NYHED

Italien

Cykelferie i det klassiske Toscana

Fællesrejse

Oplev det nordlige Toscanas bjerge, dale og landsbyer på elcykel gennem grønne landskaber med vinmarker, historiske seværdigheder og stemningsfulde stop undervejs.

Rejsen kort Dagsprogram Praktisk info Pakkeliste

Rejsen kort

Et af de bedst kendte områder i Italien er Toscana. I den nordlige del finder vi for foden af Appeninerne middelalderbyen Lucca, placeret i det flade område ved mundingen af Serchiodalen. Cykelruterne er koncentreret langs dalen med floden i bunden og med e-bikes kan vi komme vidt omkring.

Med Lucca som centrum blev hele området utroligt velhavende op gennem renæssancen og vi oplever byen med dens imponerende intakte bymur og de smalle gader der emmer af historie. På dalens bjergsider gror alt hvad man skal bruge og i det venlige grønne landskab dyrkes vin, oliven og grøntsager, som er at finde i de enkle og velsmagende retter på de små restauranter i landsbyerne.

På elcyklerne når vi højt op i bjergene og dybt ind i dalene, hvor naturen har fået overtaget og kastanjetræerne giver os skygge på de solrige dage. Kort sagt en natur- og kulturoplevelse, hvor vi på de fleste dage er ene om at udforske hjørnerne af Toscana.

Glæd dig til

  • Et tæt netværk af små bjergveje og fredelige dalstrøg i det nordlige Toscana
  • Lucca – en af Italiens bedst bevarede renæssancebyer med intakt bymur og smalle gader
  • Cykling gennem vinmarker, olivenlunde og kastanjeskove i det grønne Serchiodalen
  • Besøg i historiske bjerglandsbyer som Montefegatesi og Tereglio med udsigt og atmosfære
  • Frokoster på lokale trattoriaer med simple og velsmagende toscanske retter
  • Rundtur blandt imponerende villaer og haver fra Luccas storhedstid
  • Overnatning på hyggeligt hotel i rolige omgivelser tæt på floden og bjergene

Program

Dag 1. Ankomst til Toscana
Vi flyver til Pisa og kører med bus til vores hotel i rolige omgivelser ved floden Serchio. Her venter cyklerne og første introduktion.

Dag 2. Cykling til bjerglandsbyer og Dante-udsigt
Første cykeldag går gennem kastanjeskove og små bjergbyer som Vitiana og Montefegatesi. Vi nyder udsigter og lokale pauser undervejs.

Dag 3. Villaer og vinmarker nord for Lucca
Vi cykler ad Via delle Ville og oplever imponerende renæssancevillaer og haver. Frokost i landsbyen San Pancrazio og retur gennem det klassiske Toscana.

Dag 4. Op i bjergene til Foce al Lago og Monte Coronato
En længere opstigning fører os til bjergpas og panoramaudsigter. Mulighed for kort vandretur til toppen. Nedkørsel og frokost i San Cassiano.

Dag 5. Cykeltur til Lucca
Vi følger floden til Lucca og cykler på den imponerende bymur. Tid til at udforske den historiske bymidte før vi vender tilbage til hotellet.

Dag 6. Den store rundtur over bjergene
Vi krydser to dale og passerer små landsbyer og gamle papirfabrikker. Frokost i bjergene og lang nedkørsel tilbage gennem Matraia.

Dag 7. Vin og udsigter ved Montecarlo
Sidste cykeldag går gennem vinmarker og til den historiske by Montecarlo. Frokost og vinsmagning på lokal vingård før vi vender hjemad.

Dag 8. Hjemrejse
Efter en uge med oplevelser i sadlen går turen hjemad. Der er mulighed for at købe lokale specialiteter med hjem.

Gode råd til din cykelferie

Hvordan forbereder jeg mig bedst til cykelferien? Vi har samlet 5 nyttige tips og masser af information!

Prisen inkluderer

  • Grupperejse med Topas turleder, lokal guide og guidede cykelture
  • Flyrejse København – Pisa t/r
  • Al lokal bustransport
  • Alle overnatninger i delt dobbeltværelse
  • Måltider som beskrevet i dagsprogrammet
  • Leje af elcykel 
  • Mekanikerassistance og fuld cykelsupport
  • Bidrag til Rejsegarantifonden

Prisen inkluderer ikke

  • Lommepenge og udgifter til drikkevarer
  • Udgifter til ikke inkluderede måltider (beregn €15-30 pr. måltid)
  • Entré til museer og lignende
  • Evt. rejse- og afbestillingsforsikring
  • Tillæg for enkeltværelse DKK 2.200

Værd at bemærke når du skal på denne rejse!

Værd at bemærke, når du skal på denne rejse!
Rejsens maksimale deltagerantal: 20 personer.

Læs mere på fanen Praktisk info om bl.a.:

  • Sværhedsgraden på rejsen
  • Klimaet
  • Cyklerne

Dagsprogram

Inkluderede måltider er på de enkelte dage markeret med M (morgenmad), F (frokost), A (aftensmad). Er måltider ikke inkluderet, markeres disse med -.

Dag 1. Ankomst til Toscana

Vi flyver fra København direkte til Pisa og kører de ca. 1½ time til hotellet i Socciglia. Her indlogerer vi os og kan få det første kig på cyklerne. 

-/-/-

Dag 2. Bjerglandsbyerne for foden af Dolomitterne

Vi starter med at følge Serchiofloden opstrøms og passserer Ponte della Maddelena, den smukke middelalderbro, på venstre hånd. Efter et par km. kører vi ind i Fornoli, inden vi drejer ind i bjergene. Nu forsvinder næsten al trafik og vejen stiger jævnt langs vandløbet på venstre hånd. Vi krydser ved en gammel vandmølle og det markerer at opstigningen begynder for alvor. Vi har på afstand set det grønne tæppe der dækker bjergsiderne og det viser sig nu for en stor del at være kastanjetræer der giver os fin skygge.

Vores første delmål er den lille landsby Vitiana. Vi kan på cyklerne køre ind i byens smalle gader, der egentlig kun er beregnet til Toscanere og mulddyr. Vi drejer ad en af de gamle stier som leder ud af byen, støder til en lille grusvej og rammer den lille asfaltvej mod Tereglio. Vi bliver i samme højde på bjergkammen og kører med udsigt over dalen og fjerdedagens tur til Monte Coronato, igennem Tereglio, ad krogede gader omgivet af gamle stenhuse, små haver og med en fornemmelse af det oprindelige Toscana. Vi fortsætter 8 km. på den smalle asfaltvej og vælger vejen til højre ned til Ponte Gaio. Som navnet antyder er her en bro over vandløbet og et picnicområde. Vi vælger dog restauranten som ligger skyggefuldt ved vejen.

Efter frokosten går det opad mod vores næste mål, landsbyen Montefegatesi ca. 6 km længere fremme. Her stopper vi for kaffe og ikke mindst en lille tur rundt i byen, der efter sigende har inspireret middelalderdigteren Dante til værket Den guddommelige komedie. Man fortsætter til fods stejlt op gennem byen. Øverst i byen ved statuen dedikeret til Dante Alighieri, bliver man belønnet med en smuk udsigt over landskabet. Efter pausen går det nedad over de næste 8 km., gennem Monte di Villa landsbyen, inden vi når til Bagni di Lucca og kan tage hovedvejen tilbage til hotellet, måske med en kaffe eller is på vejen.

Dagens distance: 55 km. Ca. 1.000 hm. op og ned

M/-/-

Dag 3. Rundtur blandt villaerne i det klassiske Toscana

Vi starter ud fra hotellet og kører langs Sercciofloden i retning mod Lucca. Der er lidt trafik det første stykke, men det bliver helt anderledes når vi drejer fra i Ponte a Moriano og sætter kursen op i de grønne bakker ovenfor dalen. Snart er vi på Via della Ville, villaernes vej. Området her øst for Lucca er nærmest spækket med imposante villaer fra det 16, 17 og 18 årene, hvor stenrige Lucca købmænd og jordbesiddere helt åbenbart konkurrerede om at bygge den vildeste villa og det største haveanlæg. Vi kører ad den smukkeste lille asfaltvej, langs de høje mure der markerer de enorme haveanlæg på den anden side. Vi stopper ved smedejernsportene og får et kig til bl.a. Villa Quercia, Oliva og Mansi.

Halvvejs på ruten stopper vi ved Villa Reale og går ind i det nyligt restaurerede haveanlæg, der er enormt og med forskellige sektioner. Fra citrushaven og staldene møder man den nyrestaurerede villa, der rejser sig i 3 etager med udsigt over floddalen og bakkerne bagved. Efter denne smukke oplevelse begiver vi os videre ud i det klassiske toskanske landskab med cypresser langs vejene og små landsbyer spredt på bjergsiderne. Vi passerer gennem maleriske landsbyer og vender lige så stille næsen hjemad, med stop på vores frokostrestaurant ved San Pancrazio.

Efter pausen er vi nu så småt på vej tilbage mod floden og den mere befærdede vej. Vi laver et par små afstikkere for ikke at køre helt den samme vej som i morges. Efter knapt 60 km. er vi tilbage på hotellet og kan snuppe en forfriskning og fordøje dagens indtryk.

Dagens distance: 59 km. Ca. 880 hm. op og ned.

M/-/-

Dag 4. Bjergtur til Foce al Lago og Monte Coronato

Dagen starter på hotellet hvor vi kører mod vest langs floden. Vi kører ad den gamle vej til Bagno di Lucca, som er en gammel kur- og kasinoby. Her krydser vi floden og kommer snart ud på meget mindre befærdede, små bjergveje. Efter de første 5 km. i fladt terræn begynder opkørslen på ca. 20 km. Det lyder voldsomt, men takket være elmotoren der hjælper os, er det overkommeligt. Vi har derfor overskud til at nyde det grønne landskab og udsigten over dalen med Sercciofloden, der forsvinder under os.

Efterhånden åbner landskabet sig mere og mere og da vi passerer et lille pas, er her helt åbent og vi kan se de to bjerge Monte Coronato og Monte Prato Fiorito. Vi passerer igennem en lille kastanjeskov og drejer op ad en lille vej der skal bringe os det sidste stykke op til Foce al Lago. Asfalten bliver så småt afløst af grusvej og det er her at de robuste moutainbikes kommer til deres ret. De store hjul og brede dæk, gør at cyklen nærmest smyger sig over ujævnhederne. Snart er vi kommet om bagved de to bjerge og efter vi passerer en samling hytter slutter vejen lidt længere fremme. Vi parkerer cyklerne med udsigt til passet mellem de to bjerge og kan nu vælge at fortsætte til fods ca. 15 min. til toppen af Monte Coronato for at få den ultimative udsigt.

Tilbage på cyklerne går det nedad og igen er cyklerne i deres rette element og med de hydrauliske skivebremser klarer vi nedkørslen i sikker stil. Vi drejer nu skarpt til venstre og kører et par km. til San Cassiano, hvor frokosten venter på byens meget lokale restaurant. Vi får god mad og en lille siesta før vi fortsætter nedkørslen til floddalen og Bagni di Lucca. På vejen tilbage mod hotellet stopper vi ved Ponte della Maddelena også kaldet djævlebroen, som er en intakt middelalderbro der stadig bringer fodgængere til den modsatte bred. Udsigten kan også nydes fra baren hvor vi kan runde dagens tur af. Der er nu kun et par km. til hotellet.

Dagens distance: 50 km. Ca. 1.000 hm. op og ned.

M/-/-

Dag 5. . På cykel til Lucca

Vi starter med at krydse floden over broen i Borgo a Mozzano og kører nu et stykke på et par kilometer på den befærdede side af floden. Vi drejer nu af hovedvejen og kører ad en kombination af små grus- og asfaltveje langs floden. Vi krydser hovedvejen et par gange inden vejen fører os ud i de grønne bakker. Vi har lagt trafikken bag os for en stund og kører op og ned ad grus og asfaltveje frem til Ponte Moriano og mere befærdede veje.

Vi krydser floden og er nu på cykelstien, der fører os ad grusvej helt ind til Lucca og bymuren. Muren er 4 km. lang og er 20-30 meter bred, så vi kan køre nogle kilometer rundt på den, inden vi faktisk kan trække cyklerne gennem en sektion af gangene, som findes i selve volden. Nu befinder vi os pludselig udenfor det enorme bygningsværk og kan her se hvilken kæmpe opgave det har været at bygge muren som et uigennemtrængeligt forsvarsværk. Vi kører igen gennem en af portene og parkerer cyklerne inde i den gamle bydel. Det er efterhånden frokosttid og vi kan på egen hånd gå rundt i byen og finde et sted til frokost.

Lucca er i dag, som et historisk og kulturelt midtpunkt i det nordlige Toscana og byens udvikling kan aflæses på hver et gadehjørne. Byen har haft stor betydning allerede fra etruskerne grundlagde den første bebyggelse år 200 f.Kr., gennem romertiden og efterfølgende middelalder hvor byen skiftede hænder konstant og var skiftevis erobret/besat og selvstændig bystat. Byen blomstrede mellem 1100-1200 som førende republik under datidens silkehandel. Det mest markante er den fuldstændig bevarede bymur, som omkranser hele den gamle bydel. Muren er bevaret selvom byen for længe siden er udvidet langt udenfor murene og på den 20-30 brede mur kan vi på cykel får et blik ned i gaderne i den gamle bydel. Inde i byen finder man bygninger fra alle perioder og et væld af kirker, hvoraf nogle stammer helt tilbage fra 700-tallet. Nogle af pladserne er præget af arkitektur bygget under Napoleon, der erobrede byen i 1805 og regerede til 1814 via sin søster Elisa Bonaparte. Lucca fortsatte sin skiftende tilværelse gennem 1800 årene til Italiens samling i 1862 under Garibaldi.

Efter frokost og rundtur kører vi gennem en af byportene og finder tilbage på cykelstien. Vi følger nu højre side af floden ind i dalen, forbi Ponte a Moriano og de ca. 15 km. frem til hotellet i Socciglia.

Dagens distance: 65 km. Ca. 485 hm. op og ned.

M/-/-

Dag 6. Den store rundtur

Fra hotellet kører vi til højre og kører i den friske morgenluft de første 6 km. til Bagni de Lucca. Vi krydser floden et par gange undervejs og drejer fra centrum af byen op i bjergene mod vest. Starten på opstigningen er gennem hårnålesving der leder os op i det grønne landskab, hvor vi ind imellem finder skygge under de store træer. Snart flader vejen ud og udsigten åbner sig over det grønne tæppe af vegetation. Trafikken er meget begrænset og vi kan nyde stilheden og fuglesangen på den lille asfaltvej. Vi passerer kun et par landsbyer, hvor den sidste Boveglio markerer starten på nedkørslen mod Villa Basilica dalen, hvor vi har udsigt til en række af fabriksbygninger der ligger langs floden.

Vel nede i dalen kan vi nu se at det er papirfabrikker som både er i funktion og for en dels vedkommende ligger hen som ruiner. Det er genbrugspapir der fremstilles og i hele Serchiodalen er det en stor industri, der udnytter vandet i floden. Efter 3 km. i dalen finder vi en lille cafe, hvor vi styrker os på en espresso, inden dagens kraftudfoldelse der fører os 12 km. op og ud af dalen. Det er en vej næsten uden trafik og vi har masser af tid til at stoppe en gang imellem og kigge bagud over landskabet og bjergene der fortaber sig i horisonten.

På elcykel er det en behagelig affære og snart krydser vi passet med elmasterne, der markerer den forløsende nedkørsel til vores frokostrestaurant i Pizzorne. Det er et travlt sted med fremragende lokal menu og vi har god tid til at blive hængende lidt. Efter frokost fortsætter det heldigvis nedad, så man kan fordøje lidt på vej ned til Matraia, hvor vi støder til ”Villa” vejen og senere ruten langs floden hjem til hotellet ca. 15 km. væk.

Dagens distance: 55 km. Ca. 1.685 hm. op og ned.

M/-/-

Dag 7. Vinmarkerne ved Montecarlo

Vores tur går i dag mod Lucca og vi kører den første time ad kendte veje til Ponte Moriano og videre ad Via de Ville. Vi kører nu lidt længere ud i det relativt flade landskab og stiler mod dagens første stop, Montecarlo. Turens første lille stigning går ad grusvej op mod byen, hvor vi halvvejs holder ind under et enormt egetræ, som er et bevaret nationalt klenodie. Træet udstråler livskraft med grønt løv på alle de store grene på trods af sine 600 år.

Vel oppe i byen med fæstningen øverst er der tid til at stille cyklerne og gå en tur rundt i den historiske by og supplere med en kaffe. Vi nærmer os nu frokosttid og kører 1,5 km. ned til Fattoria Il Poggio, hvor der produceres vin. Vi har mulighed for en rundvisning, før vi sætter os i skyggen ved det lange bord og nyder en god frokost. Der er også tid til et besøg i butikken, hvor stedets egne produkter sælges. Dagens anden stigning er vejen retur til Montecarlo før det går nedad mod Serciodalen.

Det går så småt retur mod hotellet og vi kører gennem hyggelige små byer med sparsom trafik i kanten af industriområdet helt nede ved floden. Efterhånden er vi tilbage i Ponte Moriano, hvor vi kan tanke vand og eventuelt besøge det lokale gelateria (Is butik). Vi kører nu i roligt tempo de kendte 15 km. til hotellet for sidste gang. Vel fremme er en forfriskning en åbenlys mulighed og hvis man mangler at købe lidt godt med hjem, kan det anbefales at besøge vinudsalget 100 m. nede ad vejen.

Dagens distance: 66 km. Ca. 850 hm. op og ned.

M/-/-

Dag 8. Hjemrejse

Efter morgenmaden kører vi mod Pisa, hvor vi skal flyve hjem fra. 

M/-/-

Klik her for at komme retur til Rejsen kort

Praktisk info

Varighed og sværhedsgrad

8 dage — heraf 6 cykeldage, grad 3.

Cykelruterne ligger for hovedparten på ca. 55 kilometer med et par dage på ca. 65 km.

Forvent at cykle 4-6 timer dagligt. Der cykles primært på asfalt (90%), men også på strækninger med grus. For at få det fulde udbytte af turen er det vigtigt at have en god grundkondition.

Alle dage starter og slutter cykelruterne ved overnatningsstedet. 

På denne tur er der i dagsprogrammet angivet omtrentlige distancer for dagens cykelruter. Vær opmærksom på, at denne information alene skal opfattes som vejledende for turens sværhedsgrad. Vær også opmærksom på at eventuelle egne målinger af samme tur kan afvige fra vores afhængigt af anvendt udstyr og software. Desuden kan gruppens sammensætning, vejret og eventuelle ændringer i programmet betyde afvigelse fra det beskrevne i programmet.

KRAV TIL DELTAGERNE

På denne tur anvendes cykler med udvendige gear og håndbremser på henholdsvis for og baghjul. Af sikkerhedsmæssige hensyn på turen, forventer vi, at du inden afrejsen har tilegnet dig de nødvendige færdigheder, så du på turen er fuldt fortrolig med gearskifte, bremser og kan kontrollere din fart.

Hvad betyder sværhedsgraden?

Hvilken rejse passer bedst til mig? De fysiske krav til aktiviteterne på rejsen stiger i takt med sværhedsgraden. Bliv klogere her!

Aktiviteter

FULD SUPPORT

  • Vi tager hånd om al logistikken og skaber rammerne for det gode selskab i gruppen
  • Et professionelt team bestående af en turleder og en cykelansvarlig er med på hele turen – også ude på ruterne.
  • De sørger for tilpasning af cyklerne ved ankomsten til destinationen og er altid parat med en hjælpende hånd, hvis cyklen efterfølgende skal justeres, smøres eller repareres.
  • Vi oplever yderst sjældent punkteringer eller problemer med cyklerne ude på ruten. Alligevel er de fleste af cyklerne udstyret med lappegrej, dækjern og en ekstra slange. Teamet er altid i telefonisk kontakt og hjælper dig gerne skulle uheldet være ude.
  • Hver dag inden aftensmaden vil turlederen informere om næste dags ruter, seværdigheder, højdepunkter og gode spisesteder.
  • Vi sætter en ære i at finde de bedste restauranter og opfordrer dig til at deltage i fællesspisning om aftenen sammen med teamet og turens øvrige deltagere.

CYKLERNE

For at give den bedste oplevelse og de bedste muligheder for at opleve den relativt bjergrige del af det nordlige Toscana, har vi valgt at benytte e-bikes som standard til alle deltagere. Cyklerne har 3-4 niveauer for batteriets ydelse, så man selv kan vælge hvor meget motoren skal hjælpe. På højeste ydelse har batteriet en rækkevidde på 70-80 km. Normalt kører man på ”standard”, så rækkevidden, ligger på ca. 100 km. Der kan veksles mellem niveauerne under kørsel, så man får mere hjælp på stejle passager. Motoren slår fra når man kører over 25 km/t.

Cyklerne har normale udvendige gear og hydrauliske skivebremser. Affjedringen på mountainbikes er en fordel på strækninger med dårlig asfalt, grus og på nedkørslerne. Størrelsen på din udleverede cykel tilpasses efter din højde i cm., som du opgiver på bookingformularen. Der er ikke bagagebærer på cyklerne, så du skal medbringe en lille rygsæk til de ting du kan få brug for i løbet af dagsturene.

Hvis du ønsker at bruge clicksko anbefaler vi at du selv medbringer dine pedaler. Du kan på denne måde være sikker på at indstillingerne passer dig. Det anbefales kun at bruge mtb sko, da de er bedre at gå kortere strækninger i. Road sko er ikke egnede til turen. Turleder og mekaniker vil være behjælpelig med at montere dine pedaler. Standardpedalerne på sportscyklen er ikke beregnet til clicksko.

Du skal medbringe din egen cykelhjelm og drikkeflaske(r). Det er obligatorisk at bruge cykelhjelm Du booker din cykel på vores bookingside under cykelvalg.

Overnatning

Hotellet er vores faste base under cykelferien og valgt med omhu for sin praktiske beliggenhed tæt ved ruterne mod både Lucca og Bagni di Lucca. Herfra cykler vi ud i nye retninger hver dag – og vender hjem til trygge rammer, god mad og velfungerende faciliteter.

Værelserne er lyse og rummelige med daglig rengøring og fri wifi. Restauranten er effektiv og velsmurt – maden serveres hurtigt og med mulighed for at vælge mellem flere retter hver aften. Vi spiser enten i den hyggelige havestue, indendørs eller under åben himmel i små grupper.

Hotellet har også en stor fælles dagligstue med sofaer, bar og plads til samvær. I kælderen er der aflåst cykelopbevaring og mulighed for opladning. Det er ikke et romantisk landsted – men et velfungerende og imødekommende hotel, der opfylder alle vores behov på en aktiv ferie.

Der er mulighed for enkeltværelse mod et tillæg angivet i afsnittet ’Prisen inkluderer ikke’.

Måltider

Inkluderede måltider er på de enkelte dage i dagsprogrammet markeret med M (morgenmad), F (frokost), A (aftensmad). Er måltider ikke inkluderet, markeres disse med -.

Frokost kan man købe undervejs hos lokale købmænd (brød, ost og diverse specialiteter) eller på små caféer eller restauranter i byerne, vi cykler igennem. Beregn mellem € 10-15 for en suppe/pastaret og € 15-20 for en hovedret.

Der arrangeres fællesmiddag hver aften, hvor turlederen og/eller den cykelansvarlige vil tage jer, som har lyst til at deltage, med på en af sine yndlingsrestauranter.

Flyrejsen og lokal transport

Vi oplyser gerne flytiderne på de enkelte afgange. Ring på tlf. 8689 3622 eller send os en mail på info@topas.dk. Flytiderne oplyses altid med forbehold, da der kan komme ændringer fra flyselskaberne.

Gode råd til din (fly)rejse

Her kan du bl.a. læse om dine muligheder for indenrigstilslutning, forlængelse af flyrejsen, regler om bagage og indførsel af varer samt et godt tip til din håndbagage.

Klima

I det nordlige Toscana ligger dagstemperaturen i maj og september typisk mellem 20 og 25 grader. Nætterne er som regel milde med temperaturer omkring 12–16 grader. Regn kan forekomme, men kommer oftest som korte byger. Forår og sensommer er ideelle tidspunkter til cykelferie, hvor det er lunt uden at være for varmt, og landskabet står grønt og frodigt.

Valuta og kreditkort

Det anbefales at medbringe euro og/eller et kreditkort, hvor man kan hæve euro på destinationen. Mange steder på større restauranter kan der betales med kort, men vær opmærksom på, at små købmænd, butikker og cafeer ikke altid tager imod betaling med kort.

Wi-Fi og Mobildækning

Der er mobildækning og gratis Wi-Fi på hotellet. Vi anbefaler dog, at du nyder naturen og fællesskabet ved at begrænse forbruget så meget som muligt. Med andre ord; gå offline og dyrk nuet for at få mest muligt ud af din rejse.

Kort og Rejselitteratur

Rejsen rundt i Toscana - Politiken.

Der står ikke så meget om området, vi cykler i, men bogen giver et godt indblik i italienske forhold.
Kort købes bedst lokalt. 2 kort i målestoksforhold 1:25.000 dækker alle turene i bjergene.

Bemærk venligst

Der er i denne rejse indbygget en vis fleksibilitet. Det kan medføre at vi evt. vælger at ’bytte om’ på dagene, eller ændre i enkelte af ruterne.

Klik her for at komme retur til Rejsen kort

Pakkeliste

Vi har udarbejdet en pakkeliste som hjælp til dig, når der skal pakkes til rejsen. Pakkelisten indeholder nogle generelle informationer, samt hvad det er godt at medbringe på den aktuelle rejse.

Pakkelisten skal opfattes som en vejledning til hvad du KAN medbringe, og ikke som en liste over ting, som du SKAL medbringe på rejsen, da ens behov og ønsker kan være meget individuelle. Vores erfaringer er imidlertid, at de nævnte ting er gode at medbringe.

Vi vil gerne opfordre til at man rejser med cykelhjelm og evt. et sæt cykeltøj i håndbagagen. Skulle det ske at den indtjekkede bagage bliver forsinket på udrejsen, kan man stadig cykle med på første tur. 

Få rabat med Topas

Når du køber en rejse hos Topas får du rabat hos Friluftsland på alt udstyr og beklædning og på dine vaccinationer.

Cykeludstyr

Cykelhjelm: Forefindes ikke på stedet, så du skal selv medbringe en godkendt cykelhjelm.
Drikkedunk: Der er flaskeholder i standardstørrelse på cyklerne. Medbring drikkedunke (typisk 750 ml) af god kvalitet, som passer til en cykel flaskeholder.
Fodtøj: Sportssko er normalt fint til cykelferien, men du er velkommen til at tage egne pedaler og cykelsko med.
Cykeltaske: Cyklen er udstyret med en let taske under sadlen (1.5L), hvor der er mulighed for at pakke en vandtæt jakke, eventuelt en let trøje, kamera osv.  
Andet: Evt. refleksvest eller anden vest med lommer, hvor du kan have snack, mobil, kamera osv. Alternativt kan du medbringe en mindre rygsæk, hvis du er vant til at cykle med mere ekstra udstyr.

Gode råd til din cykelferie

Hvordan forbereder jeg mig bedst til cykelferien? Vi har samlet 5 nyttige tips og masser af information!

Cykeltøj

  • Cykelbukser
  • Cykel T-shirts
  • Svedtransporterende undertøj
  • Vind- og vandtæt jakke og evt. et par overtræks-regnbukser
  • Cykelhandsker

Andet tøj

  • Rejsetøj
  • T-shirts
  • Skjorter/langærmet bluse
  • Strømper
  • Undertøj
  • Badetøj og et lille håndklæde

Mod solen

  • Et let tørklæde/Buff til at beskytte nakken mod solen
  • Gode solbriller, der også beskytter øjnene mod støv og insekter på cykelturen
  • Let, langærmet skjorte
  • Solcreme og læbepomade med beskyttelsesfaktor
  • Evt. hat eller kasket

Diverse

  • Pas, valuta/hævekort, blå sygesikringsbevis og rejsedokumenter
  • Toiletartikler
  • Medicin til eget brug samt plaster og andet førstehjælp
  • Alkoholgel og/eller vådservietter
  • Myggebalsam
  • Evt. ørepropper

Bemærk venligst

Vi medbringer en førstehjælpstaske til brug i nødsituationer. Er der medicin, du bruger regelmæssigt, skal du selv sørge for at medbringe rigeligt til hele rejsen.

Klik her for at komme retur til Rejsen kort

Vælg din afgang

16. maj 2026  –  23. maj 2026 Åben for booking 12.970 DKK Bestil Rejse
23. maj 2026  –  30. maj 2026 Åben for booking 12.970 DKK Bestil Rejse
30. maj 2026  –  6. juni 2026 Åben for booking 12.970 DKK Bestil Rejse
12. september 2026  –  19. september 2026 Åben for booking 12.970 DKK Bestil Rejse
19. september 2026  –  26. september 2026 Åben for booking 12.970 DKK Bestil Rejse
26. september 2026  –  3. oktober 2026 Åben for booking 12.970 DKK Bestil Rejse

Kontakt os

Turkode: ITET

Andre spændende rejser

(Hvis du ikke kan se tilmeldingsformularen til vores nyhedsbrev, kan du tilmelde dig ved at klikke her eller kontakte os på info@topas.dk)