rejsende både før og under rejsen. Husk at informere os om eventuelle ændringer af din mailadresse og telefonnummer frem til afrejse.
Hvis den rejsende ikke modtager rejsedokumenterne, navnlig pladsbekræftelsen, inden tre arbejdsdage, skal den rejsende straks kontakte rejsearrangøren. Såfremt den rejsende har opgivet en e-mailadresse, skal den rejsende forinden tjekke spam-filtret.
Den rejsende har pligt til ved modtagelse at gennemgå de fremsendte rejsedokumenter og ”praktiske oplysninger” (se hertil afsnit 4.3.) på ”min Topas rejse” og straks reagere over for rejsearrangøren, såfremt oplysningerne ikke er i overensstemmelse med det aftalte.
2. Pris og betaling:
2.1. Pris
Rejsens pris er en såkaldt ”totalpris”, hvilket indebærer, at den omfatter alle obligatoriske skatter, afgifter samt alle yderligere gebyrer, omkostninger og eventuelle tillæg relateret til de ydelser, den rejsende har købt hos rejsearrangøren.
Oplysninger om forplejning og ekstra services er angivet i turbeskrivelsen i afsnittet ”Prisen inkluderer”. Bemærk, også turbeskrivelsens afsnit ”Prisen inkluderer ikke”. Vi gør opmærksom på, at der kan forekomme tillæg for enkeltværelser. Ligesom der ved booking af rejser mindre end 60 dage før afrejse kan forekomme en forhøjet pris for fly.
På destinationerne kan der forekomme opkrævninger af lokale gebyrer, entreer og afgifter, som det ikke er muligt at opkræve ved aftalens indgåelse, da disse betalinger relaterer sig direkte til lokale regler eller til forbrug af ekstra ydelser ud over, hvad der fremgår af aftalen.
Rejsens samlede pris fremgår af den rejsendes faktura. Hvis der sker ændringer i den konkrete rejse eller i forudsætningerne for denne som følge af forhold hos den rejsende, vil det kunne medføre, at prisen ændres, og yderligere betaling vil kunne blive opkrævet.
Udgifter til pas, visum, vaccinationer, forsikring og lignende er den rejsendes eget ansvar, og er, medmindre andet er anført, ikke omfattet af prisen. Der henvises i øvrigt til pkt. 4 vedrørende den rejsendes generelle pligter.
2.2. Betaling
Rejsen kan betales på vores hjemmeside med Dankort, Visa, Maestro, Visa Electron eller Mastercard. Der er ingen fortrydelsesret på indbetalingsformen. Det vil sige, når vi har modtaget indbetaling, kan den ikke ændres til en anden betalingsform.
For rejser under DKK 20.000 udgør depositum DKK 3.000 pr. rejsende medmindre andet fremgår af fakturaen.
For rejser mellem DKK 20.000 – DKK 40.000 udgør depositum DKK 5.000 pr. rejsende medmindre andet fremgår af fakturaen.
For rejser for mere end DKK 40.000 udgør depositum DKK 10.000 pr. rejsende medmindre andet fremgår af fakturaen.
For individuelle rejser udgør depositum DKK 10.000 pr. rejsende uanset rejsens pris medmindre andet fremgår af fakturaen. Ved individuelle rejser kan det i nogen tilfælde være nødvendigt at aftale depositummets størrelse individuelt.
Betaling af restbeløbet skal være rejsearrangøren i hænde senest 60 dage før afrejse medmindre andet fremgår af fakturaen.
Ved indtegning af en rejse senere end 60 dage før afrejsedag opkræves hele rejsens pris på bestillingstidspunktet.
Misligholder den rejsende sin del af aftalen for så vidt angår betaling, har rejsearrangøren ret til at annullere aftalen. I sådanne tilfælde har rejsearrangøren ret til betaling af det beløb, som den rejsende ville miste efter reglerne i afsnit 6.2., såfremt denne afbestilte rejsen på dagen for den manglende betaling.
Ved booking af en rejse oplyser du din mailadresse. Påmindelser vedrørende betaling og øvrige information vedrørende din rejse fremsendes til denne mailadresse. Det er muligt at vælge også at få påmindelser om betaling og øvrige information på SMS.
3. Afbestillings- og rejseforsikring
Rejsearrangøren giver inden aftaleindgåelsen den rejsende oplysninger om muligheden for eller forpligtelsen til at tegne en forsikring, der dækker den rejsendes udgifter ved opsigelsen af aftalen (afbestillingsforsikring) eller udgifterne til hjemtransport mv. i tilfælde af ulykke, sygdom eller død (rejseforsikring) samt vilkårene for disse forsikringer.
Den rejsende kan læse mere om afbestillingsforsikring her - https://www.topas.dk/gouda-afbestillingsforsikring/
Vedrørende rejseforsikring
Det er en betingelse for at rejse med Topas på alle rejser uden for EU/EØS, at den rejsende har en gyldig rejseforsikring. Rejseforsikringen skal som minimum dække eventuelle hospitalsophold, lægebehandling og hjemtransport til hjemlandet i tilfælde af sygdom eller ulykke.
Ved rejser i EU samt Norge, Island, Liechtenstein og Schweiz, kan du bruge det blå EU-sygesikringskort. Det blå EU-sygesikringskort giver dig ret til samme behandling, som borgerne i det land, du rejser i. Skal landets egne borgere betale for et lægebesøg eller en hospitalsindlæggelse, vil du som rejsende skulle betale tilsvarende. Udgifter til hjemtransport dækkes ikke af det blå EU-sygesikringskort.
Vi anbefaler derfor, at du tegner en rejseforsikring, hvor du kan opnå en bedre dækning end det blå EU-sygesikringskort.
Den rejsende kan læse mere om rejseforsikring her - https://www.topas.dk/rejseforsikring/
Bemærk, at hvis du bestiller en Gouda forsikring gennem Topas, så har vi lavet en specialaftale med Gouda der betyder, at Gouda vil dække enhver skade, som måtte opstå ved udførelse af en af de aktiviteter, der bliver afviklet i forbindelse med din rejse med Topas. Det er uanset, om Gouda ellers normalt anser aktiviteten som ekstrem/farlig sport, hvilket normalt vil kræve en tillægsforsikring. Gouda dækker modsat mange andre forsikringsselskaber skader, der måtte opstå over 4.000 moh.
Er du fyldt 70 år på afrejsedagen, skal du have forhåndsgodkendelse hos Gouda for at din forsikring er gældende. Kravet gælder kun for rejser til lande uden for EU/EØS-lande.
Andre regler kan være gældende hos andre forsikringsselskaber.
Oplysninger om rejseforsikring, herunder forsikringstype, forsikringsselskab, nødtelefonnummer og policenummer, skal indtastes på ”Min Topas rejse”. Oplysningerne vil udelukkende blive brugt af Topas og vores turledere i tilfælde af sygdom ude på destinationen.
Ønsker den rejsende at tegne en afbestillingsforsikring eller en rejseforsikring hos Gouda, skal den rejsende meddele rejsearrangøren dette senest samme dag, som der indbetales depositum.
Rejsearrangøren modtager kommission fra forsikringsselskabet i forbindelse med deres salg af afbestillings- og rejseforsikringerne.
4. Den rejsendes generelle pligter
4.1. Pas, visum og sundhedsmæssige formaliteter (bl.a. vaccinationer)
Den rejsende skal være i besiddelse af et gyldigt pas med to blanke sider samt minimum seks måneders gyldighed ved rejsens afslutning og de for rejsens gennemførelse nødvendige dokumenter, herunder visa og bevis for påkrævede vaccinationer.
Pas og visumkrav fremgår af rejsens turbeskrivelse. Det kan tage op til 60 dage at opnå visum. Eventuelle sundhedsmæssige formaliteter i kraft af vaccinationskrav eller lignende samt øvrige dokumenter og forhold, der er nødvendig for rejsens gennemførelse, fremgår ligeledes af rejsens turbeskrivelse.
Ved individuelle rejser oplyser vi ved indgåelse af aftalen den rejsende om pas og visumkrav, herunder oplysninger om den forventede anskaffelsestid for at opnå visum.
Rejsearrangøren oplyser desuden om eventuelle sundhedsmæssige formaliteter i kraft af vaccinationskrav eller lignende samt øvrige dokumenter og forhold, der er nødvendige for rejsens gennemførelse.
For visse lande gælder der særlige regler for ind- og udrejse. Hvis dette er tilfældet, vil det fremgå af turbeskrivelsen. Forlænger den rejsende sit ophold eller på anden vis ændre sin rejse i forhold til det angivne kan andre regler være gældende. Den rejsende kan kontakte rejsearrangøren for yderligere information om disse regler.
Rejsearrangørens oplysninger om pas og visumkrav til den rejsende tager udgangspunkt i reglerne for danske statsborgere. Har den rejsende ikke dansk pas eller har denne dobbelt statsborgerskab, skal den rejsende gøre rejsearrangøren opmærksom herpå, således at den rejsende kan få den korrekte rådgivning og vejledning, herunder henvisning til de relevante myndigheder. Se i denne sammenhæng blandt andet www.um.dk og www.ssi.dk.
4.2. Krav til den rejsende
Topas tilbyder rejser med aktivt indhold. Vores rejseudbud forudsætter derfor som udgangspunkt, at den rejsende er selvhjulpen, herunder almindeligt gående, kan komme ubesværet ind og ud af transportmidler, bære egen bagage samt klare trapper.
Hertil kommer, at det forudsættes, at den rejsende har læst og forstået vores gradueringssystem, der kategoriserer sværhedsgraden af vores rejser, således at den rejse, der købes, er indenfor den rejsendes fysiske formåen. Du kan læse mere herom her - https://www.topas.dk/svaerhedsgrad/.
Ved grupperejser fremgår sværhedsgraden af rejsens turbeskrivelse.
Ved individuelle rejser tilpasses rejsens sværhedsgrad den enkelte rejsende i samarbejde med vores rejserådgivere.
Den rejsende kan desuden før aftalens indgåelse anmode rejsearrangøren om at give præcise oplysninger om rejsens egnethed i forhold til den rejsendes behov. Det er forudsætning for en sådan anmodning, at den rejsende giver rejsearrangøren alle nødvendige og relevante oplysninger om den rejsendes behov.
4.3. Navne på rejsedokumenter
Den rejsende er ansvarlig for, at de navne, der fremgår af dennes rejsedokumenter og bookinger, er identiske med det fulde navn, der fremgår af den rejsendes pas. Bliver den rejsende opmærksom på uoverensstemmelser mellem rejsedokumenter og pas, skal den rejsende straks meddele dette til rejsearrangøren, som vil forsøge at korrigere fejlen. Beror uoverensstemmelsen på den rejsendes forhold, vil udgifter forbundet hermed afholdes af denne. Hvis ændringer ikke er muligt, kan den rejsende ikke holde rejsearrangøren ansvarlig.
4.4. Rettidigt fremmøde
I de tilfælde hvor den rejsende ikke kan nå rettidigt frem til den bestilte rejseydelse, skal den rejsende rette henvendelse til den pågældende leverandør samt rejsearrangøren og oplyse om det senere fremmøde. Udenfor almindelige kontortid kan rejsearrangøren kontaktes via vagttelefonnummeret.
Hvis den rejsende ikke opnår en tilfredsstillende løsning med leverandøren, skal den rejsende kontakte rejsearrangøren. Ved den rejsendes manglende henvendelse til henholdsvis leverandøren og/eller rejsearrangøren vil reservationen blive annulleret af leverandøren, og den rejsende vil ikke kunne benytte reservationen eller få betalingen for den refunderet.
Såfremt flybilletter er en del af pakkerejsen, skal disse benyttes i den korrekte rækkefølge. Hvis den rejsende ikke anvender flybilletterne i den korrekte rækkefølge, vil luftfartsselskabet annullere de resterende flystrækninger. Den rejsende kan derfor ikke kun anvende enkelte strækninger af en flyrejse. F.eks. kan den rejsende ikke kun benytte sig af en hjemrejse.
Den rejsende skal have afsluttet et eventuelt check in i overensstemmelse med de i rejseplanen eller ved anden tydelig anvisning oplyste tidspunkter og steder for seneste check in på ud- og hjemrejsen. Den rejsende er ansvarlig for at gøre opmærksom på sig selv i check in-køen, hvis den rejsende må forudse, at denne ikke kan nå at have afsluttet check in inden for de oplyste tidspunkter.
Den rejsende skal holde sig underrettet om hjemrejsetidspunkter ved i god tid inden hjemrejse at orientere sig om, hvorvidt der er blevet foretaget eller annonceret ændringer af det hjemrejsetidspunkt, der er angivet i rejsedokumenterne. Meddelelse om sådanne ændringer vil blive oplyst den rejsende individuelt eller ved opslag på et på forhånd aftalt sted af enten rejsearrangøren, repræsentanter for denne eller rejsearrangørens underleverandører.
Den rejsende skal løbende holde sig opdateret om afgangssteder og –tider for de inkluderede transportmidler. Dette kan f.eks. ske ved straks efter ankomst til en lufthavn at holde øje med oversigtsskærme og kontakte lufthavnspersonalet ved tvivl om, hvilke terminaler eller gates flyet afgår fra. Terminal- og gateændringer sker ofte, og er uden for rejsearrangørens kontrol. Den rejsende kan i sådanne situationer ikke gøre krav gældende overfor rejsearrangøren.
4.5. Ordensbestemmelser
Den rejsende skal rette sig efter de ordensbestemmelser, der gælder for alle pakkerejsens underleverandører som f.eks. hoteller, lufthavne, transportmidler etc.
Den rejsende skal optræde således, at medrejsende ikke føler sig generet. I grove eller gentagne tilfælde kan en upassende optræden føre til, at den rejsende af rejsearrangøren eller dennes repræsentanter bortvises fra den videre deltagelse i rejsen. I sådanne tilfælde er den rejsende ansvarlig for egen hjemtransport og udgifter som følge heraf. Den rejsende er i tilfælde af bortvisning ikke berettiget til at modtage nogen form for tilbagebetaling af pakkerejsens pris.
Rejsearrangøren er ikke ansvarlig overfor offentlig myndighedsudøvelse herunder men ikke begrænset til politiets indgreb/handling over for den rejsende i forbindelse med den rejsendes upassende adfærd. Den rejsende er i sådanne situationer selv ansvarlig for de udgifter, som den rejsende eventuelt vil blive påført, ligesom den rejsende ikke kan gøre krav gældende overfor rejsearrangøren og vil heller ikke være berettiget til tilbagebetaling af pakkerejsens pris.
4.6. Manglende efterlevelse
Overholder den rejsende ikke kravene til pas, visa, sundhedsmæssige formaliteter, øvrige påkrævede dokumenter, angivelse af korrekt navn på rejsedokumenterne samt gennemgang heraf, reglerne om rettidigt fremmøde samt ordensbestemmelserne, kan den rejsende ikke gøre krav gældende hverken mod rejsearrangøren, formidleren eller underleverandøren til pakkerejsen for de følgevirkninger, mangler, gener eller tab, som den manglende efterlevelse af den rejsendes generelle pligter medfører.
5.Ændringer af den indgåede aftale
5.1. Overdragelse af pakkerejsen
Den rejsende kan overdrage rejsen til en anden person mod et ekspeditionsgebyr på DKK 1.000 samt eventuelle omkostninger, rejsearrangøren måtte blive pålagt af pakkerejsens underleverandører som følge af overdragelsen. Meddelelse om overdragelse skal gives til rejsearrangøren på et varigt medium senest 7 dage inden rejsens påbegyndelse. Meddelelse efter dette tidspunkt medfører, at den rejsende mister retten til at overdrage pakkerejsen.
Overdragelse kan alene ske, hvis den person, til hvem pakkerejsen overdrages, opfylder de af rejsearrangøren, ved aftalens indgåelse, anførte nødvendige betingelser og krav for gennemførelse af rejsen, herunder pas, visa og sundhedsmæssige krav.
Adgangen til at overdrage pakkerejsen kan helt eller delvist begrænses af rejsearrangøren, såfremt overdragelsen ikke er mulig som følge af underleverandørens vilkår. Begrænsninger i overdragelsesadgangen vil altid fremgå tydeligt af den rejsendes rejsedokumenter.
I den forbindelse henledes den rejsendes opmærksomhed på, at langt de fleste flybilletter, der indgår i pakkerejser, ikke kan ændres eller refunderes, når de først er bestilt (”non refundable”-billetter).
Det vil fremgå af den rejsendes rejsedokumenter, hvis flybilletten eller de øvrige rejseydelser ikke kan ændres eller refunderes. Indeholder pakkerejsen sådanne rejseydelser, vil prisen for de rejseydelser, der er pålagt de nævnte restriktioner gå tabt, såfremt en rejse ønskes ændret efter bestilling.
Overdrageren af pakkerejsen og den person, til hvem pakkerejsen er overdraget, hæfter solidarisk for betaling af eventuelle udestående beløb og omkostninger som følge af overdragelsen.
5.2. Prisændringer
Rejsearrangøren kan efter aftalens indgåelse foretage ændringer i den aftalte pris for pakkerejsen, såfremt der sker ændringer i:
- prisen for befordring af passagerer som følge af udgifter til brændstof eller andre energikilder,
- skatter, afgifter eller gebyrer for pakkerejsens rejseydelser, som er pålagt af en tredjemand, der ikke er direkte involveret i leveringen af pakkerejsen,
- valutakurser, som er af betydning for pakkerejsen.
Beregningen af disse ændringer foretages efter nedenstående regneeksempler:
Aftalt pris | Ændring | Beregning | Ny pris |
---|---|---|---|
3000 DKK Heraf brændstoftillæg: 200 DKK |
Stigning i brændstoftillæg: 50 DKK Samme fald i brændstoftillæg |
200 DKK + 50 DKK 200 DKK – 50 DKK |
3050 DKK 2950 DKK |
3000 DKK Heraf skatter og afgifter: 500 DKK |
Stigning i skatter og afgifter: 100 DKK Samme fald i skatter og afgifter |
500 DKK + 100 DKK 500 – 100 DKK |
3100 DKK 2900 DKK |
3000 DKK Afregnet til valutakurs 3.00 |
Kursændring: 3.0 til 3.1 3,0 til 2.9 |
(3000 DKK / 3.00) * 3.1 (3000 DKK / 3.00) * 2.9 |
3100 DKK 2900 DKK |
Ved ændringer i rejsens pris underretter rejsearrangøren den rejsende om prisforhøjelser og prisnedsættelser. Underretningen skal ske på et varigt medium og senest 20 dage før afrejse. Prisen kan max. forhøjes med 8% af pakkerejsens pris. Hvis forhøjelsen er mere end 8 % af pakkerejsens pris, vil den rejsende være berettiget til at hæve aftalen.
Ved prisfald som følge af ændringer i ovenstående forhold har den rejsende ret til en prisnedsættelse, der svarer til det prisfald, som ændringerne medfører. Rejsearrangøren har i den forbindelse ret til at fradrage omkostninger forbundet med tilbagebetalingen til den rejsende.
5.3. Den rejsendes ændringer af pakkerejsen
Såfremt den rejsende ønsker at foretage ændringer i pakkerejsen, skal denne kontakte rejsearrangøren hurtigst muligt. Hvis det er muligt for rejsearrangøren at ændre pakkerejsen, skal den rejsende afholde de ekstraudgifter, som ændringerne medfører. Rejsearrangøren er ikke forpligtet til at foretage ændringer i pakkerejsen.
Såfremt den rejsende ønsker at foretage ændringer, som rejsebureauet ikke kan opfylde i den eksisterende aftale, vil ændringen, hvis den rejsende fastholder ønsket om at få ændret pakkerejsen, anses som en afbestilling af pakkerejsen, jf. afsnit 6.2, og en ny bestilling.
Vedrørende vores grupperejser
5.4. Navneændring
Ønsker den rejsende at foretage en nævneændring, kan en sådan ændring foretages, forudsat at rejsearrangøren bekræfter at en sådan ændring er mulig, mod et ekspeditionsgebyr på DKK 1.000 pr. ændring samt eventuelle omkostninger, rejsearrangøren måtte blive pålagt af pakkerejsens underleverandører som følge af heraf.
5.5. Ombooking af tur
Eventuelle prisforskelle i prisen på købstidspunktet opkræves eller refunderes til den rejsende. Anmodning om ombooking skal gives til Topas senest 90 dage inden rejsen påbegyndelse. Bemærk, at en eventuel afbestillingsforsikring vil være tabt og skal købes på ny senest samtidig med betaling af den nye rejses pris.
Vedrørende vores individuelle rejser
5.6. Rejsearrangørens ændringer af pakkerejsen inden pakkerejsens påbegyndelse.
5.6.1. Uvæsentlige ændringer.
Rejsearrangøren er inden pakkerejsens påbegyndelse berettiget til ansvarsfrit at foretage uvæsentlige ændringer i pakkerejsen uden den rejsendes samtykke. Den rejsende er forpligtet til at acceptere sådanne ændringer, hvis rejsearrangøren inden pakkerejsens påbegyndelse og uden unødig forsinkelse klart og tydeligt oplyser den rejsende om de pågældende ændringer.
5.6.2. Andre ændringer.
Hvis rejsearrangøren inden pakkerejsens påbegyndelse enten;
- foretager væsentlige ændringer i pakkerejsen,
- eller ikke kan levere bestemte ydelser, som den rejsende har anmodet om og som rejsearrangøren har accepteret at levere,
- eller hæver prisen på rejsen med mere end 8%
- den rejsende kan hæve aftalen og få refunderet de beløb, der er indbetalt i henhold til rejsen,
- eller hvis rejsearrangøren tilbyder det, kan den rejsende deltage i en erstatningsrejse.
Rejsearrangøren fastsætter i sin henvendelse en rimelig frist for, hvornår den rejsende skal informere om sin beslutning, og oplyser desuden om, at konsekvensen af ikke at overholde denne frist indebærer, at den rejsende anses for at have accepteret ændringer omfattet af 5.6.2.
Den rejsende kan i visse situationer have ret til erstatning, hvis der er lidt et økonomisk tab som følge af ovenstående væsentlige ændringer, medmindre årsagen hertil beror på uundgåelige og ekstraordinære omstændigheder.
Bemærk: På grund af vejrforhold hænder det, at der opstår forsinkelser eller ændringer i fly og skibsafgange. I tilfælde, hvor rejsen forlænges på grund af transportforsinkelser, dækker rejsearrangøren ikke eventuelle ekstraomkostninger, herunder også tabt arbejdsfortjeneste, som følge heraf. Vi anbefaler derfor, at den rejsende tegner en rejseforsikring, der dækker mod forsinket fremmøde.
6. Aftalens ophør
6.1. Fortrydelsesret
For køb af pakkerejser gælder der ingen fortrydelsesret, jf. forbrugeraftalelovens § 18, stk. 2, nr. 1 samt § 7 stk. 2 nr. 5, der undtager personbefordring fra forbrugeraftalelovens anvendelsesområde.
6.2. Afbestilling af pakkerejsen
6.2.1. Normale afbestillingsvilkår
Den rejsende kan afbestille pakkerejsen inden pakkerejsens begyndelse efter nedenstående standardiserede afbestillingsvilkår:
- Ved afbestilling senest 60 dage før afrejsedagen tilbagebetaler rejsearrangøren den rejsende det erlagte beløb med fradrag af et gebyr, svarende til det indbetalte depositum samt eventuelt afbestillingsforsikring, rejseforsikring og øvrige gebyrer.
- Sker afbestilling senere end 60 dage før afrejsedagen og senest 45 dage før det i rejsedokumenterne anførte afgangstidspunkt, har rejsearrangøren ret til at beregne sig 50% af rejsens totale pris.
- Sker afbestilling senere end 45 dage før afrejsen, har rejsearrangøren ret til at beregne sig 100% af rejsens totale pris for rejsen i afbestillingsgebyr.
6.2.2. Afbestilling i tilfælde af krigshandlinger mv.
Den rejsende kan uden at betale gebyr afbestille en pakkerejse inden pakkerejsens begyndelse, hvis der på rejsedestinationen eller i umiddelbar nærhed heraf indtræffer uundgåelige og ekstraordinære omstændigheder, som væsentligt berører leveringen af pakkerejsen eller befordringen af passagerer til destinationen.
For at den rejsende kan afbestille uden at betale gebyr skal de pågældende uundgåelige og ekstraordinære omstændigheder ud fra en objektiv vurdering gøre det umuligt at rejse sikkert til destinationen f.eks. på baggrund af vejledning eller udtalelser fra Udenrigsministeriet, sundhedsmyndighederne mv. Se www.um.dk og www.ssi.dk.
Den rejsende har i tilfælde af gebyrfri afbestilling ret til fuld refundering af rejsens pris, men har ikke ret til yderligere kompensation fra rejsearrangøren.
Den gebyrfrie afbestillingsret gælder imidlertid ikke, hvis kunden ved aftalens indgåelse kendte eller burde kende den pågældende begivenhed, eller begivenheden i øvrigt var almindelig kendt
Kan den rejsende ikke afbestille gebyrfrit i henhold til ovenstående, gælder de almindelige afbestillingsregler, jf. afsnit 6.2.1.
For rundrejser gælder, at den rejsende alene har ret til at afbestille den del af pakkerejsen, der foregår i det frarådede område. Hvis denne del af pakkerejsen udgør en væsentlig del af pakkerejsen, har den rejsende imidlertid ret til helt at afbestille rejsen.
6.2.3. Tidspunkt for tilbagebetaling og beregning af afbestillingsgebyr.
Tilbagebetaling af beløb efter pkt. 6.2.1 og 6.2.2 skal ske senest 14 dage efter den rejsendes afbestilling af pakkerejsen. Er betalingen foretaget med et betalingskort, vil beløbet som udgangspunkt blive tilbagebetalt til samme betalingskort.
6.3. Rejsearrangørens opsigelse
6.3.1. Opsigelse på grund af manglende tilslutning
Vi forbeholder os ret til at opsige aftalen om en rejse, hvor belægningsprocenten til den pågældende rejse, er lavere end 60% senest 30 dage inden afrejse.
Hvis det nødvendige antal deltagere ikke opnås inden det angivne tidspunkt, kan rejsearrangøren ansvarsfrit opsige aftalen om pakkerejsen. Rejsearrangøren underretter den rejsende om opsigelsen af aftalen inden den i aftalen anførte frist, dog ikke senere end
- 20 dage inden pakkerejsens begyndelse, hvis rejsens varighed er over seks dage,
- 7 dage inden pakkerejsens begyndelse, hvis rejsens varighed er mellem to og seks dage, eller
- 48 timer inden pakkerejsens begyndelse, hvis rejsens varighed er under to dage.
6.3.2. Opsigelse på grund uundgåelige og ekstraordinære omstændigheder
Rejsearrangøren kan desuden ansvarsfrit opsige aftalen om en pakkerejse, hvis rejsearrangøren er forhindret i at opfylde aftalen på grund af uundgåelige og ekstraordinære omstændigheder, og rejsearrangøren underretter den rejsende om opsigelsen af aftalen uden unødig forsinkelse og inden pakkerejsens begyndelse.
Den rejsende får i ovenstående opsigelsessituationer de til rejsen indbetalte beløb refunderet senest 14 dage efter opsigelsen, og den rejsende vil ikke have krav på erstatning.
7. Mangler og reklamation
Konstateres en mangel efter rejsens begyndelse - undervejs eller på rejsemålet - skal den rejsende straks efter konstateringen reklamere over manglen til rejsearrangøren, dennes repræsentant på rejsemålet eller til den underleverandør, som manglen angår.
Hvis rejsearrangørens repræsentant eller underleverandør ikke kan eller vil afhjælpe eller ikke efter den rejsendes opfattelse afhjælper tilfredsstillende, skal den rejsende reklamere direkte over for arrangøren.
Den rejsende skal sikre sig, at reklamationen bliver noteret af rejsearrangørens repræsentanter og/eller underleverandører på stedet – f.eks. gennem en notits i en hotelbog eller i anden skriftlig form. Herudover bør den rejsende sørge for at få udleveret en kvittering for reklamationen.
Undlader den rejsende at reklamere som beskrevet ovenfor, vil det have konsekvenser for den rejsendes ret til efterfølgende at påberåbe manglen og for opnåelsen af kompensation.
Topas A/S kontakt information:
Telefon: (+45) 86 89 36 22 (kontortid: mandag til fredag, kl. 9.00-16.00)
Bemærk! Har du brug for at akut hjælp udenfor kontorets åbningstid, ringer du fortsat på ovenstående nummer. Du vil her blive henvist til vagttelefon nummeret, hvor du altid kan komme i kontakt med os.
Mailadresse: info@topas.dk
8. Begrænsninger i rejsearrangørens erstatningsansvar
Luftfartsselskaberne har det direkte ansvar for transportens korrekte gennemførelse efter Warszawa og Montreal konventionerne, EU Forordning 889/2002 og 261/2004 samt Luftfartsloven.
Rejsearrangøren begrænser sit ansvar til de på enhver tid gældende beløbsgrænser, der fremgår af Warszawa og Montreal konventionerne (luftbefordring), Athen konventionen og EU forordning 392/2009 (befordring til søs) og COTIF konventionen og EU forordning 1371/2007 (jernbanebefordring). Rejsearrangørens erstatningsansvar kan derfor ikke overstige det beløb, som gælder for de transportører, der har det direkte ansvar for befordringen.
Den gældende SDR kurs (XDR) findes på www.nationalbanken.dk
Begrænsningerne på den maksimale erstatning efter Warszawa og Montreal konventionerne er sat til:
- Ved passagerers død eller tilskadekomst: 128.821 SDR – såfremt luftfartsselskabet kan godtgøre, at det ikke har handlet uagtsomt eller optrådt ukorrekt, eller såfremt hændelsen skyldes tredjemands uagtsomme eller ukorrekte opførsel
- Ved skader der skyldes forsinkelse af persontransport: 5.346 SDR
- Ved ødelæggelse, bortkomst, beskadigelse eller forsinkelse af bagage: 1.288 SDR
- Ved passagerers død eller tilskadekomst: 250.000 SDR til 400.000 SDR – alt efter tilskadekomstens årsag samt transportørens udviste skyld
- Ved ødelæggelse, bortkomst eller beskadigelse af håndbagage: 2.250 SDR
- Ved ødelæggelse, bortkomst eller beskadigelse af køretøjer, herunder bagage i eller på køretøjet: 12.700 SDR – transportøren er kun ansvarlig for skade forvoldt på grund af fejl fra dennes side
- Ved ødelæggelse, bortkomst eller beskadigelse af anden bagage end håndbagage og køretøjer: 3.375 SDR
Begrænsningerne på den maksimale erstatning efter COTIF konventionen og EU forordning 1371/2007 er sat til:
- Ved passagerers død og tilskadekomst: 175.000 SDR
- Ved tab af eller skade på genstande: 1.400 SDR
- Ved helt eller delvist tab af et køretøj: 8.000 SDR
- Ved skade på genstande efterladt i køretøjet: 1.400 SDR – transportøren er kun ansvarlig for skade forvoldt på grund af fejl fra dennes side
Hvis ansvaret for transportøren ikke er begrænset i anden EU-lovgivning eller internationale konventioner, begrænser rejsearrangøren sit ansvar til tre gange pakkerejsens samlede pris.
9. Fremsættelse af krav efter rejsens afslutning
Krav om erstatning og/eller forholdsmæssigt afslag i rejsens pris - som følge af mangler, der er blevet reklameret korrekt over, og som ikke er blevet afhjulpet af rejsearrangøren - skal inden rimelig tid efter rejsens afslutning fremsættes over for rejsearrangøren. I modsat fald mister den rejsende retten til at gøre krav mod rejsearrangøren gældende.
Den rejsende kan klage på mail info@topas.dk til Topas A/S, Bakkelyvej 2, 8680 Ry.
10. Adgang til modregning ved udbetaling af erstatning og/eller kompensation
Den rejsende skal ved fremsendelsen af sin reklamation til rejsearrangøren oplyse, om den rejsende også har søgt om erstatning eller kompensation fra transportøren på grundlag af EU-forordninger om passagerrettigheder og erstatningsansvar ved passagertransport og efter de internationale konventioner, der også regulerer dette forhold.
Såfremt den rejsende har modtaget erstatning og/eller kompensation fra transportøren, har rejsearrangøren ret til at modregne erstatning og/eller kompensation efter lov om pakkerejser og sammensatte rejsearrangementer i den erstatning og/eller kompensation, som den rejsende har modtaget fra transportøren.
11. Værneting og lovvalg
Kan enighed om et erstatningskrav og/eller –beløb mv. ikke opnås ved klage til rejsearrangøren eller formidleren, kan den rejsende indbringe klagen for Pakkerejse-Ankenævnet, Haldor Topsøes Allé 1, st. bygning 91. 2800, Kgs. Lyngby
Pakkerejse- ankenævnets hjemmeside er www.pakkerejseankenaevnet.dk.
Klager til Pakkerejse-Ankenævnet kan også indgives via den europæiske platform for online tvistløsning på http://ec.europa.eu/consumers/odr/. Rejsearrangørens e-mailadresse er til brug herfor info@topas.dk.
Rejsearrangøren er - som følge af medlemskab af REJS – Travel Industry Denmark forpligtet til at opfylde kendelser fra Pakkerejse-Ankenævnet, medmindre foreningens bestyrelse giver dispensation fra dette krav, fordi kendelsen ønskes indbragt for en dansk domstol, jf. foreningens vedtægter.
Alle tvister og uoverensstemmelser der måtte opstå eller udspringe af en given aftales tilblivelse og/eller opfyldelse, og som ikke kan løses mellem parterne alene eller ved Pakkerejse-Ankenævnet, skal, hvis parterne ønsker at indbringe sagen, anlægges ved de danske nationale domstole til endelig afgørelse, og vil være underlagt dansk ret, medmindre andet følger af Rfor. 1215/2012 samt Rom-konventionen af 1980.
12. Garanti i Rejsegarantifonden
Rejsearrangøren har i tilfælde af dennes konkurs stillet garanti for refusion af den rejsendes betalinger hos:
Rejsegarantifonden, Haldor Topsøes Allé 1, st. bygning 91. 2800, Kgs. Lyngby.
Topas A/S har medlemsnummer 899.