Rejsen kort
Albanien er et af de lande i Europa, som har gennemgået den hurtigste forandring siden kommunismens fald i 1991. I hovedstaden Tirana og andre store byer summer en rastløs energi, mens udviklingen ude på landet i de små, søvnige landsbyer foregår i et langt mere adstadigt tempo. Tag med Topas og oplev et folk, som utålmodigt venter på at blive lukket ind i EU.
På denne cykelferie i det sydlige Albanien befinder du dig primært langt fra de moderne storbyer. Cykelturene tager dig ad små veje, hvor du sammen med køer, hestevogne og gamle røde IMT-traktorer deles om pladsen på den udtjente asfalt. Landskaberne består af grønne marker med fåreflokke og skovklædte bjerge, der fra tid til anden afbrydes af små landsbyer med slidte huse.
Gammel og ny albansk kultur møder du i byerne. I Gjirokastra dominerer den osmannisk/tyrkiske byggestil med bazarer, moskeer og brolagte gader. Kontrasten rammer for alvor den sidste dag i Tirana. Her møder du en moderne, travl og dynamisk by, hvor cafélivet, sidste mode og smarte barer i dag præger gadebilledet.
En unik oplevelse at cykle igennem Albaniens fantastiske smukke natur og landskaber. Meget lækker og smagfuld lokal mad og dejligt fællesskab i gruppen. En tur der varmt kan anbefales!
Glæd dig til
- Fem dage på cykel gennem det sydlige, jordnære Albanien
- Overnatning ved Ohrid søen hvor cykelturen starter
- Overnatning på det fredfyldte landbrug, Farma Sotira, midt i uberørt natur
- Osmannisk arkitektur i verdensklasse i Gjirokastra
- Afslapning i Benjas turkise og helbredende varme kilder
- Kystbyen Saranda med 300 solskinsdage om året
- Buthrotum – en arkæologisk perle fra romertiden midt i smuk natur
- Afslutning i Tirana – Albaniens pulserende hovedstad
Cykelferie med Topas
En cykelferie med Topas er for alle med lyst til vind i håret og sved på panden. Se hvilke cykelferier vi tilbyder og læs mere om, hvad en cykelferie med Topas går ud på.
Program
Dag 1. Ankomst til Albanien og transfer til Pogradec
Fra Tirana kører vi til byen Pogradec ved Ohrid søen, hvor vi bliver indkvarteret på vores hotel. Allerede nu får vi et indtryk af et land, hvor gammelt og nyt, rigt og fattigt er blandet sammen.
Dag 2. På cykel fra Pogradec til Korca – landbrug og landsbyer
På cykel oplever vi den store Ohrid sø, hårnålesving, landeveje, frodigt landbrugsland og landsbyer. På vej mod dagens mål, bazarbyen Korca, har vi en afstikker til en lokal biavler.
Dag 3. På cykel fra Korca til Farma Sotira – kirsebærplantager og ørredopdræt
Dagens cykeltur byder på et smukt landskab af kirsebærplantager, grønne marker og vild skov. Frokost i byen Erseke, før vi når landbruget Farma Sortira, hvor vi overnatter.
Dag 4. På cykel fra Farma Sortira til Permet – Viosafloden og Benjas varme kilder
Vi cykler tæt på grænsen til Grækenland gennem et sydeuropæisk landskab med lave makiagtige, buske, bjerge, Viosafloden og vinmarker. Kort før byen Permet venter Benjas varme kilder.
Dag 5. På cykel fra Permet til Gjirokastra – Byrundtur i Gjirokastra
Vi krydser Viosafloden floden flere gange. Hen mod frokosttid ankommer vi til den hyggelige by Gjirokastra, på UNESCOS liste p.ga. sine karakteristiske osmanniske huse og en gammel bydel, hvor vores hotel ligger.
Dag 6. På cykel fra Gjirokastra til Saranda – Kyst, hav og romerske ruiner
Cykelturen tager os først mod Muzine passet i 580 m ad rigtig bjergvej. Senere i en dal nyder vi den pittoreske, naturlig pool ’Blue Eye’. Målet er byen Saranda ved det Joniske Hav og med udsigt til Korfu.
Dag 7. Transfer fra Sarande til Tirana
I Tirana indlogerer vi os nær Skanderbeg Square og går på opdagelse i den spændende og fremmedartede by. Byen byder på flot arkitektur, gode museer og mange fine vandreture.
Dag 8. Hjemrejse fra Albanien
Før afrejse er der muligvis tid til et museumsbesøg, en guidet rundtur eller til bare at drive rundt og indsnuse stemningen i Tiranas travle gader.
Se det detaljerede dagsprogram her
Prisen inkluderer
- Grupperejse med Topas turleder, lokal guide og guidede cykelture
- Flyrejse København - Tirana t/r
- Al lokal bustransport og diverse transfers ifm. cykelekspeditionen
- Alle overnatninger i delt dobbeltværelse
- Måltider som beskrevet i dagsprogrammet
- Cykelleje – fem dage
- Følgebil (egen minibus), mekanikerassistance og fuld cykelsupport
- Bidrag til rejsegarantifonden
Prisen inkluderer ikke
- Lommepenge og udgifter til drikkevarer
- Udgifter til ikke inkluderede måltider (beregn ca. DKK 80,- pr. aftensmåltid og DKK 50 pr. frokostmåltid)
- Drikkepenge til lokalguide og cykelmekaniker - ca. DKK 300 pr. person
- Entré til museer og lignende
- Evt. rejse- og afbestillingsforsikring
- Tillæg for enkeltværelse (6 overnatninger) DKK 1.500
- Tillæg for leje af elcykel DKK 1.600
Værd at bemærke når du skal på denne rejse!
Rejsens maksimale deltagerantal: 20 personer.
Læs mere på fanen Praktisk info om bl.a.:
- Sværhedsgraden på rejsen
- Cyklerne
- Overnatning
Fællesskabet
Bliver vi gladere af at rejse sammen? Læs mere om fællesskabet, grupperejsen, gruppestørrelsen og det sociale liv der udspiller sig på en Topas-rejse.
Dagsprogram
Dag 1. Ankomst til Albanien - Transfer fra Tirana til Pogradec
Vi flyver til Nene Teresa lufthavn i Tirana (opkaldt efter Mother Teresa). Lufthavnen ligger nord for byen og vi kører udenom centrum mod sydøst og byen Pogradec ved Ohrid søen. Køreturen tager ca. 4 timer og giver os et første indtryk af et land, hvor gammelt og nyt, rigt og fattigt er blandet sammen tilsyneladende ret tilfældigt.
Fremme ved Ohrid søen godt 150 kilometer senere, kan vi indlogere os på hotellet og tage et kig på cyklerne, der skal bringe os videre i morgen.
-/-/-
Dag 2. På cykel fra Pogradec til Korca – landbrug og landsbyer
Vi sætter os i sadlerne og sniger os gennem morgentrafikken i Pogradec og lægger derefter kursen sydpå. Fra den flade slette ved søen passerer vi den første stigning, hvor vi har udsigt tilbage over den blanke 350 kvadratkilometer store Ohrid sø, der strækker sig langt ind i Makedonien.
Vejen snor sig i hårnålesving op til det åbne land, hvor vi drejer fra den travle landevej og fortsætter ad en mindre bivej. Vi cykler gennem grønt og frodigt landbrugsland og kommer forbi et par små søer, før der dukker landsbyer op i det fjerne. Vejbanen bærer præg af husdyrhold, så vi forsøger at undgå de største kokasser og hestepærer. Trafikken består mest af ældre traktorer med larmende motorer, men vi møder sandsynligvis også et par hestevogne på vej til eller fra nærmeste landsby, som tegn på at forandringerne ikke sker så hurtigt herude.
Vores landlige lille asfaltvej støder til den brede trafikerede hovedvej, som indikerer, at vi nærmer os byen Korca, som er vores mål. Vi stopper for frokost og laver herefter en lille afstikker til en lokal biavler, hvor vi smager hans forskellige slags honning og får et indblik i, hvordan albansk biavl foregår.
Fremme i Korca flytter vi ind på et smukt, gammelt hotel, der ligger lige ved den gamle bazar. Husene omkring bazaren er for nyligt blevet restaureret, og området er nu et hyggeligt butiks- og caféområde.
Dagens distance på cykel: Ca. 50 km / 6 timer / +528 højdemeter / – 356 højdemeter.
M/F/-
Dag 3. På cykel fra Korca til Farma Sotira – kirsebærplantager og ørredopdræt
Fra centrum af Korca cykler vi mod morgentrafikken, som mest er i retning ind mod byen, og fortsætter sydpå ad en jævn vej. Landskabet bliver smukkere og smukkere og vi passerer kirsebærplantager og grønne marker, hvor bønderne arbejder hårdt. Snart begynder det at gå opad, men det er på en fin, ny vej og stigningen er jævn, så vi finder hurtigt rytmen. Den opdyrkede dal afløses af vild, lav skov og der er kun enkelte beboelser med opdyrkede grønne pletter. Vi holder pause i en lille restaurant, hvor man kan smage den lokale livgivende urtete.
Turen går videre gennem Mollas og vi når frem til Erseke – en lidt større by efter ca. 45 km. Her spiser vi frokost og hviler benene, før vi giver os i kast med de sidste to af dagens tre længere opstigninger – nu i det helt skovklædte og meget kuperede landskab. En forfriskende nedkørsel bringer os frem til Farma Sortira.
Farma Sortira er et fungerende landbrug og mange af dyrene går løst rundt. Ved den lille restaurant er der et dambrug, hvor der opdrættes ørred. Vi overnatter i hytter med to værelser i hver, og du kan sidde udenfor og nyde den frodige grønne dal til lyden af høns, geder og kalkuner.
Dagens distance: Ca. 73 km / 5:30 timer / +1.289 højdemeter / – 1.169 højdemeter
M/F/A
Dag 4. På cykel fra Farma Sortira til Permet – Viosafloden og Benjas varme kilder
Efter en stille morgen uden biltrafik, folk der haster på arbejde og byens larm, fortsætter vi på den smalle asfaltvej, som i går bragte os frem til Farma Sortira. Det går jævnt opad, så vi får rørt musklerne fra begyndelsen.
Der er ikke mange stigninger i løbet af dagen, men dem der er, ligger i begyndelsen og slutningen af ruten. I stedet for gårsdagens øde landskaber, ligger der nu flere små landsbyer spredt ud over bakkerne. Vi nærmer os Leskovik, og omkring byen dukker flere små vinmarker op. Fra Leskovik, der ligger temmelig højt, kan man over en kop kaffe se det solstegte landskab ned mod grænsen til Grækenland. Fra byen går det nedad 10-12 km. ad en ny og bred vej, før vi faktisk passerer tæt forbi den græske grænsepost. Vi drejer lidt mod nord og møder Viosafloden, som vi følger gennem en smuk dal med marker på flodbredden og høje bjerge på begge sider. Landskabet virker nu mere sydeuropæisk med lave makiagtige, stride buske på klipperne langs vejen. Vi følger flodens fald, men må fra tid til anden følge vejen op over klippeformationerne, der med jævne mellemrum rejser sig langs floden.
Omkring en halv time før Permet kan man vælge at lave en afstikker op til de varme kilder ved Benja Thermal Baths. Her vil vi lade kroppen synke ned i det store bassin med helbredende varmt vand samt nyde synet af det turkise, sulfor-holdige vand fra den gamle middelalderbro. Fra kilderne er der ikke langt ind til Permet. Byen ligger på modsatte side af floden og er ikke stor, så man er lynhurtigt oppe på torvet i centrum. Her finder vi vores hotel, som kan siges at have aner tilbage til gamle ”socialistiske” tider. Vi finder en god restaurant nær torvet til aftensmaden.
Dagens distance: Ca. 70km / 7,5 timer / + 776 højdemeter / – 1.524 højdemeter. (med Benja Thermal Baths er dagens distance ca. 78 km.)
M/F/-
Dag 5. På cykel fra Permet til Gjirokastra – Byrundtur til fods i UNESCO-bevarede Gjirokastra
Vi forlader Permet og fortsætter langs Viosafloden stadig jævnt nedad. Landskabet bliver nu mere tørt og vegetationen forholdsvis lav, så vi kan se langt fremad. Vi krydser floden flere gange og snor os udenom bjergformationerne mellem markerne ved flodbredden og kommer hurtigt fremad, selv i afslappet tempo.
Vi har i flere dage kørt på den fredelige vej SH75, men ca. 20 km. før Gjirokastra kommer vi ind på den mere befærdede SH4, der kommer nordfra. SH4 er bredere, belægningen bedre og der er en god bane til cykling på det meste af strækningen. Vi skifter Viosa ud med Drinosfloden og følger den gennem en langstrakt bred dal til byen Gjirokastra. Gjirokastra breder sig opad bjergsiden på højre side af floden og vi tager den lidt længere snoede vej op til den gamle bydel, hvor vi kan nyde en tiltrængt frokost. Det er her vi skal bo, så vi kan hurtigt checke ind på hotellet og gå ud i byen.
Gjirokastra er på UNESCOs liste for sin bevaring af de karakteristiske huse fra den osmanniske periode, som varede i næsten 500 år fra 1417 til 1913. Byen byder på mange og forskelligartede oplevelser, og man kan starte med udsigten fra borgen øverst oppe i byen. Den gamle bydel på den stejle bjergside er sat i stand, så man går rundt i hyggelige gader med små butikker, caféer og restauranter. Et vue ud over byen med dens forvitrede mure på huse med utætte tegltage afslører dog, at ikke alle huse er i lige god stand. Den tidligere statsleder og diktator Enver Hoxha er født i Gjirokastra i 1908 af muslimske forældre og hans fødehjem er i dag lavet om til museum. Man fornemmer også byens multireligiøsitet bla. på muren til den gamle moske, hvor kristne har sat små sedler til minde om deres afdøde. Vi spiser til aften i Gjirokaster, der uden tvivl er en af Albaniens hyggeligste byer.
Dagens distance: Ca. 61 km / 4 timer / + 497 højdemeter / – 445 højdemeter.
M/F/-
Dag 6. På cykel fra Gjirokastra til Saranda – Kyst, hav og romerske ruiner
Vi er kommet til turens sidste dag på cykel og kører efter morgenmaden gennem den gamle bydel ned til landevejen og fortsætter ud af byen. Vi cykler igen på en fuldstændig jævn og bred vej gennem åben dal. Et bjerg skiller os fra det Joniske Hav og efter 15 flade kilometer, drejer vi skarpt til højre og begynder opkørslen mod Muzine passet i 580 m.o.h. Vi er på en rigtig bjergvej, der slynger sig opad på den åbne bjergside med en stigning på 5-6 % over de næste 4 km. En nedlagt tankstation, som er omdannet til bar, markerer toppen af passet og at nedkørslen begynder. Den svarer til opkørslen, bortset fra at her er skyggefuld skov.
Vel nede i dalen laver vi en afstikker på et par kilometer af en lille grusvej til en flod, hvor der er tid til kaffe i skyggen. En kort gåtur herfra bringer os til flodens udspring, hvor store mængder kildevand vælter op af undergrunden og fylder en yderst pittoresk, naturlig pool, som meget sigende går under navnet ’Blue Eye’. Man er velkommen til at tage sig en dukkert i det iskolde, glasklare vand – eller blot nyde synet af søens stærke blå farver, der sammen med frodig vegetation får det hele til at virke meget jungleagtigt og ’Ikke albansk’.
Tilbage på asfaltvejen, fortsætter vi mod Saranda og kommer hurtigt ud i åbent fladt terræn. Vi suser gennem byerne Bistrice og Mesopotam og kan fremme se Saranda på bakkedraget, som spærrer for udsynet til havet. Vores sidste strækning på cykel er en stejl stigning gennem forstæderne og en tilsvarende nedkørsel til havnen. Frokosten indtager vi nu med udsigt til den græske ø Korfu.
Eftermiddagen er på fri hånd. Saranda ligger ved en åben havbugt i det Joniske Hav i det centrale Middelhav så en dukkert efter cykelturen er oplagt. Et alternativ til at bade kunne være en tur til den gamle romerske by Buthrotum, hvor man har udgravet et amphiteater, villaer og templer fra en meget sofistikeret romersk handelsby. Ruinerne er nu et UNESCO-site og et af de vigtigste fortidsminder i Albanien.
Vi bor ved den lille fiskerihavn på Sarandas havnefront og aftensmaden nydes på en af byens gode fiskerestauranter.
Dagens distance: Ca. 58 km / 4 timer / + 905 højdemeter / – 1078 højdemeter
M/F/-
Dag 7. Transfer fra Saranda til Tirana - Oplev den albanske hovedstad.
Vi starter dagen med at køre fra Saranda mod nord af den nyanlagte hovedvej. Det bringer os til hovedstaden Tirana på nogle timer. Her indlogerer vi os i centrum, ikke langt fra Skenderbeg Square, som er byens centrum.
Efter vi hurtigt får rystet køreturen af os, går vi ud i byen og ser hvad den byder på af spændende, fremmedartede oplevelser. I Tirana mødes den gamle ottomanske kultur med den Middelhavets tilbagelænede og Vest Europas mere fremstormende og praktiske kultur. Dette brogede tæppe er både sjovt og anderledes at bevæge sig rundt i.
Der er et stort udbud af restauranter i Tirana, så det er let at finde et hyggeligt sted til vores afskedsmiddag i Albanien.
M/-/-
Dag 8. Hjemrejse
Afhængigt af afrejsetidspunktet er der måske tid i Tirana til museumsbesøg, en guidet rundtur eller til bare at drive rundt og indsnuse stemningen, inden vi køres til lufthavnen.
M/-/-
Klik her for at komme retur til Rejsen kort
Praktisk info
Varighed og sværhedsgrad
8 dages tur, hvor cyklingen er sværhedsgrad 3. med stigninger af 3-6 km. længde i bjergrigt terræn.
Vi cykler mellem 50 og 70 km. om dagen.
Hvad betyder sværhedsgraden?
Hvilken rejse passer bedst til mig? De fysiske krav til aktiviteterne på rejsen stiger i takt med sværhedsgraden. Bliv klogere her!
Aktiviteter
Denne cykelrejse har karakter af en ekspedition, hvor vi cykler fra A til B med skiftende overnatningssteder undervejs. Således får vi mulighed for at opleve et stort område af Albanien.
Generelt er vejene forbløffende gode at cykle på. Flere veje er nyasfalterede. Indimellem forsvinder asfalten dog uden varsel og der er huller og sten.
Cyklerne
SPORTSCYKLEL
Leje af sportscykler (hybrid) er på denne tur inkluderet i prisen. De er af mærket Specialized Crosstrail eller tilsvarende med affjedret forgaffel og 24 udvendige gear. De passer godt til de skiftende underlag og er komfortable og robuste med hydrauliske skivebremser til dagsetaperne på 50-70 km.
MULIGHED FOR LEJE AF ELCYKEL
Udbuddet af cykler i Alnanien er ikke stort, men det er lykkedes os at skaffe max. to elcykler pr. afgang, som det er muligt at leje (tilkøb). Vil du være sikker på at kunne leje en elcykel til turen, anbefaler vi derfor, at du booker den i god tid hjemmefra. Der køres på en Giant Explore E+ STA 2016 eller tilsvarende.
FØLGEBIL
På hele turen er der følgebil med 4 siddepladser, plads til bagage og trailer til cykler, der kan bruges til transport på ruten ved behov. Transfer til og fra Tirana foregår med bus.
Overnatning
Der er en god variation i overnatningssteder på denne tur.
I byerne Pogradec, Korce, Permet, Gjirokaster, Saranda og Tirana overnattes i dobbeltværelser på 3-4* hoteller. Der er mulighed for enkeltværelse mod et tillæg angivet i afsnittet ’Prisen inkluderer ikke’.
Dag 3 overnattes i stemningsfyldte træhytter beliggende omkring det fungerende landbrug Farma Sotira. Hver hytte har to værelser (et med en dobbeltseng og et med to enkeltsenge) og der er fælles bad/toilet i hver hytte. Enkeltværelse er ikke muligt på denne overnatning!
Måltider
Flyrejsen og lokal transport
Gode råd til din flyrejse
Her kan du bl.a. læse om dine muligheder for indenrigstilslutning, forlængelse af flyrejsen, regler om bagage og indførsel af varer samt et godt tip til din håndbagage.
Klima
Valuta og kreditkort
Wi-Fi og Mobildækning
ADGANG TIL EL
Der er god adgang til strøm. Der kræves adapter til runde stik.
Pas og visum
Danske statsborgere med dansk pas kan rejse visumfrit i Albanien i op til 90 dage. OBS: dit pas skal være gyldigt i 3 måneder ud over opholdet.
Vi opfordrer til at bemærke særlige forhold, der gør sig gældende ift. pas og evt. øvrig dokumentation på Udenrigsministeriets hjemmeside.
Rejser du som forældre alene med et barn under 18, eller er du selv under 18, anbefales det af det danske Udenrigsministerium, at der medbringes en fuldmagt fra andre med forældremyndighed.
Vi vil desuden bede om, at du kontakter Topas og forventningsafstemmer før booking, hvis du er under 18 eller rejser sammen med en under 18.
Kort og rejselitteratur
Bradt Travel Guides "Albania" af Gillian Gloyer. Der findes adskillige Lonely Planet guide bøger med Albanien kapitler, men ikke en selvstændig guide. På internettet er wikipedia en god kilde til information om Albanien.
Vejkort der dækker turen er til rådighed og købes bedst lokalt.
Bemærk venligst
Bemærk venligst, at vi kan være nødt til at bytte om eller ændre i dagsprogrammet på grund af vejr-, sti/vejforhold eller andre uforudsete årsager.
Klik her for at komme retur til Rejsen kort
Vandflaske
Mod solen
- Gode solbriller mod sol og insekter
- Kasket eller hat mod solen
- Solcreme og læbepomade med faktor
Pakkeliste
Vi har udarbejdet en pakkeliste som hjælp til dig, når der skal pakkes til rejsen. Pakkelisten indeholder nogle generelle informationer, samt hvad det er godt at medbringe på den aktuelle rejse.
Pakkelisten skal opfattes som en vejledning til hvad du KAN medbringe, og ikke som en liste over ting, som du SKAL medbringe på rejsen, da ens behov og ønsker kan være meget individuelle. Vores erfaringer er imidlertid, at de nævnte ting er gode at medbringe.
Få rabat med Topas
Når du køber en rejse hos Topas får du rabat hos Friluftsland på alt udstyr og beklædning og på dine vaccinationer.
Cyklerne
Andet tøj
- Afslappet rejsetøj/bytøj
- Undertøj og strømper
- Varm trøje til kølige morgener og aftener
- Badetøj + håndklæde
Bagage
Bagagen skal gerne pakkes i en blød sportstaske/duffelbag, rygsæk eller vadsæk i modsætning til en hård kuffert. Det gør det meget nemmere at pakke bagagen i følgebilen.
Til cykelturene anbefaler vi, at du har en rygsæk på ca. 25-30L med til ekstra tøj, kamera, snack o.s.v.Medbring evt. denne rygsæk som håndbagage på flyet.
Cykeltøj
- 1-2 par komfortable cykelshorts med pude
- 1-2 par komfortable lange cykelbukser med pude (eller overtræksbukser til dine cykelshorts)
- 2-3 svedtransporterende T-shirts
- 1-2 svedtransporterende trøjer med lange ærmer
- 1 mediumtyk fleecetrøje
- Tynd vindjakke
- Regnjakke og regnbukser
- 3-5 par strømper
- Cykelhandsker
- Tynde vind- og vandtætte luffer (skal kunne gå udenpå cykelhandsker)
- 2 Buffs eller tørklæder til at have på under cykelhjelmen + om halsen
Diverse
- Pas, valuta, sygesikringsbevis og rejsedokumenter
- Energibarer og yndlingssnack
- Toiletartikler
- Medicin til eget brug inkl. plaster og andet førstehjælp
- Alkoholgel til håndvask (kan købes på apoteket eller hos Matas)
- Kamera og evt. ekstra batterier/oplader
- Evt. piller mod transportsyge
- Toiletpapir til de aktive dage
- Evt. ørepropper
- Strømadapter
Fodtøj
Lukkede sko (sportssko) til cykelturene med hård sål (af sikkerhedsmæssige hensyn bør man ikke cykle i sandaler) eller evt. Clicksko (SPD eller LOOK) - husk også de pedaler, som passer til skoene.
Let fodtøj, f.eks. sandaler eller anden type skiftesko til når du er færdig med dagens cykeltur.
Cykeludstyr
- Godkendt cykelhjelm (skal medbringes)
- En lille rygsæk (cyklerne har ikke bagagebærer)
- Gode solbriller mod sol og insekter
- 1-2 alm. drikkedunke til cykler
- Evt. egen cykelsaddel
- Evt. egne clicksko & pedaler
- Evt. overtrækssko til regnvejr
Gode råd til din cykelferie
Hvordan forbereder jeg mig bedst til cykelferien? Vi har samlet 5 nyttige tips og masser af information!
Bemærk venligst
Vi medbringer en førstehjælpstaske til brug i nødsituationer. Er der medicin, du bruger regelmæssigt, skal du selv sørge for at medbringe rigeligt til hele rejsen.
Klik her for at komme retur til Rejsen kort